arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۰۹۷۶
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۰۸ - ۱۵ آذر ۱۳۹۴

انتقاد عضو سابق تیم ملی وزنه برداری به فدراسیون:رضازاده قهرمان بزرگی بود اما هرگز مدیر نبود!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تیم ملی وزنه برداری  ایران یکی از امیدهای کشور در رده قهرمانی جهان  است اما این روزها حال و روز خوبی ندارد.همین چند  وقت پیش، بعد از نتایج نه چندان مطلوب تیم ملی وزنه‌برداری در مسابقات جهانی آمریکا و کسب عنوان پانزدهمی جهان که یکی از ضعیف‌ترین نتایج تاریخ وزنه‌برداری در این سال‌ها بود، علی مرادی، رئیس فدراسیون وزنه‌برداری بلافاصله بعد از بازگشت به ایران از قطع همکاری با جورج زالای، مربی مجارستانی تیم ملی، بعد از 6 سال خبر داد.
 
مرادی درباره تقویت یا تغییر کادر فنی تیم ملی گفت: تغییری در راس کادر فنی نخواهیم داشت، اما با توجه به بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم و رایزنی‌هایی که با مشاوران خارجی داشته‌ایم تصمیم به تقویت کادر فنی با جذب مربیان مجرب خارجی داریم تا در کنار توکلی به تیم ملی کمک کنم.
 
با این حال اما همچنان فریاد گلایه پیشکسوتان و قهرمانان سابق وزنه برداری کشور بلند است .سها سوهانیان یکی از ورزشکارانی است که در تیم ملی وزنه برداری ایران به موفیت رسیده است اما خیلی زود کنار رفت تا در کسوت مربی بتواند به جامعه وزنه برداری  کشور کمک کند.
 
او که متولد سال 1365 است، چندین عنوان قهرمانی کشور و مدال برنز قهرمانی جوانان آسیا در کره جنوبی را در کارنامه خود دارد،با مدرک درجه 1 مربیگری و درجه 2 داوری  معتقد است، باید از پایه دوباره وزنه برداری را ساخت و این امر میسر نمی شود مگر با استعدادیابی و کار مداوم در تیم های پایه و روند مناسب انتقال پله ای وزنه برداران به مقاطع بالاتر.او که مازندارنی است و اهل قائم شهر است به شناختن و بال و پر دادن به استعدادهای استانش تاکید دارد.
 
رضازاده قهرمان بزرگی بود اما هرگز مدیر نبود/از وضعیت هیات وزنه برداری مازندران رضایت ندارم/بسیاری از استعداد های مازندران به خاطر سوء مدریت ها جا ماندند
 
مشروح گفت و گوی شفاف با این عضو سابق تیم وزنه برداری به شرح زیر است:
 
آقای سوهانیان، به عنوان کسی که تجربه حضور در ارودوهای تیم ملی را داشته و مدرک مربیگری دارد، نظر شما درباره تیم ملی وزنه برداری و وضعیت کنونی آن چیست؟
 
واقعیت این است که وزنه برداری وضعیت خوبی ندارد و از پشتوانه های خوبی برخوردار نیست و این مشکل با مصدومیت و بازنشتگي چند مهره کلیدی تیم در مسابقات جهانی آمریکا نمایان شد.
 
چرا تیم ملی وزنه برداری به این حال و روز افتاده و برای افتخار آفرینی مجدد این تیم چه باشد کرد؟
 
به نظر من بی توجهی به استعداد های جوان و سوء مدریت ها باعث و بانی این اتفاق است. باید از پایه دوباره وزنه برداری را ساخت و این امر میسر نمی شود مگر با استعدادیابی و کار مداوم در تیم های پایه و روند مناسب انتقال پله ای وزنه برداران به مقاطع بالاتر که خوشبختانه با ورود آقای علی مرادی که خود 12 سال دبیرکل وزنه برداری آسیا بوده و مدیر قابلی هستند تفاهم نامه ای با آموزش و پروش تدوین شده و با توجه ویژه ای که ایشان به تیم های پایه دارند اثرات مثبتش را در آینده خواهیم ديد.
 
رضازاده قهرمان بزرگی بود اما هرگز مدیر نبود/از وضعیت هیات وزنه برداری مازندران رضایت ندارم/بسیاری از استعداد های مازندران به خاطر سوء مدریت ها جا ماندند
 
به نظر شما نقش حسین رضازاده و فدراسیون وزنه برداری چقدر در ناکامی های اخیر پررنگ است؟
 
آقای رضازاده قهرمان بزرگی بودند ولی متأسفانه در امر مدیریت فدراسیون موفق نبودند و با کادر مدیریتی و فنی که داشتند نتوانستند وزنه برداری را به سر منزل مقصود برسانند .در واقع رضا زاده هرگز مدیر نبود.درست است که در زمان ایشان به نتایج خوبی هم رسیدیم ولی از تیم های پایه به کلی غافل بودند که نمونه بارز آن عدم اعزام تیم های پایه به مسابقات برون مرزی بود که اثرات منفی آن در این مسابقات مشخص شد.
 
به عنوان مثال، یکی از بزرگترین گاف های فدراسیون قبلی بازنشسته اعلام کردن سهراب مرادی قهرمان ارزنده وزنه برداری بود که در صورت حضور در مسابقات جهانی قطعا شانس اصلی کسب مدال طلا بود.در هر حال به نظر من باید به استعدادهای جوان در همه استان های کشور اهمیت داد و تک بعدی به تیم ملی نگاه نکرد.
 
