arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۸۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۱ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۰

پورمحمدی: تغيير و تحول مديران ارشد نفتي به زيان كشور است

مصطفي پور محمدي گفت: جهاد يعني يك كوشش فوق‌العاده با هدف‌هاي آرماني و مقدس و هنگامي كه اين جهاد در حوزه اقتصاد تعريف مي‌شود مفهوم آن اين است كه جهاد به وضعيت اقتصادي زندگي و معيشت و همچنين توسعه اقتصادي و پيشرفت كشور مربوط مي‌شود بنابراين حركت‌هاي جهادي بسيار متفاوت از حركت‌هاي رايج و عادي خواهد بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مغفول ماندن بخش نفت طي دو سال گذشته و انتقاد از كاهش بودجه نفت، مخالفت با تغييرات سريع مديران ارشد نفتي، به جريان افتادن مجدد پرونده كرسنت و بازرسي از نحوه اجراي قانون هدفمندكردن يارانه‌ها در گفت‌وگوي اختصاصي فارس با رئيس سازمان بازرسي كل كشور مطرح شد.

مصطفي پور محمدي درحاشيه بازديد از شانزدهمين نمايشگاه بين المللي نفت،گاز، پالايش و پتروشيمي با اشاره به نامگذاري سال جاري به عنوان سال جهاد اقتصادي گفت: جهاد يعني يك كوشش فوق‌العاده با هدف‌هاي آرماني و مقدس و هنگامي كه اين جهاد در حوزه اقتصاد تعريف مي‌شود مفهوم آن اين است كه جهاد به وضعيت اقتصادي زندگي و معيشت و همچنين توسعه اقتصادي و پيشرفت كشور مربوط مي‌شود بنابراين حركت‌هاي جهادي بسيار متفاوت از حركت‌هاي رايج و عادي خواهد بود.

وي با اشاره به نقش محوري صنعت نفت در اقتصاد، صنعت و حتي مديريت كشور تصريح كرد: اين صنعت يكي از مزيت‌هاي فوق‌العاده و استثنايي كشور ما است؛ يعني كشور با دارا بودن اين حجم منابع انرژي و دارابودن بيش از 100 سال سابقه در اين صنعت مادر و حتي برداشتن قدم هايي در بومي شدن اين صنعت و دانش نفت بايد گفت كه تحقق اهدافي كه در سند چشم‌انداز و حتي اهدافي كه در دهه پيشرفت و عدالت به آن توجه شده است با رشد اين صنعت محقق مي شود.

پورمحمدي ادامه داد: يكي از عللي كه موجب شد تا امسال با اين نام شناخته شود همين صنعت نفت است بنابراين اگر بخواهيم ما به اين هدف برسيم بايد روي نفت يك توجه بسيار ويژه بنمائيم و اين تحول را در حوزه نفت ببينيم كه خوشبختانه اين رويكرد در حوزه صنعت نفت قابل مشاهده است.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور خاطرنشان كرد: حوزه انرژي كشور نيازمند يك برنامه استراتژيك جامع است كه مقدمات تصويب آن در قانون برنامه پنجم توسعه آماده شده است، بنابراين بايد در اين زمينه اقدامي سريع صورت پذيرد.

پور محمدي با اشاره به اينكه سياست هاي كلي نظام در بخش انرژي كشور توسط مقام معظم رهبري ابلاغ شده است اظهار كرد: براي اجرايي شدن هر چه سريع‌تر اين سياست ها دولت بايد اهتمام جدي بورزد.

وي با اشاره به برگزاري نمايشگاه بين المللي صنعت نفت كشور خاطرنشان كرد:برگزاري چنين نمايشگاه‌هايي و دعوت از صنعتگران و دانشگاهيان و مؤسسات پژوهشي داخلي در اين عرصه موجب مي شود كه جهاد اقتصادي به خود رنگ عملياتي بگيرد و سازمان بازرسي كل كشور نيز در اين زمينه تلاش زيادي خواهد كرده و مي‌كند.

وزير اسبق كشور در دولت نهم ادامه داد: اگر حركت در اين زمينه هدفدار ،با برنامه، منضبط و طبق ضوابط باشد به طور قطع و يقين مي توان اعلام كرد اين جهاد اقتصادي محقق خواهد شد و سازمان بازرسي كل كشور تلاش مي كند تا سازمان ها و ارگان هاي ذي‌ربط وظايف خود را به نحو مطلوبي انجام دهند.

وي خاطرنشان كرد: هرچند نقش سازمان بازرسي كل كشور نقش نظارتي و كنترلي است اما مي‌تواند با اجراي مطلوب اين نقش در افزايش و بهبود راندمان و كيفيت به خوبي عمل كند.

