arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۹۳۶
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۲ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۰

احتمال آغاز موج دوم قيام هاي عربي

ژان فرانسوا داگازان سردبیر نشریه مغرب - مشرق و عضو بنیاد تحقیقات راهبردی در گفتگو با روزنامه لوفیگارو فرانسه گفت: احتمال آغاز موج دوم قیام های عربی وجود دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ژان فرانسوا داگازان سردبیر نشریه مغرب - مشرق و عضو بنیاد تحقیقات راهبردی در گفتگو با روزنامه لوفیگارو فرانسه گفت: احتمال آغاز موج دوم قیام های عربی وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری انتخاب، داگازان در این باره که چرا انقلاب های عربی در اوایل سال دو هزار و یازده رخ داد گفت: آرزوی رسیدن به دموکراسی یا حداقل تمایل به تغییرات که چند ماه پیش خود را نشان داد نطفه اش ده ها سال پیش بسته شده بود.

بحران اقتصادی که از سه سال پیش شاهد آن هستیم همه تناقضات موجود در کشورهای عقب افتاده منطقه را برملا کرد.

اگر این بحران که هنوز به پایان نرسیده است نبود، احتمال داشت همچنان باید در انتظار انقلاب های عربی می ماندیم.

بر خلاف آنچه برخی ها می گویند، این کشورها از رکود اقتصاد جهانی زیان دیدند. صادرات کشورهای جنوب مدیترانه سی درصد، درآمدهای ناشی از گردشگری چهار درصد و سرمایه گذاری های مستقیم خارجی سی و یک و دو دهم درصد کاهش یافته است.

همچنین انتقال پول از سوی مهاجران شاغل در اروپا یا کشورهای حوزه خلیج فارس به خانواده هایشان شش درصد کاهش یافته است.

وی در این باره که با وجود این میزان رشد اقتصادی در کشورهای عربی بین چهار تا پنج درصد است گفت: این میزان رشد اقتصادی برای کشورهای در حال توسعه کافی نیست بلکه این رقم برای این کشورها باید حداقل هشت و حتی ده درصد باشد برای اینکه همچون چین بتوانند به اندازه کافی کار ایجاد کنند و میزان بیکاری را کاهش دهند. وی در این باره که با سرکوب قیام مردم بحرین و تبدیل شدن لیبی به باتلاق آیا قیام های عربی به پایان کار خود رسیده است یا نه گفت: هنوز برای این نتیجه گیری بسیار زود است.

بحران سیاسی ، بحران اقتصادی را تشدید کرده است.

گردشگران هنوز به این کشورها بازنگشته اند.

حال این سوال مطرح است که رهبران جدید این کشور چگونه در یک یا دو سال بر این وضع فائق خواهند آمد در حالی که مردم خواستار شغل هستند.

این آزمونی واقعی برای دموکراسی های نوپا است.

اگر این رهبران جدید نتوانند بر مشکلات اقتصادی غلبه کنند، باید در انتظار موج دوم قیام های عربی باشیم.

لازم به ذکر است که این موج دوم قیام های عربی شدیدتر از موج اول خواهد بود زیرا علت به راه افتادن موج دوم این خواهد بود که امید مردم عرب به ناامیدی تبدیل شده است.

از سوی دیگر تندروها خواهند توانست از این وضع بهره برداری کنند و با بها دادن بیش از حد به این نارضایتی ها جهش دموکراتیک اول را از بین خواهند برد. این تحلیلگر در این باره که چه راه حل هایی پیش روی دولت های جدید عربی وجود دارد گفت: این دولت های جدید به تنهایی موفق نخواهند شد.

اگر هیچ تلاش جمعی برای کمک به این دولت ها آغاز نشود، آینده خوبی پیش روی نخواهد بود.

کشورهای شمال افریقا تا سال دو هزار و سی برای رسیدن به رشد اقتصادی فراتر از هشت درصد و پاسخگویی به نیازهای جوانانشان به سیصد میلیارد یورو سرمایه گذاری نیاز دارند.

به این ترتیب، مرحله دوم فرآیند انقلابی که همان ایجاد توازن مجدد در اقتصادهای عربی است، تعیین کننده خواهد بود.

متاسفانه کشورهای غربی نمی توانند طرح مارشال را آنگونه که امریکا در سال هزار و نهصد و چهل و هفت برای بازسازی اروپا اجرا کرد اجرا کنند.

دیگر پولی در صندوق ها باقی نمانده است.

شاید لازم باشد به کشورهای حوزه خلیج فارس متوسل شوند.

به علت کمبود میلیاردها دلار، برخی ها پیشنهاد داده اند تونس وارد اتحادیه اروپا شود.

این پیشنهاد، افراطی است اما آنچه مسلم است این است که باید به شدت همبستگی بین کشورهای شمال و جنوب مدیترانه تقویت شود.
نظرات بینندگان