arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۶۶۳۸
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۰۸ - ۲۵ آبان ۱۳۹۴
آغاز اجلاس جهانی قدرت های اقتصادی دنیا در آنتالیا

گروه بيست و اقتصادی كه روبه‌ راه نیست!‌‌‌‌‌‌‌

دیروز یکشنبه در حالی اعضای 20 قدرت اقتصادی دنیا در آنتالیای ترکیه، دور هم جمع شدند که ملودی‌های غمناک تراژدی پاریس، همه‌چیز را تحت الشعاع خود قرار داده بود و به‌خصوص رهبران غربی با هزار و یک استرس و اضطراب کشورشان را به مقصد ترکیه ترک کرده بودند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دیروز یکشنبه در حالی اعضای 20 قدرت اقتصادی دنیا در آنتالیای ترکیه، دور هم جمع شدند که ملودی‌های غمناک تراژدی پاریس، همه‌چیز را تحت الشعاع خود قرار داده بود و به‌خصوص رهبران غربی با هزار و یک استرس و اضطراب کشورشان را به مقصد ترکیه ترک کرده بودند.

 ترکیه ای که حالا به‌خاطر اهمال و سهل انگاری در خروج تروریست ها از مرز سوریه و نئو عثمانی، بدجوری مورد غضب الیزه قرار گرفته است.

حوالی ظهر بود که خبر رسید پلیس شهر آنتالیا ، 4 نفر از معترضان را که به گروه های چپ وابسته بوده و مخالف برگزاری نشست رهبران گروه 20 بودند، بازداشت کرده است. این افراد قصد داشتند به سوی خیابان محل برگزاری این نشست حمله ای اعتراضی را سازماندهی کنند.

همان طور که می دانید رهبران گروه 20، متشکل از قدرتمندترین کشورهای جهان هستند که در مجموع ۸۵ درصد اقتصاد جهان را در اختیار دارند. این کشورها، شامل ایالات متحده آمریکا ، اتحادیه اروپا،  فرانسه، بریتانیا ،  آلمان ،  ایتالیا ، چین ،   ژاپن ، روسیه ،  عربستان سعودی ،  اندونزی، استرالیا ،  ترکیه ،  برزیل ،  آرژانتین،  کانادا ،  هند، کره جنوبی ،  آفریقای جنوبی و مکزیک می شوند.

در حالی که در این اجلاس رهبرانی چون باراک اوباما ، آنگلا مرکل‌و ولادمیر پوتین شرکت می کنند، غایب بزرگ این اجلاس، فرانسوا اولاند است که کشورش هنوز درگیر ترادژی جمعه‌شب در پاریس است. بر اساس آنچه رسانه ها اطلاع داده اند گویا رجب پاشا که میزبانی این اجلاس مهم را بر عهده دارد، موضوع تروریسم را در برنامه کاری این دور گنجانده است تا  به نوعی در کنار بحران اقتصادی جهان، رهبران دنیا درباره امنیت از دست رفته جهانی نیز، چانه زنی کنند. از عربستان نیز ملک سلمان، با سپردن نبض امور در شبه جزیره به ولیعهدش، شخصا راهی آنتالیا شده و البته موضوع کاروان هزار نفری او نیز از چند روز قبل، حسابی خبرساز شده بود. مثل اینکه پادشاه عربستان برای خودش و کاروان همراهش، چند هتل لوکس و  های کلاس آنتالیا را رزرو کرده تا در کنار اجلاس گروه 20 یک تعطیلات «بیست» را نیز در آب و هوای این شهر معروف ترکیه، بگذراند.

هزینه برگزاری اجلاس
جالب است بدانید تا کنون ۱۱۰ میلیون یورو برای برگزاری نشست آنتالیا هزینه شده است. احمد داوود​اوغلو، نخست وزیر ترکیه اعلام کرده که ۲۵۰۰ خبرنگار برای پوشش خبری این نشست ثبت نام کرده​اند. شهر بندری آنتالیا حالا تحت شدید‌ترین تدابیر امنیتی قرار دارد و برپایی هرگونه تظاهرات در این شهر ممنوع اعلام شده است.