پور محمدي با اشاره به اينكه سازمان بازرسي كل كشور با صنعت نفت همكاري مطلوبي دارد گفت: همكاري ما با بخش‌هاي مختلف نفت زياد است و حجم بازرسي و رفت و آمدها و گزارشي زيادي در اين حوزه داريم بنابراين مي توان گفت تعامل مثبت و خوبي با مسئولان نفتي برقرار كرده ايم.

*تحريم ها به رشد و بالندگي ايران كمك مي كند

پور محمدي در بخش ديگري از گفت‌و‌گوي خود به تحريم هايي كه عليه ايران اعمال شده است اشاره كرد و افزود: تحريم‌ براي كشوري كه هدف دارد و ملتي كه آرمان‌هاي ولايي دارد يك عامل محرك است البته در مقاطعي اين تحريم ها حركت رو به جلوي ما را كند و در مقاطعي براي ما محدوديت ايجادكرده است ولي انگيزه‌ ما را براي رسيدن به هدف والاي خود افزايش داده و بنابراين مي توان گفت اين تحريم ها به رشد و بالندگي ايران كمك مي كند.

وي با اشاره به اينكه يك ديدگاه روانشناسي نيز در اين زمينه وجود دارد تصريح كرد: تاريخ ايران نشان مي‌دهد كه ايرانيان هميشه تحت فشار كار مي‌كنند و اگر دشمنان مي‌خواهند به ما كمك كنند به نظرم اين بهترين راه است و ما از آنها تشكر مي كنيم.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور ادامه داد: دشمنان اين امكان را برايمان فراهم كرده اند كه ما بتوانيم روي پاي خود بايستيم و به نيروها و دانشمندان خودمان متكي شويم و اين نمايشگاه، سند خوبي است بر اين ادعا.

* برگزاري نمايشگاه‌ها موجب رشد صنعت نفت كشور مي‌شود

پورمحمدي خاطرنشان كرد: من تا از نزديك غرفه هاي نمايشگاه را نديده ‌بودم باور نمي‌كردم اين حجم شركت كننده را؛ اما وقتي غرفه‌هاي نمايشگاه را از نزديك مي‌بينم به توانمندي داخلي‌ ايمان مي‌آورم.

وي گفت: من خودم تبليغات تلويزيوني نمايشگاه را ديدم ولي تا به اين نمايشگاه نيامدم و در خيابان‌هاي آن گشتي نزدم اين حس به من دست نداد كه صنعت نفت ايران بسيار بيشتر از گذشته رشد و بالندگي داشته است. بايد گفت كه حضور قوي و گسترده صنعت كشور در چنين نمايشگاه‌هايي، فوق‌العاده است.


* نقش ايران در تامين امنيت انرژي جهان

رئيس سازمان بازرسي كل كشور با اشاره به نقش ايران در تامين امنيت انرژي جهان گفت : در حال حاضر نقش ايران در تأمين امنيت انرژي جهان بسيار پررنگ است به خصوص كه سياست هاي انرژي ايران استقلالي است بنابراين نقش امنيتي ايران در حوزه انرژي بين‌المللي به مراتب بيشتر از كشورهايي است كه عمدتاً سياست‌هايشان تحت فشار و تحت مديريت و اوامر قدرت‌هاي بزرگ است كه اين موضوع خودش ايجاد اختلال مي‌كند.

وي ادامه داد: در حالي كه ايران سياست‌هاي مستقل و سياست‌هاي انساني دارد اين موضوع كمك مي‌كند تا امنيت حوزه انرژي بين المللي افزايش يابد.

* در يكي دو سال گذشته بخش نفت در بودجه مغفول مانده است

پورمحمدي با اشاره به اينكه در سطوح بين‌المللي بايد به بخش انرژي بيش از اين توجه شود گفت: من فكر مي‌كنم ظرف يكي دو سال گذشته در داخل كشور به بخش نفت در حوزه‌هاي مختلف مانند اكتشاف، طراحي و مطالعات و پژوهش و استخراج و حتي فرآوري ، بودجه مناسبي تخصيص داده نشده است.

وي ادامه داد: من وقتي بودجه وزارت نفت در لايحه بودجه سال 90 را نگاه مي‌كنم مشاهده مي كنم كه اين بودجه متناسب با نياز نفت نيست، اگر چه ما فكر مي‌كنيم كه نفت پايه رشد و توسعه كشور است ولي متاسفانه سرمايه گذاري در اين حوزه هر سال نسبت به گذشته كاهش پيدا مي كند.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور خاطرنشان كرد: صنعت نفت تأثير مستقيمي در توسعه و پيشرفت كشور دارد بنابراين هم دولت و هم مجلس نبايد اين نگاه استراتژيك را تغيير دهند.