به عنوان یک وزنه بردار موفق در استان مازندران یعنی استانی که افرادی مانند بهداد سلیمی را به تیم ملی معرفی کرده است، به نظر شما چقدر به استعدادهای این استان توجه شده است؟
 
من کلا از وضعیت هیات وزنه برداری مازندران رضایت ندارم و به نظرم می توانستند بهتر عمل کنند.وقتی 8 سال پیش با کنار رفتن مرحوم آقای رمضانعلی ناییج ، آقای رحیمی به عنوان رئیس هیئت وزنه برداری استان مازندران منصوب شدند امید داشتم که این رشته غنی در مازندران پیشرفت چشمگیر و قابل توجهی داشته باشد و ایشان بتوانند به وعده هایی که دادند جامع عمل بپوشانند. بنده در 4 سال اول ریاست ایشان وزنه می زدم ولی متاسفانه دریغ از کوچکترین توجه و امکانات لازم برای پیشرفت قهرمانانی مثل من، تمام امکاناتی که در سالن های تمرین موجود بود مربوط می شد به دوره ریاست مرحوم ناییج و ایشان تنها به این گفته بسنده می کردند که فدراسیون کمکی به ما نکرده که ما به شهرستان ها اختصاص دهیم، عجیب است که رئیس هیئت استان فقط منتظر کمک از فدراسیون بود و اصلا به وعده هایی که داده بود عمل نمی کرد! آیا واقعا وظیفه ی هیئت استان به توضیع تجهیزات دریافتی از فدراسیون محدود می شود؟! اگر اینطور بود که هرکسی میتواند رئیس هیات باشد!
 
وقتی ورزش قهرمانی را کنار گذاشتید اوضاع بهتر نشد؟
 
در واقع، در 4 سال دوم ریاست ایشان که بنده ورزش قهرمانی را کنار گذاشتم به شرکت در کلاس های مربیگری و داوری روی آوردم تا در آینده بتوانم به پیشرفت هرچه بهتر وزنه برداری استانم کمک کنم اما هیئت حتی کمترین اطلاع رسانی ای از زمان و نحوه برگزاری دوره های مربی گری و داوری برای شرکت من و امثال من نداشت و هر وقت هم تماس میگرفتیم و پیگیری میکردیم تنها گفته می شد که با شما تماس میگیریم.همین مسائل سبب شده که بسیاری از مربیان فعال در شهرستان ها مدت طولانی از شرکت در کلاس ها محروم شده و از علم روز آموزش ورزشکاران و شاگردان دور مانده و علارغم تلاش و علاقه و دلسوزی که دارند بازدهی لازم را در پرورش استعداد های فرآوان استان نداشته باشند. خود من هم تمام کلاس هایی که شرکت کردم به خاطر آشنایانم در سایر استانها و اطلاع رسانی آنها وهماهنگی با اقای حبیب زاده بود.
 
استفاده از افراد خاص و بعضا بدون تخصص کافی به عنوان مربی و یا سرپرست مسابقات کشوری و محدود کردن دایره افراد خبره در وزنه برداری استان و عدم استفاده از تجربیات پیشکسوتان وزنه برداری از دیگر اشکالات وارده بر هیئت سابق است.
 
فعال نبودن کمیته ها مخصوصا کمیته مهمی مثل استعداد یابی که هیات سابق به کلی از آن غافل بود و فقط نامی از کمیته ها در هیات باقی مانده است.حتی فضای انتخابات نیز عادلانه نیست.
 
منظور شما از عادلانه نبودن فضای انتخابات چیست؟
 
ببینید ماجرا واضح است.سوء مدیریت در فضای انتخابات استان هم وجود دارد.حتی برای انتخابات مجمع در این دوره هم به دلیل عدم اطلاع رسانی درست برای ثبت نام انتخابات هیئت  اقای رحیمی تنها کاندیدا بودند که با درایت جناب آقای دکتر مرادی (ریاست محترم فدراسیون) و جناب آقای حسین زادگان (مدیرکل محترم ورزش و جوانان استان) برگزاری مجمع لغو و به زمان دیگری موکول شد تا تمام کسانی که می خواهند کاندیدا شوند و در انتخابات حضور پیدا کنند.
 
از سوی دیگر وقتی اکثر پیشکسوتان و ورزشکاران استان آقای رحیمی را برای حضور مجدد و تصدی گری هیئت استان اصلح نمی دانند و خود ایشان هم متوجه این موضوع هستند این سوال پیش می آید که ریاست هیئت که پستی تشریفاتی است برای ایشان چه منفعتی دارد که این گونه برای بقا به دامان این و آن چنگ می زنند؟!  
 
در هر حال از  آقای حسین زادگان که همه به توانمندی و درایت ایشان ازعان داریم خواهشمندیم در صورت صلاحدید شرایط حضور  فردی دلسوز برای وزنه برداری استان را به عنوان سرپرست فراهم آورند تا با یک فضای عادلانه با آقای رحیمی رقابت کند. آن وقت است که میزان محبوبیت ایشان مشخص می شود.
 
 
در پایان حرفی برای گفتن دارید؟
 
حاشیه ها زیاد است اما نکته مهم اینجاست که وقتی وزنه برداری از استان مازندران به قله های آسیایی و جهانی می رسد همه ما خوشحال می شویم و هدف از بیان این انتقاد ها اصلاح ساخنار موجود است تا موجب شکوفایی استعداد های ناب استان مازندران در رشته وزنه برداری و افتخار آفرینی در عرصه های ملی و بین المللی باشیم که امیدوارم این مهم در هیئت آینده حاصل گردد.

منبع:شفاف
نظرات بینندگان