arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۲۶۵۷
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۰۸ - ۲۳ آذر ۱۳۹۴

همه حاشیه های سقوط جرثقیل/ نمازگزاران قربانی شدند آتش نشانی خبر نداشت!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 سریال قربانی شدن شهروندان با سقوط جرثقیل شنبه شب با مرگ دو شهروند تهرانی ادامه پیدا کرد. هر چند در ماه های سپری شده از سال جاری بارها شاهد انتشار اخباری درباره سقوط جرثقیل در پایتخت بوده ایم، اما از آنجا که سقوط بالابر روی نمازگزاران میدان امام حسین(ع) منجر به کشته و زخمی شدن سه نفر شد، ایمنی شهری در تهران ابعاد تازه ای پیدا کرده است.
 
 
ماه گذشته یک جرثقیل در بزرگراه نیایش سقوط کرد و راننده آن جانش را از دست داد. تکرار این حوادث در پایتخت درحالی اتفاق می افتد که پژمان پشمچی‌زاده، معاون شهردار تهران پیش از این اعلام کرده بود، ٨0‌درصد تاورکرین‌های تهران ایمنی لازم را ندارند.مسئولیت کنترل و نظارت بر تاورکرین‌ها عمدتا برعهده مهندس ناظر پروژه، سازمان نظام مهندسی و نیز سازمان ملی استاندارد قرار دارد.
 
بی اطلاعی آتش نشانی از حادثه
 
شب شنبه یک دستگاه بالابر در مسجد امام حسین (ع) هنگام جداکردن بنرهای عزاداری واژگون و بر سر نمازگزاران سقوط کرد، متاسفانه در این حادثه دو نفر جان خود را از دست دادند. همچنین جوان 21 ساله ای که در حال جمع آوری بنرها بود، نیز مصدوم شد.یکی از شاهدان عینی در تشریح این حادثه گفت: بعد از نماز مغرب و عشا بود که یکی از خادمان مسجد شروع به جمع آوری پرچم‌ها کرد. متاسفانه در حین حرکت، بالابر واژگون و روی دو خانم نمازگزار افتاد.بلافاصله با اورژانس تماس گرفته شد و ماموران امدادی بلافاصله به محل حادثه آمدند که متاسفانه یکی از خانم‌ها در دم جان خود را از دست داد و یکی دیگر در بیمارستان جان خود را از دست و پسری که مشغول جمع‌آوری پرچم‌ها بود به‌شدت مصدوم شد به طوری که از ناحیه فک و صورت آسیب زیادی دید. به گزارش ایسنا، گفتنی است این حادثه بر اثر سقوط بالابر مستقر در مسجد اتفاق افتاده و آنگونه که در شبکه های مجازی بیان شده بود، جرثقیلی در کار نبوده است.در این میان شهرداری تهران مسئولیت کنترل ایمنی جرثقیل‌ها را انجام می‌دهد. علی رغم وسعت انتشار خبر مربوطه در شبکه های اجتماعی و سایت های خبری، سخنگوی آتش نشانی از این موضوع اظهار بی اطلاعی کرد و تلویحا آن را تکذیب کرد و گفت: گزارشی مبنی بر سقوط جرثقيل در ميدان امام حسين(ع) به سازمان آتش نشانی ارائه نشده است. به گزارش تسنیم، سیدجلال ملکی،‌ سخنگوی سازمان آتش‌نشانی گفت: وقوع حادثه شب گذشته در مسجد امام حسین (ع) به آتش‌نشانی اطلاع داده نشد.
 
هشدار درباره خطر سقوط تاورکرین ها
 
زندگی در شهرهای بزرگ و در جوار صنایع شهری مخاطرات خاص خود را دارد و برای برخی که به طور مداوم با این تجهیزات سروکار دارند این مخاطرات چندبرابر می شود تا جایی که آبان امسال رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران گفت: تکرار حوادث جرثقیل‌ها موجب استرس و نگرانی مردم شده‌اند. به گفته معصومه آباد ، تکرار حوادث مربوط به جرثقیل‌ها نگران‌کننده شده است. او ادامه داد: «تکرار حوادث نشان می‌دهد که باید سازوکاری برای نظارت هرچه سریع‌تر بر ایمنی تاورکرین‎‌ها پیش‌بینی شود و با شناسایی موارد پرخطر از تکرار حوادث جلوگیری کنیم.» او با تأکید بر این که نباید منتظر حادثه بمانیم و بعد بگوییم چرا این اتفاق افتاد به این موضوع اشاره کرد که بسیاری از این تاورکرین‌ها در نقاط پرتردد جمعیتی تهران و بعضا حتی درکنار مدارس قرار دارند و اگر دچار حادثه شوند، پیامدهای آن غیرقابل جبران خواهد بود.
 
حوادث بی‌پایان گودبرداری در پایتخت
 
علاوه بر سقوط جرثقیل گودبرداری غیراصولی نیز کماکان در پایتخت قربانی می گیرد. به گفته محمود خدادوست، رئیس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی در سال گذشته هزار و 15 نفر از هموطنان بر اثر گودبرداری غیراصولی جان خود را از دست دادند.به گفته او تهران و البرز رکوردار وقوع و مرگ براثر گودبرداری غیراصولی هستند. وقوع حادثه سعادت‌آباد و مرگ چندین کارگر، وقوع حادثه بلوار فردوس و مرگ پنج نفر، وقوع حادثه تهرانپارس و تخریب ساختمان پنج طبقه ،حادثه مسجد حضرت رقیه (س) با 6 کشته و حادثه ریزش ساختمانی در خیابان دماوند که جان یک پیرزن 63 ساله و یک کودک دو ساله را گرفت از مهم‌ترین حوادث گودبرداری غیراصولی امسال هستند. حوادثی که با وضعیت موجود باز هم باید منتظر رخداد ان در تهران باشیم.
 
