arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۷۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۴ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۰

آقاتهرانی: نوع درس دادن در دانشگاه ها اسلامی نیست

آقاتهراني با اعلام اين مطلب كه اصولگراها بايد براي انتخابات اصولي فکر کنند، گفت: اصولگراها بايد در راستاي تحقق نامي که براي خود انتخاب کرده‌اند، عمل کنند، اصولي فکر کنند و اصولگرا باشند تا برخي انتقادها را به ما نداشته باشند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آقاتهراني با اعلام اين مطلب كه اصولگراها بايد براي انتخابات اصولي فکر کنند، گفت: اصولگراها بايد در راستاي تحقق نامي که براي خود انتخاب کرده‌اند، عمل کنند، اصولي فکر کنند و اصولگرا باشند تا برخي انتقادها را به ما نداشته باشند.

به گزارش خبرگزاری انتخاب، حجت‌الاسلام‌والمسلمين مرتضي آقاتهراني در پاسخ به پرسشي درباره تلاش‌هاي صورت گرفته از سوي جامعه مدرسين حوزه علميه قم و جامعه روحانيت مبارز تهران براي ايجاد وحدت در ميان اصولگرايان گفت: اگر به دنبال اين باشند که واقعا وحدت ايجاد کنند، فعاليت مناسبي است. هر کس که منادي وحدت است بايد از آن استقبال کرد، بنده به اقدامات جامعه مدرسين و جامعه روحانيت مبارز خوشبين هستم. رها کردن، فعاليت مناسبي نيست، اما اين‌که همه را به سمت وحدت دعوت کنيم، قطعا عبادت است، افراد بايد براي خدمت به خدا حرکت کنند.

عضو فراكسيون انقلاب اسلامي با اشاره به نام‌گذاري جهاداقتصادي براي سال جاري افزود: براي جهاداقتصادي، بايد جهاد را به خوبي بشناسيم. واژه جهاد اقتصادي معناي ارزشي دارد. ما جهاد را يکي از فروع دين مي‎دانيم. در جهاد بحث دريافت هزينه مالي و زمان کار مطرح نيست، نکته‎اي که به طور کامل در دوران دفاع مقدس نمود پيدا کرد.

وي ادامه داد: دوران دفاع مقدس يک نمونه کامل فعاليت جهادي بود که افراد تنها به رضاي خدا و خير مردم توجه مي‌کردند و براي آن تا پاي جان ايستادگي کردند. زماني که بحث جهاد اقتصادي مطرح مي‎شود، بايد جهاد را به خوبي بشناسيم و با شناخت کافي از اقتصاد، آن را در مسير اسلامي پيش برده و به شيوه‎اي جهادگونه آن را به مرحله اجرا برسانيم. جهادي عمل کردن قواي سه گانه و تمام مردم اصلي است که در اين شعار متبلور شده است.

عضو مجمع نمايندگان روحاني مجلس در ادامه با اشاره به بحث اسلامي کردن دانشگاه‌ها خاطرنشان كرد: زماني‌ دانشگاهي را اسلامي مي‎دانيم، كه مباني درس دانشگاه‎ها هم اسلامي باشد، اما متأسفانه دانشجويان دروسي را مي‌خوانند که مربوط به مسلمانان نيست. اگر به شيوه‏هاي مديريتي دقت کنيم، متوجه خواهيم شد که شيوه‎هاي ما در اين زمينه به هيچ وجه اسلامي نيستند. نوع درس دادن و مباحث مطرح شده متناسب با آموزه‌هاي اسلامي نيست، اين روش تقليدي از جاي ديگر است. اين اشتباهي است که بايد براي آن چاره‎اي انديشيد.

وي ادامه داد: از سوي ديگر زماني که دانشجويي از اين دانشگاه‎ها فارغ‏التحصيل مي‎شود و مسئوليتي را برعهده مي‎گيرد، نمي‌توان از او قوانين اسلامي و شيوه اجرايي اسلامي را توقع داشت.

