زمان آبادی : پیش از انقلاب اسلامی مانند بسیاری از جوانان آن دوره جزو گروههای مخالف رژیم شاه بودیم ، که چند بار هم توسط ساواک دستگیر شدم . بخشی از اسناد آن هم اخیراً منتشر شده . اما با توجه به اینکه گفتید در خصوص فعالیتهای اجرایی ام صحبت کنم . من به نوعی همکار شما بودم . سال 67-68 نشریه ی پهلوان (ورزشی) را انتشار دادم و فرزندم میثم هم در انجا به من کمک می کرد، ایشان پس از آن توسط دکتر قندی که همکار من در کیهان بودند به روزنامه انتخاب رفت. یکسالی که در روزنامه انتخاب بود، بسیار برای او در حرفه ی خبرنگاری موثر بود به همین دلیل من همواره از روزنامه انتخاب خاطره ای خوب در ذهن دارم. سپس او به همراه آقای فاتح ایسنا را راه انداخت. بعد ایپنا را راه اندازی کرد. بعد ایرانیوز را راه اندازی کرد که به سبب درگیری با آقای مشایی فیلتر شد و بعد از آن به همشهری مسافر رفت. بعد از آن من هم "پهلوان" را تبدیل کردم به مجله "بانوی شرقی" که هم اکنون در حال انتشار است.
انتخاب : چطورشد به کیهان رفتید ؟
زمان آبادی : همانطور که پیشتر گفتم ما قبل از انقلاب توسط ساواک چند بار دستگیر شدیم. اونوقت می رفتیم دامغان و سمنان انجا جلسه داشتیم. بعد از پیروزی انقلاب با دستور شهید رجایی به سازمان تربیت بدنی رفتم . در آن دوران که در سازمان بودم دیدم کیهان خیلی به ما در سازمان ورزش حمله می کند، رفتم ببینم این برخوردها به چه علت انجام میشه و اصلاً چه کسی اینکار را انجام میدهد ؟ اونجا آقای چراغی بودند که پیش از این از دوستان من بودند . ایشون به من گفتند: من فکر می کردم شما شهید شدی رفتی! گفتم من اومدم ازتون شکایت کنم. بعد از او جلسه ایشون از من خواست سرویس ورزشی کیهان رو مدیریت کنم و این شد که ما وارد کیهان شدیم. (در آن زمان آقای خاتمی کیهان بود) .
این گذشت تا اینکه در آن زمان که ما در کیهان ورزشی بودیم احضاریه آمد که برویم دادگاه. این احضاریه مربوط به شکایت من در سازمان ورزش از روزنامه کیهان که حالا خودم مسئول بخش ورزش آن بودم .وقتی که رفتم دادگاه قاضی گفت: متهم نیومده. گفتم: خودمم. هم متهم من هستم و هم شاکی. که قاضی خندید و قضیه ختم به خیر شد.
انتخاب : برسیم به پست فعلی شما . با توجه به ارتباط مستقیم شما با معضل ترافیک شهر تهران و طرح ها و برنامه هایی برای رهایی از این مشکل ، میزان بالای تولید خودرو ، گسترش طرح ترافیک و فرد و زوج کردن عبور و مرور خودرو ها در شهر ، آیا روی ترافیک تاثیری داشته ؟ مدیریت واحد شهری قائل نیست خودرو سازها را به تولید محصولات کم مصرف وادار کنه ؟
زمان آبادی : آقای قالیباف در جلسه ای که با ما داشتند فرمودند 24 مرکز راجع به ترافیک تهران تصمیم می گیرند،برخی هم یکدیگر را دفع می کنند، مثلا تقابل تبصره 13 با شهرداری، عدم ارائه بودجه دولت برای مترو. ایشان فرمودند در شهرداری متخصصین حوزه ی مدیریت شهری را گرد هم آوردیم تا راه حل مشکل ترافیک تهران را تهیه کنند. نتیجه این جلسات این بود که 38 مورد مشکل اگر برطرف شود مشکل ترافیک تهران مرتفع می گردد.