وي ادامه داد: اگرچه نفت توليد ثروت و سرمايه مي كند و منشا درآمد است ولي نبايد بگوييم كه نفت فقط يك منبع درآمدي است بنابراين بايد به اندازه كافي به آن بها داد و سرمايه گذاري در آن به هيچ قيمتي نبايد متوقف شود.

پور محمدي با اشاره به اينكه پيمانكاران زيادي در صنعت نفت وجود دارند كه از اين صنعت طلب دارند گفت: در حال حاضر شركت‌هايي كه در حوزه نفت در حال كار كردن هستند و پيمانكارها با اختصاص بودجه لازم مي توانند حركت رو به جلو داشته باشند ولي متاسفانه سرمايه‌گذاري در نفت آنچنان كه توقع داريم انجام نشده و بانكها آنچنان كه بايد جلو بيايند نيامده‌اند و دولت نيز سهم خود را به نفت ادا نكرده است.

وي ادامه داد: سازمان بازرسي كل كشور با توجه به نقش نظارتي كه دارد بر روي دستگاه ها نظارت كرده تا دستگاه‌هاي ديگر به تعهدات خودشان عمل كنند زيرا اگر اين را توجه نكنيم در آينده خسارتهاي زيادي دامنگير ما مي‌شود و اين يكي از مسائل اساسي و مهم است.

* تغيير و تحول مديران ارشد نفتي به زيان كشور است

پور محمدي با اشاره به اينكه نكته ديگري كه بايد در حوزه نفت به آن بسيار توجه كرد ثبات مديريتي در نفت است. زيرا كه اين حوزه بسيار در اقتصاد كشور تعيين كننده است.

وي ادامه داد: اگرچه من با تغييرات پي در پي در حوزه سياسي نيز مخالف هستم ولي مي‌گويم كه به مصلحت ما نيست كه تغييرات مديريتي در كشور ايجاد شود و اعلام مي كنم كه تغييرات پي در پي در جايگاه هاي مختلف صنعت نفت نيز مخل پيشرفت كشور است.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور خاطرنشان كرد: ما از مجلس و از دولت اين انتظار را داريم كه روي مديريت‌ها حالت شناور ايجاد نكنند زيرا اين هنر نيست كه ما وزرا و مديران و مقامات ارشد خود را استيضاح و يا تحت فشار زياد قرار دهيم و يا در دولت جابه‌جايي‌هاي زيادي انجام دهيم زيرا اين موضوع اصلا به مصلحت كشور نيست بنابراين از اين جهت بايد روي اين موضوع توجه بيشتري شود.

* ساخت تجهيزات داخلي نشان دهنده بي اثر بودن تحريم است

پور محمدي با اشاره به اينكه در سال جهاد اقتصادي بحث ساخت تجهيزات داخلي در صنعت نفت بسيار مهم است گفت:در حال حاضر مديريت و طراحي‌ها و مطالعات عمدتاً در داخل كشور صورت مي پذيرد ولي متاسفانه ساخت تجهيزات متكي به آن سوي مرزها است. بايد گفت اگر مي‌خواهيم در اين حوزه به طور كامل به استقلال برسيم بايد در حوزه تجهيزات نفت هم بتوانيم حرفي براي گفتن داشته باشيم.

وي ادامه داد: تخصيص اعتبار در صنعت نفت بايد بسيار بيشتر از حال حاضر باشد زيرا طرح‌هاي نفتي نبايد متوقف و حتي حركت آن كند شود؛ خوشبختانه من حس مي‌كنم كه در حوزه تجهيزات نفتي يك جهشي در حال اتفاق است اما با نقطه‌اي كه بايد به آن برسيم بسيار فاصله داريم چون بحث نفت پيچيدگي‌هاي زيادي دارد. بنابراين بايد به آن توجه زيادي شود.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور تصريح كرد: بايد يك نهضت در اين خصوص شروع شود كه فكر مي كنم سال جهاد اقتصادي سال خوبي در اين زمينه باشد.

* از مجلس درخواست مي كنم فكري به حال بودجه نفت كنند

وزير اسبق كشور در دولت نهم با اشاره به اينكه واكنش ما به عنوان سازمان بازرسي كل كشور در خصوص كاهش بودجه نفت در لايحه به دو طريق است گفت: اگر بودجه تخصيص پيدا كرد و مراكز تخصيصي به اين قانون عمل نكنند ما طبق وظيفه خود وارد عمل شده و با آنها برخورد مي كنيم ولي قبل از تخصيص تصويب است بنابراين ما از دولت و مجلس بخصوص اينكه در روزهاي آخر تصويب بودجه هستيم اين درخواست را دارم كه در اين زمينه تصويب خوبي داشته باشند.

