arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۲۳۳۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۹ - ۲۱ آذر ۱۳۹۴

جهانگیری و اردوغان دیدار کردند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 معاون اول رییس جمهوری در حاشیه سفر خود به ترکمنستان در عشق آباد با رییس جمهوری ترکیه دیدار کرد.

اسحاق جهانگیری که روز شنبه برای شرکت در نشست بیستمین سالگرد اعلام بی طرفی به ترکمنستان سفر کرده است در حاشیه این نشست دقایقی پیش با رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه دیدار کرد.

این اولین دیدار مقامهای عالی دو کشور پس از رویدادهایی است که در منطقه رخداده است.
در این نشست یک روزه ، برخی از روسای جمهوری حاضر بر افزایش گفت وگو میان ترکیه و روسیه برای حل مشکلات دو کشور بعد از مورد اصابت قرار گرفتن یک فروند جنگنده روس توسط ترکیه تاکید کردند.

ایجاد خط لوله گازی بین ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند به منظور تقویت اقتصاد کشورهای این منطقه از جمله مواردی بود که کشورهای حاضر خواستار آن شدند .

قرار است پروژه خط گازی 'تاپی'، فردا (یکشنبه ) در مراسمی با حضور روسای جمهوری ترکمنستان، افغانستان و معاون اول رییس جمهوری هند و همچنین نخست وزیر پاکستان رسما افتتاح شود.

اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان در این مراسم با اعلام این موضوع که کشورش خط مقدم مبارزه با تروریسم است از همه همسایگان این کشور خواست سیاستی مشابه با ترکمنستان در پیش گیرند.

معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل، روسای جمهوری ازبکستان، ترکیه، بلاروس، تاجیکستان، افغانستان، قرقیزستان، گرجستان، کرواسی، مولداوی، نخست وزیر پاکستان، معاون اول رییس جمهوری هند، معاون اول رییس جمهوری چین، رییس مجلس نمایندگان روسیه و همچنین نمایندگانی از قزاقستان، جمهوری چک، جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلوونی از جمله سخنرانان نشست بیستمین سالگرد بی طرفی ترکمنستان بودند.

ایران از اولین کشورهایی بود که از سیاست بی طرفی ترکمنستان استقبال و از آن حمایت کرد.
بردی‏ محمداف رئیس جمهوری ترکمنستان در سفر دو هفته پیش به تهران از همتای ایرانی خود، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور ایران برای شرکت در جشن‏ های بیطرفی ترکمنستان دعوت کرد ، اما به دلیل مصادف بودن این روز با آیین عزاداری شهادت امام رضا (ع) ، وی حضور پیدا نکرد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری ایران برای رعایت احترام در راس یک هیات عالی رتبه در بیستمین سالگرد اعلام بی طرفی ترکمنستان شرکت کرد.

مرتضی سرمدی قائم مقام وزارت امور خارجه و عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی از جمله اعضای هیات ایرانی هستند که معاون اول رئیس جمهور را در این سفر همراهی می کنند.

تهران و عشق آباد روابط نزدیکی دارند و در سفر اخیر رییس جمهوری ترکمنستان به ایران، دو طرف اعلام کردند که خواهان افزایش مبادلات تجاری تا سطح 60 میلیارد دلار در یک دهه آینده هستند.
رئیس جمهور ترکمنستان سال 2015 را به عنوان سال بی طرفی و صلح نام گذاری کرده است.
اخبار تکمیلی متعاقبا ارسال می شود.
منبع: ایرنا
برچسب ها: عزاداری ، آیین ، جشن
نظرات بینندگان