مسئولین را دعوت کردیم و گفته شد که 19 ماه طول خواهد کشید تا این مشکلات رفع بشود. این آقایان گفتند دو مورد را عمل کنید اگر عملی شد ما ادامه می دهیم. یکی بحث کمربند بود. بعد از آن آقایون حالا که 19 ماه از آن تاریخ گذشته رفتند که بیایند و ادامه بدهند!
آنچه در مدیریت شهری باید مورد توجه قرار گیرد اندیشه گرایی ، جهت گیری فرهنگی اقدامات مسئولین ، توجه به میراث فرهنگی و طبیعی ، جهت گیری آموشی ، توجه به حفظ محیط زیست و برنامه های جلوگیری از آلودگی هوا و تسهیل حمل و نقل در معابر و بزرگراه ها برای شهروندان ، می باشد که خوشبختانه در دوره مدیریت دکتر قالیباف بر شهرداری تهران با جدیت بیشتر و دقت خاص مورد بررسی قرار گرفته و روند برنامه ریزی های شهری در جهت دستیابی به این نکات بوده است.
ما در سازمان معابر تهران را اندازه گرفتیم، طول متوسط خودرو را هم در نظر گرفتیم ، اگر هر خودرو با سرعت 30 کیلومتر در ساعت حرکت کند عدد 107 هزار خودرو در آمده که این تعداد خودرو می توانند علاوه بر خودورهای عمومی وارد معابر شوند، بدون آنکه ترافیکی در محدوده ی طرح ترافیک ایجاد شود.
زمانی که دوربین های کنترل ترافیک نبود، 160 هزار خودرو وارد محدوده ی طرح می شد ، ماهم 90 هزار آرم برای ورود به طرح صادر می کنیم کهبا تعداد ذکر شده یعنی روزانه 250 هزار خودرو وارد طرح می شدند.
در حال حاضر با وجود دوربین هایی که در سطح شهر قرار داده شده با گزارش جدیدی که پلیس به ما داده ، این تعداد به 97 هزار خودرو کاهش یافته ، یعنی تنها 7هزار خودرو متخلف که متاسفانه هنوز هم عدد قابل توجهی می باشد. البته با ابلاغ میزان جریمه های جدید و استفاده از تکنولوژی های جدید در نظارت بر محل های طرح امیدواریم این تعداد کاهش چشمگیری پیدا کند.
انتخاب : با توجه به حجم بالای کار شما در این روزها و برای اینکه تنوعی هم در بحث ایجاد شده باشد ، می خواستم چند خاطره از این روزهای پر کار برای ما بیان بفرمایید .
زمان آبادی : حتماً . یک روز در دفتر نشسته بودم ، ناگهان دیدم یک نفر خارج از صف مردم را می زند و به سمت دفتر من جلو می آید .داد میزد؛ مسئول اینجا کیه؟گفتم : بله. عزیز جان منم . بیا بشین بگو مشکل چیه؟ گفت: آقا چرا دقت نمی کنید. گفتم : شما بفرمایید چه اتفاقی افتاده ، من سعی می کنم حلش کنم . گفت: من کارتم گم شده رفتم درخواست دادم ، از موقع تا حالا کارت سوختم نیومده!گفتم: کارت سوخت مال تبصره 13 است برادر من! باید بری اونجا . با همون چهره برافروخته گفت : پس شما اینجا چکار می کنید ؟ گفتم : آرم طرح ترافیک صادر می کنیم . گفت: حالا من چطور برم بیرون.وای ، مردم ! گفتم: همه ی اینهایی که زدی تو اون دنیا یقتو می گیرن، برو ازشون عذرخواهی کن.رفت بیرون با صدای بلند گفت: آقایون، خانوما من غلط کردم، عذر می خواهم ، هر کسی را که زدم بیاد مرا بزند. دستش را روی سر و صورتش گذاشت سرش را پایین انداخت و با سرعت رفت. نفر بعدی که اومد تو اتاق من گفت: چیکارش کردی این با این حال رفت؟
زمان آبادی : پیش از انقلاب اسلامی مانند بسیاری از جوانان آن دوره جزو گروههای مخالف رژیم شاه بودیم ، که چند بار هم توسط ساواک دستگیر شدم . بخشی از اسناد آن هم اخیراً منتشر شده . اما با توجه به اینکه گفتید در خصوص فعالیتهای اجرایی ام صحبت کنم . من به نوعی همکار شما بودم . سال 67-68 نشریه ی پهلوان (ورزشی) را انتشار دادم و فرزندم میثم هم در انجا به من کمک می کرد، ایشان پس از آن توسط دکتر قندی که همکار من در کیهان بودند به روزنامه انتخاب رفت. یکسالی که در روزنامه انتخاب بود، بسیار برای او در حرفه ی خبرنگاری موثر بود به همین دلیل من همواره از روزنامه انتخاب خاطره ای خوب در ذهن دارم. سپس او به همراه آقای فاتح ایسنا را راه انداخت. بعد ایپنا را راه اندازی کرد. بعد ایرانیوز را راه اندازی کرد که به سبب درگیری با آقای مشایی فیلتر شد و بعد از آن به همشهری مسافر رفت. بعد از آن من هم "پهلوان" را تبدیل کردم به مجله "بانوی شرقی" که هم اکنون در حال انتشار است.