وي ادامه داد: البته سازمان بازرسي كل كشور در كميسيون‌هاي مجلس فعال است و در حوزه نفت درخواست‌هاي خود را داده‌ايم و درخواست‌هاي جديد را نيز مي دهيم تا بودجه نفت افزايش يابد.

*در زمينه قرار داد كرسنت حركت هاي خوبي صورت گرفت

رئيس سازمان بازرسي كل كشور با اشاره به در جريان افتادن مجدد پرونده كرسنت تصريح كرد: وقتي براي اولين بار موضوع كرسنت مطرح شد اولين واكنش را سازمان بازرسي نشان داد و جامع ترين گزارش بازرسي از اين قرارداد را سازمان بازرسي در ساليان گذشته ارائه داده است و دوباره چند گزارش مكمل در اين خصوص داده ايم.

وي ادامه داد: خوشبختانه اتفاقاتي كه در اين زمينه رخ داده است بخصوص درحوزه تخصصي و حوزه حقوقي من فكر مي‌كنم در حال حاضر با دقت و تأمل اين موضوع پيگيري مي‌شود و اگر همين روش ادامه پيدا كند ان شاء الله منافع ملي تامين مي شود.

پورمحمدي خاطرنشان كرد: توصيه‌ها و تذكرات و پيشنهادهاي خود را همراه با بازرسي و كار كارشناسي قوي در اين زمينه انجام مي دهيم.

* تلاش براي اجراي خوب قانون هدفمند كردن يارانه‌ها

رئيس سازمان بازرسي كل كشور با اشاره به نحوه اجرا شدن قانون هدفمند كردن يارانه ها گفت: اجراي اين قانون يك بحث‌هاي تخصصي و محتوايي دارد كه از دو سال پيش شايد مفصل‌ترين و نقادانه‌ترين گزارش را تهيه و به دولت داديم و در ادامه تصميماتي كه دولت و مجلس گرفتند، كمك كرد تا وضعيت اوليه بهبود پيدا كند.

وي ادامه داد : بحثي كه در حال حاضر وجود دارد در نحوه اجراي قانون است، در حال حاضر تمام تلاش خود را گذاشتيم تا قانون هدفمند كردن يارانه‌ها به خوبي اجرا شود و دولت نيز در يك بخش با دقت كار خود را انجام مي‌دهد كه آن بخش پرداخت يارانه به مردم است اما در چند بخش ديگر نيز قانون بايد به خوبي اجرا شود كه بخش حمايت از توليد كننده است.

پور محمدي با اشاره به اينكه اگر حمايت از توليدكننده به خوبي انجام نشود اين توازن به هم خواهد خورد،تصريح كرد: اگر از توليد كننده حمايت نشود آنگاه يا توليدكننده توليد نمي‌كند يا نمي‌تواند رقابت با توليدات خارجي داشته باشد بنابراين در اين صورت مجبور مي شويم واردات داشته باشيم.

وي افزود: اگر توليد ناخالص داخلي رشد 8 درصدي اعلام شده را پيدا نكند، آنگاه عملاً منابع درآمدي ما كفاف هزينه هدفمند كردن يارانه‌ها را نخواهد داد؛ بنابراين تقاضاي ما از دولت اين است و حتي كنترل‌هاي بازرسي دقيقاً روي اين موضوع متمركز شده كه دولت با نهايت دقت قانون را اجرا كند و دقيقاً پرداخت‌هايش متناسب با ميزان منابع دريافتي باشد ولي در حال حاضر دولت خود را تحت فشار قرار داده تا پرداخت‌ها را بيشتر از مازاد درآمدش كند.

پورمحمدي تصريح كرد: در حال حاضر برخي از منابع خارج از رديف‌هاي درآمدي قانون هدفمند كردن تخصيص پيدا كرده كه از لحاظ قانوني اين تداخل منابع است و رديف‌ها در حال جابه‌جا شدن است و اين امر مشكل قانوني و حقوقي دارد و تبعاً ما انتظار داريم كه مشكل قانوني رفع شود و حتي به دولت كمك هم مي‌كنيم زيرا كه ما مدافع سرسخت اين قانون هستيم و اجراي آن را نيز به شدت مطالبه مي‌كنيم اما مهم آن است كه اين قانون خوب اجرا شود.
نظرات بینندگان