arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۸۱۵۴
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۲۰ - ۰۱ آذر ۱۳۹۴

آمریکا سال ۲۰۱۶ میزبان «آ سه آن» می شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس جمهور آمریکا امروز در سخنانی از میزبانی کشورش در اجلاس سال آینده سران اتحادیه جنوب شرق آسیا خبر داد.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، رئیس جمهور آمریکا در اظهاراتی گفت که کشورش میزبان نشست سال آینده سران اتحادیه جنوب شرق آسیا موسوم به «آ .سه .آن» خواهد بود.

«باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا در سخنانی اتهامات مطرح مبنی بر عدم تمرکز این کشور بر آسیا به دلیل بحران کنونی در خاورمیانه را رد کرده و گفت: از رهبران کشورهای عضو آسه آن برای نشست سال آینده اتحادیه جنوب شرق آسیا دعوت کرده ام. برخورداری از روابط خوب با کشورهای آسیایی برای آمریکا از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی در پایان نشست آ.سه. آن گفت که در سفر آسیایی خود از تحولات تروریستی پاریس، لبنان و سوریه نیز غافل و یا بی خبر نبوده است.

اوباما ادامه داد: تحولات این منطقه موجب انحراف از چالش های اصلی در جهان نمی شود، بلکه برای امنیت، رفاه و آسایش بشری نیز حیاتی به شمار می آید.

کشورهای مالزی، فیلیپین و تایلند در سال 1961 با صدور اعلامیه بانکوک، اتحادیه کشورهای آسیای جنوب شرق موسوم به آ.سه.آن، را ایجاد کردند. مدتی بعد مشکلات میان این کشورها منجر به انحلال این اتحادیه شد. تلاشهای بعدی برای احیای این اتحادیه در سال 1967 به ثمر نشست و آسه آن این بار با عضویت پنج کشور اندونزی، مالزی، سنگاپور، فیلیپین و تایلند تشکیل شد هم‌اکنون آ.سه.آن دارای ده عضو است شامل: اندونزی، کامبوج، برونئی، لائوس، مالزی، میانمار (برمه سابق)، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و ویتنام.این اتحادیه با احتساب جمعیت کشورهای عضو 537 میلیون نفر جمعیت دارد و مساحت آن به 4 میلیون و 500هزار کیلومتر مربع می‌رسد. مقر ”آ.سه.آن" در جاکارتا قرار دارد.آ سه آن پس از آمریکا، چین، ژاپن و اتحادیه اروپا، قدرتمندترین قطب اقتصادی جهان محسوب می‌شود .

منبع: مهر
نظرات بینندگان