نبود مهندس ایمنی در پروژه‌های شهری
 
براساس تبصره 12 مقررات ملی، در هر پروژه عمرانی یک فرد یا گروه، با توجه به ظرفیت پروژه با عنوان اختصاری HSE یعنی مهندس سلامتی ایمنی محیط‌زیست یا مهندس ایمنی باید فعالیت داشته باشد. به عبارتی این شخص یا گروه، مهندس یا مهندسان آموزش‌دیده‌ای هستند که در پروژه‌های عمرانی و شهرسازی مستقر می‌شوند و موضوعات مربوط به ایمنی کارکنان و سلامت محیط کاری را کنترل می‌کنند.در واقع وظیفه این شخص یا گروه این است که علاوه بر ایمنی کارکنان پروژه و نظارت بر رعایت اصولی نظیر استفاده از کلاه و کفش ایمنی، بر مباحث دیگر مانند ایمنی محیط گودبرداری و ابزارهای کار از جمله جرثقیل‌های مورد استفاده نیز نظارت دقیق داشته باشد.این در حالی است که متاسفانه در شهر تهران بیشتر پروژه‌ها این افراد یا این گروه را ندارند و به مقررارت ملی ساختمان بی‌توجهی می‌کنند. به زبان ساده می‌توان گفت این پروژه‌ها از این لحاظ نسبت به قانون بی‌توجه هستند.این مهندس ناظر وظیفه دارد در صورتی که پیمانکار کنترل دوره‌ای بر استاندارد و ایمنی جرثقیل را مورد بررسی قرار ندهد، به او تذکر بدهد.متاسفانه در بیشتر پروژه‌ها این شخص یا گروه غایب است و پیمانکاران به خاطر انتفاع بیشترشان از حداقل افراد استفاده می‌کنند تا حداکثر بهره‌برداری را داشته باشند؛ لذا این مساله باعث می‌شود ایمنی در پروژه‌ها رعایت نشود.علاوه بر این، شهرداری‌ها نیز زمانی که به یک پروژه پروانه ساخت می‌دهند، باید روی حضور مهندس ایمنی اصرار داشته باشند و حتی نسبت به عملکرد آن پیگیر باشند که ممکن است در برخی موارد این کار با دقت و شفافیت صورت نگیرد.
 
40 درصد تاورکرین‌ها مستهلک هستند
 
یک عضو شورای شهر تهران درباره سقوط بالابر و مرگ دو نمازگزار تهرانی به «آرمان» می‌گوید: براساس آماری که به دست من رسیده، بیش از 40 درصد تاورکرین‌هایی که در تهران وجود دارد، مستهلک بوده و احتمال خطر در آنها بالاست. احمد حکیمی پور می افزاید: برای کنترل این بحث علاوه بر شهرداری و سازمان نظام مهندسی باید سازمان استاندارد نیز وارد کار شود. او درباره روند نظارت شهرداری بر کار مهندسان می گوید: شهرداری در مرحله پروانه ساخت، سازمان نظام مهندسی در مرحله ساخت و سازمان استاندارد براساس گزارش نظام مهندسی و ورود به بحث استاندارد با نظارت دقیق، اعمال جریمه و حتی دستور توقف پروژه می‌توانند جلوی حوادث احتمالی را بگیرند. حکیمی پور درباره دلایل خبرنداشتن آتش نشانی از این واقعه می گوید: افراد باید بدانند در مواقع این چنینی و زمانی که خطری آنها را تهدید می کند باید در درجه اول با آتش نشانی و سایر نهادهای مدیریت بحران تماس بگیرند. این عضو شورای شهر با بیان این که این مساله در شورا در دست بررسی است اعلام کرد: جزئیات بیشتر حاصل از بررسی دلایل سقوط بالابر ظرف روزهای آینده از طریق رسانه‌ها اعلام خواهد شد.

آرمان

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
1
0
نمیدونم چرا نظارت در کارشهرداری کمه
naser
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
1
0
شهرداری بیشتر مسوول بنر زنی علیه دولت و پیدا کردن ضعف های دولت در اداره کشور با نفت چند دلاری است و ایمنی هم با دعای اقای قالیباف و دوستانش انشالله قابل حل است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
1
0
وظیفه شهرداری فعلاً دوچیز است
1-فروش تراکم و تغییر کار بری
2-ساخت تونل و دوطبقه کردن خیابانها،البته با پیش فروش همان مورد بالا
لطفاً وظیفه دیگری از شهرداری نخواهید چون وقتشو ندارند
شورای شهر هم که.........
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
0
0
این مورد حادثه به دلیل اینکه در کارگاه ساختمانی نبوده و بالابر برای جمع کردن بنر استفاده شده است، ارتباطی به مهندس ناظر و نظام مهندسی ندارد. مشخصا صاحب بالابر و مسئول نگهداری و راننده آن مسئول حادثه هستند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
0
1
چه کسی مقصر هست لطفا رسیدگی شود
ناشناس
|
Kuwait
|
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
0
1
در درون مسجد بوده وربطی به شهرداری ندارد.
نظرات بینندگان