نماينده تهران تاكيد كرد: تغيير ساختاري در علوم انساني بايد جدي گرفته شود و منظور هم اين نيست که ديواري ميان زن و مرد کشيده شود. در اسلام هم اختلاط زن و مرد پذيرفته نيست و اگر واقعا بخواهيم به اسلام عمل کنيم؛ بايد تمام ابعاد آن را بپذيريم، اسلام مجموعه‌اي کامل است، که برخي تنها قسمت‎هايي از آن را قبول مي‎کنند و در خصوص بعضي قسمت‎ها از اسلام پيروي نمي‎کنند.

آقاتهراني افزود: اسلام يک بسته کامل است که پاسخگوي تمام جوانب زندگي انساني است. بايد در ابعاد مختلف براساس اهميّت برخورد کرد، برخي موضوعات خيلي مهم هستند و بايد ضربتي با آن برخورد کرد و برخي از موضوعات با وجود مهم بودن، اجراي آن در حال حاضر از ضرورت برخوردار نيست، نکته‌اي که بايد آن را مشخص و به آن عمل کرد.

عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با اعتقاد به اين كه ما هنوز نقشه فرهنگي جامعي نداريم، گفت: در اين زمينه فعاليت‌‎هايي صورت گرفته که در جاي خود قابل تقدير است و زحمت‌هاي کشيده شده نبايد ناديده گرفته شود؛ امّا با اين حال، آن چه مشخصا ديده مي‌شود اين است که ما هنوز اوّل راه هستيم. ما فلسفه آموزش و پرورش و تعليم و تربيت نداشتيم و خوشبختانه در حال حاضر روي اين موضوعات کار کرده‌اند.

وي ادامه داد: ما هنوز نقشه فرهنگي جامعي که عمليّاتي شود نداريم و بايد در اين حوزه مبنايي‎تر کار کرد. نکته‎اي که بايد در تعليم و تربيت مورد توجه قرار بگيرد، اين است که آيا افرادي که به مدارس و دانشگاه مي‎روند، بعد از پايان دوران، آموزش‌هاي لازم را ديده‌اند و به اسلام نزديک شده‌اند؟ يکي از نکات مورد توجه در تدوين نقشه فرهنگي بايد اين باشد.

به گزارش ايسنا، آقاتهراني درباره مسايل منطقه و بيداري اسلامي رخ داده در برخي كشورها تاكيد كرد: قدرت‌هاي استکباري در فهم مردم کشورها و به خصوص شعور ملي آنها، ناتوان هستند، اين قدرت‎ها به دليل زندگي در ساختار ويژه، از شنيدن و ديدن واقعيت‎ها محروم هستند و از وضعيت ملّت خود خبر ندارند و صحبت‎هاي نسنجيده آنها، دليلي بر ناآگاهي آنها است.

وي گفت: دولتمردان عربستان گمان مي‌کنند که هنوز تاريخ در 10 قرن پيش به سرمي‌برد، و مي‌توانند صداي مخالفان را در گلو خاموش کرده و مانع گسترش اعتراض آنها شوند، نکته‎اي که نشان‎دهنده بي‎اطلاعي آنها نسبت به ارتباطات و بينش جهاني است.

نماينده تهران به خانه ملت گفت: افرادي همچون قذافي به اشتباه گمان مي‎کنند با فروختن کشورشان به آمريکا، مي‎توانند شرايط را بهبود ببخشند، تصميمي که از عدم آگاهي آنها سرچشمه مي‎گيرد.

وي ادامه داد: عربستان قبل از آن‌که ايران را تهديد به جنگ کند، بايد اسناد موجود در مورد جنگ چندين کشورعليه ايران را که در اوايل انقلاب رخ داد، را به خوبي مطالعه کند. ايران در شرايطي که هنوز ارتش، سپاه و بسيج به طور کامل رشد نکرده بودند، توانست در برابر هجوم خارجي ايستادگي کند. در حال حاضر نيروي ارتش و نظامي ما در منطقه اول است، برهمين اساس مي‎توان با قاطعيّت گفت که اين تهديدها راه به جايي نمي‌برند و نبايد به اين تهديدها توجه کرد.

آقاتهراني در ادامه با اشاره به برخي ادعاهايي كه اعراب در زمينه ايران مطرح كردند، تصريح كرد: کساني که چنين ادعاهايي را مطرح مي‎کنند، در صورت صحت گفته‎هايشان، آن را ثابت کنند. در شرايطي که هيچ مدرکي عليه ايران ندارند و هيچ ايراني در حوادث مصر و ليبي نقش نداشته و دستگير نشده است، صحت اين ادعاها زير سئوال مي‎رود.

وي گفت: در حال حاضر مردم کشورهاي عربي با حاکمان مشکل دارند، در يمن و عربستان شاهد اختلاف جدي ميان مردم و سران حکومت هستيم، و از طرفي شاهد حضور نيروهاي عربستاني در بحرين هستيم که دست به کشتار بي‌رحمانه شيعيان زده‌اند. چطور اين حضور آشکار و خشونت‌هاي بي‌حدّ در بحرين دخالت محسوب نمي‌شود، امّا ادعاي الگوگيري از انقلاب ايران دخالت شمرده مي‌شود؟

نماينده تهران افزود: ما اين نکته را که ايران الگويي براي خيزش‏هاي کشورهاي عربي بوده است، را قبول داريم. رهبر کبير انقلاب (ره) فرمودند که ما ابهت استکبار جهاني را شکسته‎ايم و جوانان بايد باور داشته باشند که خون بر شمشير پيروز است و بايد در برابر ظلم ايستادگي کنند، سخناني که موجب ذلت نيروهاي استکباري در برابر نيروهاي انقلابي شده است.

وي افزود: در حال حاضر آمريکا بيش از همه براي خود مي‎ترسد. در صورتي که انقلاب مردم مصر با رهبري مناسب ساماندهي شود، شاهد از بين‎رفتن جايگاه آمريکا در منطقه خواهيم بود.

آقاتهراني در ادامه با اشاره به وظيفه مسئولان در برابر اين اتهامات تاكيد كرد: مسئولان بايد از قيام‌هاي مردمي و فريادهاي استکبارستيزانه حمايت کنند؛ اما اين حمايت‎ها بايد بيشتر شکل مردمي داشته باشند، روندي که در حال حاضر هم شاهد آن هستيم، حرکت‎هاي خودجوش مردمي که بعد از نمازهاي جمعه براي حمايت از مردم انقلابي کشورهاي عربي صورت

مي‎گيرد، بخش کوچکي از فعاليت‎هاي مردم در اين حوزه است.

رييس مجمع نمايندگان تهران در ادامه در پاسخ به پرسشي در زمينه برنامه‌هايش براي مجلس نهم گفت: من به هيچ وجه در خصوص نمايندگي و اين‌که در مجلس بعدي حضور داشته باشم يا نه، برنامه خاصي ندارم؛ و مسائل مهم‌تري هست که بايد به آن بپردازم و معتقدم که نبايد دچار اختلاط وظايف شويم.

وي ادامه داد: گاهي اوقات نمايندگان، سال آخر خود را براي رقم زدن چهار سال آينده خويش فدا مي‎کنند. پيش گرفتن چنين روندي اشتباه و به معناي از دست دادن نقد براي بدست آوردن نسيه در آينده است.

وي تاكيد كرد: نمايندگان بايد اجازه دهند تا مردم، خود قضاوت کنند و به فرد اصلح‎تررأي دهند. بر اين اساس نياز به تبليغات براي جذب رأي نيست. در صورتي‎که ما به عنوان نماينده درست عمل کنيم، مردم هم در صورت صلاح‎ديد به فرد شايسته رأي خواهند داد.

آقاتهراني افزود: از نظر بنده، حتي اگر مردم به فرد خاصي رأي ندهند، نماينده نبايد از اين موضوع احساس ناراحتي کند، چون او وظايف خود را عملي کرده است. مجلس ظرفيت‌هاي بالقوه بسياري دارد و ما هنوز از همه ظرفيت‌هاي آن در بعد اجرايي و قانون‌گذاري استفاده نکرده‎ايم.

به گزارش ايسنا، رييس مجمع نمايندگان تهران در زمينه فعاليت‌هاي اين مجمع در مجلس هشتم گفت: برخي از فعاليت‎هاي مجمع شکل استراتژيک دارند و مشکلات اصلي تهران را شامل مي‎شوند. ما مشکلات تهران را در 12 دسته، طبقه‏بندي کرده‎ايم و براساس اولويت‎بندي، فعاليت‎هايي را آغاز کرده و برخي را به انجام رسانده‎ايم.

وي ادامه داد: هدفمندکردن يارانه‌ها يکي از مباحث استراتژيک بود و براي آن‌که زمينه همکاري مجلس و دولت بيشتر فراهم شود، از افرادي که در اين حوزه مسئوليتي را برعهده داشتند، براي گفت‎وگو به مجمع دعوت کرديم.

نماينده تهران اعلام كرد: مسائل مقطعي نيز جاي خود را داشته و جلسات متعددي براي آن برگزار شده و مي‌شود؛ که مي‌توان به گفت‌وگو با وزراي دولت در جلسات مجمع و مسئولان اجرائي مناطق مختلف حوزه انتخابيه اشاره کرد. علاوه بر اينها، بحث مسائل مربوط به توزيع گاز و گراني آن يکي از مباحثي است که از سوي مجمع نمايندگان تهران، با جديّت پيگيري مي‎شود.

عضو مجمع نمايندگان روحاني مجلس در پاسخ به پرسشي مبني بر اين كه آيا با تغيير در روند اعزام زائران ايراني به عربستان موافقيد؟ تاكيد كرد: بايد ديد که اين تغيير روند تا چه حد تأثيرگذار است، و تا چه ميزان مي‎توانيم اين را به عنوان يک کار مثبت انجام دهيم. بايد به اين نکته که انجام اين کار، به عربستان فشار مي‎آورد يا نه، توجّه داشت. بايد پيشنهاد را به درستي مورد بررسي قرار داد و تمامي تبعات آن را ارزيابي کرد.

وي ادامه داد: گاهي پيشنهادهايي مبني بر قطع ارتباط ايران با کشوري يا کاهش رابطه بيان مي‎شود، اين گفته‎ها بايد حساب شده باشند در واقع نمي‎توان با يک پيشنهاد امري را محقق کرد؛ اما نمي‎توان انکار کرد که بيان اين قبيل پيشنهادها، زمينه را براي جلب توجه مسئولان به اين نکته فراهم مي‎کند.

آقاتهراني با اشاره به پيشنهاد قطع رابطه ايران با انگليس گفت: بحث قطع رابطه با انگلستان جزو همين موارد است، به اعتقاد بنده ارتباط با انگليس به صفر بايد برسد. اين هم يک پيشنهاد بوده و موضوعي است که بايد نسبت به آن دقت عمل داشت و همه جوانب آن را مورد توجه قرار داد. بيان اين موضوع که انگليس حق دخالت در ايران را ندارد، درست است و بايد نسبت به گستاخي‌هاي آن پاسخ مناسبي داد، در اين نقطه تدبير مسئولان بيش از پيش مورد توجه است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
MOLDOVA, REPUBLIC OF
|
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۰
0
2
اين شخص وزير علوم است يا امور خاجه و يا استاد اخلاق و يا نماينده؟
نظرات بینندگان