انتخاب : چطورشد به کیهان رفتید ؟
زمان آبادی : همانطور که پیشتر گفتم ما قبل از انقلاب توسط ساواک چند بار دستگیر شدیم. اونوقت می رفتیم دامغان و سمنان انجا جلسه داشتیم. بعد از پیروزی انقلاب با دستور شهید رجایی به سازمان تربیت بدنی رفتم . در آن دوران که در سازمان بودم دیدم کیهان خیلی به ما در سازمان ورزش حمله می کند، رفتم ببینم این برخوردها به چه علت انجام میشه و اصلاً چه کسی اینکار را انجام میدهد ؟ اونجا آقای چراغی بودند که پیش از این از دوستان من بودند . ایشون به من گفتند: من فکر می کردم شما شهید شدی رفتی! گفتم من اومدم ازتون شکایت کنم. بعد از او جلسه ایشون از من خواست سرویس ورزشی کیهان رو مدیریت کنم و این شد که ما وارد کیهان شدیم. (در آن زمان آقای خاتمی کیهان بود) .
این گذشت تا اینکه در آن زمان که ما در کیهان ورزشی بودیم احضاریه آمد که برویم دادگاه. این احضاریه مربوط به شکایت من در سازمان ورزش از روزنامه کیهان که حالا خودم مسئول بخش ورزش آن بودم .وقتی که رفتم دادگاه قاضی گفت: متهم نیومده. گفتم: خودمم. هم متهم من هستم و هم شاکی. که قاضی خندید و قضیه ختم به خیر شد.
انتخاب : برسیم به پست فعلی شما . با توجه به ارتباط مستقیم شما با معضل ترافیک شهر تهران و طرح ها و برنامه هایی برای رهایی از این مشکل ، میزان بالای تولید خودرو ، گسترش طرح ترافیک و فرد و زوج کردن عبور و مرور خودرو ها در شهر ، آیا روی ترافیک تاثیری داشته ؟ مدیریت واحد شهری قائل نیست خودرو سازها را به تولید محصولات کم مصرف وادار کنه ؟
زمان آبادی : آقای قالیباف در جلسه ای که با ما داشتند فرمودند 24 مرکز راجع به ترافیک تهران تصمیم می گیرند،برخی هم یکدیگر را دفع می کنند، مثلا تقابل تبصره 13 با شهرداری، عدم ارائه بودجه دولت برای مترو. ایشان فرمودند در شهرداری متخصصین حوزه ی مدیریت شهری را گرد هم آوردیم تا راه حل مشکل ترافیک تهران را تهیه کنند. نتیجه این جلسات این بود که 38 مورد مشکل اگر برطرف شود مشکل ترافیک تهران مرتفع می گردد.
مسئولین را دعوت کردیم و گفته شد که 19 ماه طول خواهد کشید تا این مشکلات رفع بشود. این آقایان گفتند دو مورد را عمل کنید اگر عملی شد ما ادامه می دهیم. یکی بحث کمربند بود. بعد از آن آقایون حالا که 19 ماه از آن تاریخ گذشته رفتند که بیایند و ادامه بدهند!
