arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۵۴۱
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۱ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۰
نگرانی خاندان ال سعود از آنچه بر سر حسنی مبارک آمد؛

اختلاف امریکا و عربستان از کجا شروع شد؟

آمریکا وزیر دفاع و مشاور امنیت ملی خود را برای گفتگو با پادشاه عربستان و دیگر مقامات عربستانی به ریاض فرستاد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شبکه تلویزیونی سی ان ان اعلام کرد شواهد حاکی از ایجاد شکاف در روابط ریاض-واشنگتن است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری انتخاب، برایان تاد، خبرنگار شبکه خبری سی ان ان، در گزارشی گفت آمریکا وزیر دفاع و مشاور امنیت ملی خود را برای گفتگو با پادشاه عربستان و دیگر مقامات عربستانی به ریاض فرستاد.



این نشان می دهد شکافهایی در روابط بین واشنگتن و ریاض که متحدان نزدیکی هستند به وجود آمده است. مارک ایندیک، معاون اسبق وزیر امور خارجه آمریکا، گفت اگر عربستان دچار بی ثباتی شود، این امر می تواند بازار نفت را دچار شوک کند.

ایندیک و دیگر تحلیلگران معتقدند اگر رهبران سعودی شاهد ناآرامی باشند و احساس کنند حمایت آمریکا از آنها در حال کاهش است، قیمت نفت می تواند حتی بیشتر افزایش یابد.

این امر می تواند به بهبود اقتصادی آمریکا لطمه زده و احتمال انتخاب مجدد باراک اوباما را کاهش دهد.

جیمز بیکر، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا، می گوید علت ناخرسندی عربستان از مداخله آمریکا در مصر اینست که مقامات ریاض معتقدند واشنگتن بسیار شتابان حمایت خود را از حسنی مبارک که هم پیمان سی ساله کاخ سفید بود کنار گذاشت. تحلیلگران می گویند اصرار واشنگتن مبنی بر اینکه حسنی مبارک از سمت ریاست جمهوری استعفا داد باعث نگرانی مقامات عربستان شده است.

اعضای خانواده سلطنتی عربستان نیز مانند مبارک رابطه ای دیرینه با آمریکا دارند و احساس می کنند اگر در این کشور نیز قیام بر پا شود، آنها هم حمایت واشنگتن را از دست خواهند داد.

یک مقام امنیتی کاخ سفید به سی ان ان گفت در مورد گزارش هایی که حاکی از تنش بین آمریکا و عربستان است مبالغه شده است.

سی ان ان در برنامه ای در گفتگو با هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، از وی سئوال کرده بود آیا آمریکا از تصمیم عربستان و امارات متحده عربی برای اعزام نیروی زمینی به بحرین برای مقابله با مخالفان حمایت کرد یا خیر.

در پاسخ، کلینتون گفت به هیچ وجه.

سی ان ان افزود بر اساس گزارشها، قیام مخالفین در بحرین باعث عصبانیت مقامات عربستان شده است.

عربستان علاوه بر اینکه شاهد سرنگونی مبارک، هم پیمان نزدیکش، در مصر بود، از قیام مردمی در یمن در مرز جنوبی خود نیز نگران است.

به گفته تحلیلگران، عربستان معتقد است در پشت قیام مردمی در بحرین که از متحدان ریاض است، ایران قرار دارد.

ایران از رقبای دیرینه و سرسخت عربستان است. با این حال، عربستان که بزرگترین تولید کننده نفت خاور میانه است در جریان ناآرامی های منطقه نسبتا ثبات خود را حفظ کرده است.

ایندیک در پاسخ به این سئوال که چرا عربستان تا بحال تحت تاثیر نا آرامیها قرار نگرفته است گفت این امر دو دلیل دارد.

اول اینکه عربستان سعودی یک جامعه سنتی محافطه کار است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری انتخاب، پادشاه این کشور مشروعیت مذهبی دارد و تولیت دو مسجد مقدس در مکه و مدینه را به عهده دارد.

دوم اینکه وی آنقدر پول دارد که می تواند به وسیله آن نارضایتی را فرو نشاند. به گفته ایندیک، اجرای برنامه های اجتماعی درعربستان و پرداخت پول به شهروندان این کشور معمولا موثر بوده است.

اما ایندیک و دیگر تحلیلگران معتقدند موج قیامهای خاور میانه هنوز ممکن است منجر به مطرح شدن خواسته های سیاسی در میان شهروندان عربستانی در روزهای آینده شود که این امر کار را برای شاه عربستان دشوار تر می کند.
نظرات بینندگان