وزارتخانه خاورمیانه
رسانه​های ترکیه همچنین خبر داده اند که خاورمیانه در حال حاضر به یکی از اولویت​های استراتژیک سیاست خارجی ترکیه تبدیل شده است. دولت جدید این کشور در نظر دارد وزارتخانه جدیدی به‌نام وزارت خاورمیانه تاسیس کند و مسائل مربوط به این منطقه از جمله مشکلات مربوط به امور پناهجویان را از طریق آن پیگیری کند. بیش از دو میلیون پناهجو و آواره جنگی سوری و عراقی به این کشور پناه برده​اند.

ترکیه ، ایران و گروه 20!
ترکیه با ایران حدود ۵۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد و ۵۰۰ سال است که در مرزهای طرفین صلح و آرامش حاکم است. ایران حدود ۲۰ درصد از نفت و گاز این کشور را تامین می​کند و با برداشته شدن تحریم‌های  
بین​المللی در فکر انتقال گاز خود از خاک ترکیه به اروپاست. در عوض ترکیه محصولات خود را از طریق خاک ایران به کشورهای آسیای میانه صادر  
می​کند. مقامات دو کشور امیدوارند حجم تبادلات تجاری از سطح
 ۱۵ میلیارد دلار تا ۳۰ میلیارد دلار ارتقا یابد. داووداوغلو، پیش از این حتی اعلام کرد که سطح مبادلات تجاری در سال ۲۰۲۰ به صد میلیارد دلار خواهد رسید!
ایران برای ترکیه مهم تر از عربستان!
حال این پرسش مطرح می​​شود که آیا ترکیه منافع کلان خود در ایران را به بازار کشورهای خلیج فارس و دلارهای عربستان ترجیح خواهد داد؟
اگر کمی درباره سیاست های چند سال اخیر ترکیه فکر کنیم متوجه می شویم که ترکیه توأمان هم ایران را می خواهد هم عربستان را!
 در واقع سیاست ترکیه براین نیست که بین ایران و عربستان یکی را انتخاب کند و مسئله این نیست که ترکیه کدام کشور را ترجیح دهد. سیاست کنونی ترکیه بازگشت به سیاست گذشته یعنی صفرکردن مناقشات با همسایگان است. این کشور سعی می‌کند مشکلات خود با همسایگان را به حداقل برساند تا بتواند از بازار ایران و بازار کشورهای حوزه خلیج فارس استفاده کند.

حاشیه های اجلاس آنتالیا
# ۱۲ هزار پلیس برای تأمین امنیت رهبران 20کشور صنعتی جهان در نظر گرفته شده اند و چندین لایه امنیتی نیز در این شهر ساحلی، طراحی شده است.
# اوباما یک روز پس از آنکه با شورای امنیت ملی روی حملات مرگبارپاریس جلسه گذاشت،
 به ترکیه رسید.
# رهبران جهان در این نشست در کنار حملات پاریس روی راه‌ حل های جنگ در سوریه، بحران پناهجویان و تغییر اقلیم نیز بحث و گفت‌وگو خواهند کرد.
# رئیس جمهور اوباما در حاشیه اجلاس سران گروه 20 گفت‌وگو‌هایی را با ملک سلمان انجام داد.
# حزب مردمی «دموکرات کردستان» با ارسال پیامی به کشورهای شرکت‌کننده در نشست، از آنها خواستند تا با هدف شکست محاصره روستای «سیلوان» در «دیاربکر» واقع در جنوب‌شرقی ترکیه بر دولت این کشور فشار آورند.  این روستا در ماه‌های اخیر شاهد درگیری‌های سخت میان افراد مسلح حزب کارگران کردستان (پ‌‌ک‌ک) و ارتش ترکیه بوده است.

قانون

نظرات بینندگان