arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۰۹۱۲
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۸ - ۱۴ آذر ۱۳۹۴

مقاله فارین پالسی درباره نقش تاثیرگذار صالحی و مونیز در مذاکرات هسته‌ای

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نشریه فارین پالسی با تاکید بر نقش مثبت صالحی و مونیز در مذاکرات هسته‌ای نوشت: قطعا این دو فیزیکدان مهم‌ترین نقش را در دستیابی ایران و قدرت‌های جهانی به توافق برجام داشته‌اند.

به گزارش فارین پالسی، قطعا دیپلما‌ت‌ها مهم‌ترین نقش را در توافق هسته‌ای به دست آمده میان ایران و قدرت‌های جهانی داشته‌اند، در این میان دو فیزیکدان، مسوولیت مذاکرات علمی و فنی برای پیشبرد مذاکرات سیاسی را داشتند.

علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا از سال 2014 به مذاکرات پیوستند و با استفاده از تخصص خود بحث چگونگی محدودسازی برنامه هسته‌ای ایران را حل کردند.

در ژانویه سال جاری دو طرف به یک توافق کارآمد و جدید دست یافتند که علاوه بر محدود کردن غنی‌سازی اورانیوم، تولید پلوتونیوم ایران را نیز محدود می‌کرد و هم‌چنین زمینه‌های همکاری مشترک ایران و قدرت‌های جهانی را از زمینه شکافت هسته‌ای تا درمان سرطان را فراهم کرد.

جان داچ، رییس پیشین سازمان سیا در رابطه با نقش مونیز و صالحی به روزنامه نیویورک تایمز گفت:‌ پیوستن صالحی و مونیز به تیم‌های مذاکره کننده دو طرف در زمان مورد نیاز انجام شد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان