arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۱۹۲۷
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۱ - ۱۹ آذر ۱۳۹۴
دنیس راس، دستیار سابق رئیس جمهور آمریکا:

تکرار تاریخ؛ استدلال های ملک سلمان برای اوباما علیه ایران، همان استدلال های فیصل برای کندی است / اعراب، اسرائیل را دژی محکم در مقابل ایرانی ها می دانند

دستیار سابق رئیس جمهور آمریکا گفت بیشتر کشورهای سنی عربی اسرائیل را دژی محکم در برابر ایرانی‌ها و داعش می دانند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تکرار تاریخ؛ استدلال های ملک سلمان برای اوباما علیه ایران، همان استدلال های فیصل برای کندی است / اعراب، اسرائیل را دژی محکم در مقابل ایرانی ها می دانند
دستیار سابق رئیس جمهور آمریکا گفت بیشتر کشورهای سنی عربی اسرائیل را دژی محکم در برابر ایرانی‌ها و داعش می دانند.

به گزارش «انتخاب» به نقل از روزنامه رای الیوم، دنیس راس در مقدمه تحقیق جدیدی که در پایگاه «مؤسسه واشنگتن» منتشر شده گفته است :انسان در خاورمیانه به هر جا نگاه می کند به نظر می رسد درگیر منازعه و آشفتگی است. نظام حکومتی عربی به خودی خود در معرض حمله قرار گرفته است چرا که شبکه داعش همه نظامهای عربی را به چالش کشیده است و داعش همه شیعیان را رد می کند اما ایران و طرفدارانش ، قدرت کشورهای عربی را که سنی ها بر آنها حاکم هستند نمی پذیرند در نتیجه فهم و درک ماهیت تهدیدات و منازعه بر سر این موضوع که چه کسی هویت منطقه و ساختار آن را مشخص خواهد کرد به عنوان نخستین شرط تدوین یک راهبرد موفق است.

راس تصریح کرد اسرائیل نیز با توجه به شرایط منطقه موضعی اتخاذ خواهد کرد که با موضع سایر کشورهای خاورمیانه به صورت آشکاری در تناقض است و به بقای خود به عنوان شریک طبیعی آمریکا ادامه خواهد داد.

راس افزود با نگاه به کتاب جدیدش می توان دریافت « روابط بین آمریکا و اسرائیل از دوره هری ترومن رئیس جمهور اسبق آمریکا تا باراک اوباما رئیس جمهور کنونی این کشور محکوم به موفقیت است.

وی افزود روشن شده است هر دولتی در آمریکا سه فرضیه به هم تنیده و ثابت دارد: اولا اگر آمریکا خودش را از اسرائیل دور کند اعراب به آن نزدیک خواهند شد. دوم آنکه اگر آمریکا با اسرائیل همکاری کند همکاری اعراب را از دست خواهد داد و سوم آنکه اگر بخواهد در موضعش در منطقه تغییر و خود منطقه را تغییر بدهد باید منازعه اسرائیلی فلسطینی را حل کند.

راس گفت این سه فرضیه از اصل و اساس اشتباه است.

وی افزود درباره فرضیه اشتباه اول مبنی بر اینکه همکاری واشنگتن با تل آویو باعث می شود آمریکا روابطش را با اعراب از دست بدهد باید گفت دولت جان کندی رئیس جمهور اسبق آمریکا نخستین دولتی بود که به اسرائیل سلاحهای جدید داد و در داخل دولت با مخالفت شدید مواجه شد و دین راسک وزیر خارجه کندی گفت قرار دادن سلاح در اختیار اسرائیل می تواند سابقه هولناکی باشد که به رابطه واشنگتن با اعراب به شدت لطمه بزند اما زمانیکه همان روز با فیصل بن عبد العزیز ولیعهد وقت عربستان دیدار کرد و خبر فروش سلاح آمریکا به اسرائیل نیز درز یافته بود ولیعهد عربستان به کودتا در یمن با حمایت جمال عبدالناصر متمرکز شد و به تسلیحاتی که آمریکا به اسرائیل داده بود نپرداخت. ولیعهد وقت عربستان کودتا در یمن در زمان عبد الناصر را برای عربستان تهدید تلقی کرده و گفته بود ریاض به تسلیحات و تضمین آمریکا نیاز دارد.

یک هفته بعد زمانیکه فیصل با کندی در مصر دیدار کرد موضوع مورد توجه ولیعهد عربستان ، مصر بود و اسرائیل نبود.

فیصل گفته بود نزدیکی آمریکا به مصر و کمکهای اقتصادی واشنگتن به قاهره ، منطقه را تهدید می کند و بار دیگر از واشنگتن خواسته بود به ریاض سلاح بدهد و به امنیت عربستان پایبند باشد.