آنچه در مدیریت شهری باید مورد توجه قرار گیرد اندیشه گرایی ، جهت گیری فرهنگی اقدامات مسئولین ، توجه به میراث فرهنگی و طبیعی ، جهت گیری آموشی ، توجه به حفظ محیط زیست و برنامه های جلوگیری از آلودگی هوا و تسهیل حمل و نقل در معابر و بزرگراه ها برای شهروندان ، می باشد که خوشبختانه در دوره مدیریت دکتر قالیباف بر شهرداری تهران با جدیت بیشتر و دقت خاص مورد بررسی قرار گرفته و روند برنامه ریزی های شهری در جهت دستیابی به این نکات بوده است.
ما در سازمان معابر تهران را اندازه گرفتیم، طول متوسط خودرو را هم در نظر گرفتیم ، اگر هر خودرو با سرعت 30 کیلومتر در ساعت حرکت کند عدد 107 هزار خودرو در آمده که این تعداد خودرو می توانند علاوه بر خودورهای عمومی وارد معابر شوند، بدون آنکه ترافیکی در محدوده ی طرح ترافیک ایجاد شود.
زمانی که دوربین های کنترل ترافیک نبود، 160 هزار خودرو وارد محدوده ی طرح می شد ، ماهم 90 هزار آرم برای ورود به طرح صادر می کنیم کهبا تعداد ذکر شده یعنی روزانه 250 هزار خودرو وارد طرح می شدند.
در حال حاضر با وجود دوربین هایی که در سطح شهر قرار داده شده با گزارش جدیدی که پلیس به ما داده ، این تعداد به 97 هزار خودرو کاهش یافته ، یعنی تنها 7هزار خودرو متخلف که متاسفانه هنوز هم عدد قابل توجهی می باشد. البته با ابلاغ میزان جریمه های جدید و استفاده از تکنولوژی های جدید در نظارت بر محل های طرح امیدواریم این تعداد کاهش چشمگیری پیدا کند.
انتخاب : با توجه به حجم بالای کار شما در این روزها و برای اینکه تنوعی هم در بحث ایجاد شده باشد ، می خواستم چند خاطره از این روزهای پر کار برای ما بیان بفرمایید .
زمان آبادی : حتماً . یک روز در دفتر نشسته بودم ، ناگهان دیدم یک نفر خارج از صف مردم را می زند و به سمت دفتر من جلو می آید .داد میزد؛ مسئول اینجا کیه؟گفتم : بله. عزیز جان منم . بیا بشین بگو مشکل چیه؟ گفت: آقا چرا دقت نمی کنید. گفتم : شما بفرمایید چه اتفاقی افتاده ، من سعی می کنم حلش کنم . گفت: من کارتم گم شده رفتم درخواست دادم ، از موقع تا حالا کارت سوختم نیومده!گفتم: کارت سوخت مال تبصره 13 است برادر من! باید بری اونجا . با همون چهره برافروخته گفت : پس شما اینجا چکار می کنید ؟ گفتم : آرم طرح ترافیک صادر می کنیم . گفت: حالا من چطور برم بیرون.وای ، مردم ! گفتم: همه ی اینهایی که زدی تو اون دنیا یقتو می گیرن، برو ازشون عذرخواهی کن.رفت بیرون با صدای بلند گفت: آقایون، خانوما من غلط کردم، عذر می خواهم ، هر کسی را که زدم بیاد مرا بزند. دستش را روی سر و صورتش گذاشت سرش را پایین انداخت و با سرعت رفت. نفر بعدی که اومد تو اتاق من گفت: چیکارش کردی این با این حال رفت؟
اللهم عجل لولیک الفرج
بهتره که برای مردم قدم برداره
بازم از آقای زمان آبادی ممنونیم که ایشون به مردم توجه میکنن و به فکر مردم هستن
وای به این بی درایتیها
خدا خودش ازتون بگذره بابته این کارائی که میکنید .این آقا زمان آبادی که مسئول طرح هستن میگن زوج و فرد غیر کارشناسیه و اما بعضی از این آقایون شده مردم رو زجر بدن این قانون رو اجرا میکنن