arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۵۹۱۴
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۶ - ۲۱ آبان ۱۳۹۴
سفیر کشورمان:

روابط ایران و ایتالیا به عالی ترین سطح ارتقا می یابد/ اعلام آمادگی ایران به تحکیم روابط با اروپا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جهانبخش مظفری سفیر جمهوری اسلامی ایران در رم با تاکید بر اهمیت سفر قریب الوقوع دکتر حسن روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران به ایتالیا، گفت: درآینده نزدیک روابط میان دو کشور به عالی ترین سطح ممکن ارتقا خواهد یافت و در این راستا هیچ محدودیتی قائل نیستیم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا روز پنجشنبه با اشاره به سفر روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده روحانی به ایتالیا و چشم انداز آینده روابط میان دو کشور گفت: این سفر از ابعاد گوناگون دارای اهمیت است و پیام بسیار ویژه ای دارد که منبعث از آمادگی و عزم جمهوری اسلامی ایران برای گسترش و تحکیم روابط با کشورهای اروپایی بخصوص ایتالیا است.

وی افزود: انتخاب ایتالیا بعنوان اولین مقصد سفرهای اروپایی آقای روحانی، اتفاقی نیست، بلکه براساس پیشینیه روابط فیمابین دو کشور و دو ملت در طول تاریخ اتخاذ شده است و نشان از عمق علائق مشترک دو ملت ایران و ایتالیا دارد. بنابر این می توان ایتالیا را به عنوان دروازه ورود به اروپا تلقی نمود.

مظفری گفت: با شناخت از پتانسیل های موجود در دو کشور اطمینان داریم در آینده نزدیک روابط میان دو کشور به عالی ترین سطح ممکن ارتقاء خواهد یافت و آینده بسیار روشن برای روابط میان ایران و ایتالیا پیش بینی می شود. در این راستا هیچ محدودیتی قائل نیستیم و هیچ مانعی میان دوستی عمیق فرهنگی میان دو کشور وجود ندارد. تشابهات فراوان فرهنگی و سوابق دوستی میان دو ملت، سرمایه ای گرانسنگ و ثروتی عظیم برای آینده روابط میان ایران و ایتالیا محسوب می گردد و منافع سرشاری را برای دو کشور در عرصه های گوناگون همکاری به ارمغان خواهد آورد. در این راستا و برای حصول این مهم می باید در برابر عوامل تحریک کننده و مخرب در روابط میان دو کشور هوشیار بود.

وی افزود: شرایط امروز ایران به گونه ای است که در بخش های مختلف انرژی، صنایع و حمل و نقل، فضای بسیار خوبی ایجاد شده و فضا برای سرمایه گذاری و ورود تکنولوژی فراهم است. ایجاد فضای نو و رفع تحریم ها یکی از اهداف مهم مذاکرات اخیر ایران با غرب بود و امروز بعد از توافق هسته ای شرایط مناسبی برای تحرک مناسب در عرصه سرمایه گذاری به وجود آمده است. لذا بسترهای مناسب برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف کشور فراهم شده است. امروز شرکت های مهم خارجی و اروپایی به دنبال انعقاد قراردادهای مختلف با ایران هستند و درخواست های متعددی برای سرمایه گذاری در کشور دارند.

وی با اشاره به پیشینه روابط میان دو کشور گفت: ایران و ایتالیا از قدیمی ترین تمدن های بشری هستند و همواره به عنوان دو مهد فرهنگ و تمدن در دو منطقه خاورمیانه و مدیترانه سهم به سزایی در ارتقاء سطح فرهنگی جوامع پیرامونی خود داشته اند؛ تاریخ روابط میان دو کشور در عرصه های گوناگون بویژه در روابط فرهنگی و مبادلات تجاری و بازرگانی از قدمت بسیاری از کشورها و دولت های جهان بیشتر است.

مظفری افزود: حوزه همکاری های علمی، فرهنگی و هنری میان دو کشور در زمان رکود همکاری های سیاسی و اقتصادی کم و بیش فعال بوده است و با توجه به پیوندهای فرهنگی و تاریخی میان دو ملت، احساس ما این است که زمینه های بسیار مناسبی برای گسترش تعاملات میان دو کشور در حوزه های مختلف وجود دارد.

سفیر ایران همچنین در خصوص مناقشات جاری در منطقه خاورمیانه و آثار آن بر کشورهای اروپا و همه کشورهای منطقه گفت: متأسفانه طی سالهای اخیر با اعمال سیاست های جنگ طلبانه حوادث تلخی در بخشهایی از جهان بویژه در حوزه خاورمیانه بوجود آمد که اینک شاهد آثار آن هستیم. آشکارترین و مخرب ترین نتیجه حاصل از اعمال سیاست های جنگ طلبانه، به حاشیه رانده شدن فرهنگ گفت و گو، ظهور و گسترش افراط گرایی، خشونت طلبی و اعمال تروریستی است که هم اینک با ظهور گروه های تروریستی تحت نام مذهب شاهد آن هستیم.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با تأکید برضرورت استمرار کوشش های مربوط به طرد جنگ طلبی و افراط گرایی، اسلام هراسی و جایگزینی آن با فرهنگ گفت و گو و تعامل سازنده در سطح جهان، مدافع ایجاد جهانی سرشار از صلح و آرامش بر اساس کرامت انسانی و اعتدال و پرهیز از افراط گرایی است. تصویب پیشنهاد ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران مبنی بر 'طرح جهان علیه خشونت و افراطی گری' از سوی جامعه جهانی و حمایت سازمان ملل متحد حاکی از عزم جمهوری اسلامی ایران و همه کشورهای جهان بر ای ریشه کن ساختن افراطی گری و خشونت می باشد. . امیدوار هستیم گام نهادن در این مسیر به رفع مناقشات منطقه کمک کند.
سفر روحانی به رم در پاسخ به دعوت آقای متئو رنتزی نخست وزیر ایتالیا برای دیدار از این کشور صورت می پذیرد و طی آن ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در رأس یک هیأت بلند پایه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی از 23 لغایت 24 آبان ماه سالجاری از ایتالیا دیدن خواهد کرد.

روحانی در این سفر با 'سرجو ماتارلا' رئیس جمهوری و متئو رنتزی نخست وزیر ایتالیا رسما دیدار خواهد کرد. وی همچنین با پاپ فرانسیس رهبر مذهبی کاتولیک ها در واتیکان ملاقات می کند.

در این سفر تعدادی از وزرا و مقامات ارشد کشورمان از بخش های سیاسی ، اقتصادی، فرهنگی، ریاست محترم جمهوری را همراهی خواهند کرد. همچنین اسنادی بمنظور تقویت روابط دوجانبه در حوزه های اقتصادی، کشاورزی، فرهنگی و گردشگری و حفظ میراث فرهنگی به امضای طرفین خواهد رسید.

با توجه به فرصت حضور ریاست محترم جمهوری و مقامات ارشد کشورمان در ایتالیا و علاقمندی شرکت ها و سرمایه گذاران بزرگ ایتالیایی، برپایی نشست های تخصصی در حوزه های زیر بنایی، صنعت، انرژی، کشاورزی و روابط بانکی، بخصوص برگزاری یک سمینار اقتصادی با حضور تجار، سرمایه گذاران و صاحبان صنایع بزرگ از ایران و ایتالیا و ایراد سخنرانی در جمع آنان در دستور کار دیدار روحانی از ایتالیا می باشد.
منبع: ایرنا
برچسب ها: سفیر ، اروپا ، برجام ، تحریم
نظرات بینندگان