راس گفت تاریخ بار دیگر تکرار شده است و استدلالهایی که فیصل برای کندی مطرح کرده بود همان استدلالهایی است که عبد الله بن عبد العزیز پادشاه سابق و سلمان بن عبد العزیز پادشاه کنونی عربستان برای باراک اوباما در خصوص ایران مطرح کرده اند. عربستان و دیگرکشورهای عرب خلیج [ فارس] بارها از بابت قرار گرفتن اوباما در کنار ایران و عواقب ناشی از کاهش تحریمها پس از توافق هسته ای با ایران ابراز نگرانی کرده اند.

بار دیگر سعودی ها بیم آن را دارند کشوری که آنها،‌ آن را باعث مشکلات در می دانند، است از مشارکت با آمریکا بهره برداری کند همچنانکه در مصر دهه 1960 میلادی چنین کرد.

راس تأکید کرد همه دولتهای آمریکایی از اولویتهای سران عرب، برداشت اشتباه و نادرستی داشته اند. اولویت آنها اسرائیل نیست بلکه امنیت و ادامه ماندن در صندلی قدرت است و رقبای منطقه ای تهدیداتی هستندکه سران عرب را به خود مشغول کرده است و آنان برای تضمین امنیت خود به واشنگتن اتکا کرده‌اند و با توجه به این مطلب، آنها هیچ گاه بین رابطه خود با آمریکا و رابطه واشنگتن با اسرائیل ربط نخواهند داد.

راس افزود در حقیقت اعتبار واشنگتن برای سران اهمیت دارد و اگر تلقی آنان این باشد که آمریکا کمتر قابل اعتماد است - که تا امروز نیز اینگونه بوده است - بر روابطشان با آمریکا و پاسخشان به واشنگتن تأثیر خواهد گذاشت.

به گفته راس بیشتر سران عرب معتقدند منازعه فلسطینی اسرائیلی بر امنیت آنها تأثیر ریشه ای ندارد.

وی افزود در ابتدا واشنگتن به مفهوم روشنی نیاز داشت که راهبردش را جهت دهی کند. طبیعی است که شکست « دولت اسلامی » در صورت اولویتهایش باشد اما آمریکا برای تحقق آن به کشورهایسنی نیاز دارد. تنها کشورها وعشایر سنی می توانند وجهه دولت اسلامی را مخدوش کنند.

راس گفت این مانع شراکت با بشار اسد یا ایرانی ها در سوریه است. راس می افزاید جای تعجب آن است که بیشتر کشورهای سنی عربی امروز معتقدند اسرائیل دژ محکمی علیه ایرانی ها و دولت اسلامی و گروههایی است که ادعای وفاداری به این کشورها را دارند.

کشورهای سنی عربی در حالی که به سبب حساسیتهای مردمی درباره آرمان فلسطین ممکن است به همکاری خود با اسرائیل به صورت محرمانه تا حد زیادی ادامه بدهند در همان حال دامنه روابط اسرائیل با شماری از کشورهای عربی در زمینه ا منیتی به حد بی سابقه ای رسیده است.

راس گفت یکی از زمینه هایی که واشنگتن باید به آن تأکید کند به ویژه در ارتباط با متقاعد کردن دوستان سنتی اش ، آن است که واشنگتن تهدیداتی را که مایه نگرانی سران عرب است بیشتر درک کند. اثبات این موضوع و بازگرداندن اعتماد اعراب به آمریکا باعث می شود برآورده شدن خواسته های آمریکا از شرکای منطقه ای اش در رویارویی با دولت اسلامی و کارهای هدفمند ایران برای بی ثبات کردن منطقه آسان شود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۱
محمد م
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
50
52
به امید خدا دوره ضعف آمریکا و اسراییل در راه است...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
1
49
من که گیج شدم وای به اونائی که در منطقه ما نیستند و این مقاله را می خوانند.
ناشناس
|
Russian Federation
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
42
27
مرگ بر اسرائيل مرگ بر امريكا.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
31
32
این آمریکاییها چقد بدشون از ایران میاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
و چقدر از ترکیه خوششون میاد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
1
9
یا ترجمه شیوا نیست و یا تحلیل گر غربی دست بقلمش خوب نبوده و یا عمدا درصدد گمراه کردن مردم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
3
3
تحلیل بدی نبود و به قسمتی از شکافهای منطقه ایی به خوبی اشاره شده است.
مجید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
9
7
آولا مسبب اصلی خرابکاری در حاورمیانه دولت آمریکا ازطریق اسرائیل است مرگ بر آمریکا وتوکران!!!
نظرات بینندگان