arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۳۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۲ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۰
جاسوس دوجانبه القاعده در سرويس جاسوسي کانادا

این نوجوان 17 ساله، القاعده را لو داد!

یک سند نظامی آمریکا که دوشنبه از سوی پایگاه اینترنتی ویکیلیکس فاش شد اعلام می کند عمر خضر تنها زندانی کانادایی زندان گوانتانامو اطلاعات ارزشمندی درباره شبکه تروریستی القاعده به آمریکا داده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک سند نظامی آمریکا که دوشنبه از سوی پایگاه اینترنتی ویکیلیکس فاش شد اعلام می کند عمر خضر تنها زندانی کانادایی زندان گوانتانامو اطلاعات ارزشمندی درباره شبکه تروریستی القاعده به آمریکا داده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری انتخاب؛ وزارت دفاع آمریکا در این سند محرمانه به تاریخ ژانویه دو هزار و چهار است اعلام می کند عمر خضر (که در آن زمان هفده سال داشت)، باید در بازداشت بماند به ویژه به این علت که خطری بزرگ برای آمریکا، منافع یا متحدانشان به شمار می رود. در این سند آمده است این زندانی اذعان می کند ژوییه 2002 در حالیکه تنها پانزده سال داشت نارنجکی پرت کرد که به کشته شدن یک نظامی آمریکایی در افغانستان منجر شد و هیچگاه به خاطر کشته شدن این سرباز ابراز ندامت نکرد.



 این سند می افزاید عمر خضر باید در زندان بماند زیرا اطلاعات ارزشمندی درباره همدستان پدرش و سازمان های غیر دولتی که او در حمایت از القاعده برای آنها کار می کرد، می دهد.

عمر خضر پسر احمد سعید خضر یک کانادایی مصری تبار است که اکتبر سال دو هزار و سه در پاکستان کشته شد و آمریکا او را یکی از تامین کنندگان مالی القاعده می داند.

ژنرال جفری میلر در این سند می نویسد این زندانی عموما خوشرو است و روحیه همکاری دارد اما همچنان از ارزش های افراط گرایانه دفاع می کند.

عمر خضر اکتبر گذشته در دادگاهی نظامی به چهل سال زندان محکوم شد اما پس از پذیرفتن جرم در واقع تنها هشت سال را در زندان سپری خواهد کرد (یکسال در گوانتانامو و بقیه در کانادا).

این سند عمر خضر را جوانی باهوش و تحصیلکرده توصیف می کند.

این سند اشتباهی نیز مرتکب شده است زیرا اشاره می کند این زندانی هجده سپتامبر هزار و نهصد و هشتاد و شش، هجده سال داشته است اما وی در آن زمان هفده ساله بود.

گزارش گلدن گلوب

روزنامه گلوب ان میل کانادا نوشت ویکی لیکس پرونده حضور یک جاسوس دوجانبه القاعده در سرویس جاسوسی کانادا را افشا کرد. این روزنامه امروز در اینترنت در مقاله ای به قلم کولین فریز نوشت بر اساس گزارش های رسانه ها از افشاگری ویکی لیکس از اسناد محرمانه امریکا معلوم شده است که عوامل جاسوسی کانادا توسط شبه نظامیان وابسته به القاعده که ادعا می کردند به عنوان جاسوس برای آنها کار می کنند( اما احتمالا هرگز تمایلات حزبی خود را تغییر نداده بودند) فریب خوردند. این اسناد نظامی طبقه بندی شده از زندان خلیج گوانتانامو در کوبا که تحت کنترل امریکاست و سال گذشته به دست ویکی لیکس افتاد اکنون در حال ارسال به تعدادی از سازمان های مهم رسانه ای است. نیویورک تایمز، دیلی تلگراف، رادیو ان پی آر و دیگر سازمان ها روز یکشنبه شب شروع به گزارش درمورد جزئیات این پرونده ها کردند.

انتظار می رود در روزهای آینده افشاگری های بیشتری صورت گیرد. نویسنده مقاله افزود هیچ حرفی گفته نشده است که آیا در این اسناد در مورد عمر خضر شهروند کانادایی که در جنگ در افغانستان در سال 2002 دستگیر شد مطلبی وجود دارد یا خیر؟.

خضر پس از نه سال حبس در گوانتانامو و اعتراف به ارتکاب جرائم تروریستی در تابستان گذشته در یک کمیسیون نظامی، اواخر امسال آزاد خواهد شد. نیویورک تایمز گفت یکی از این اسناد افشا شده در مورد یک مظنون به جاسوسی دو جانبه است که این روزنامه نامی از وی نبرد. این روزنامه همچنین نوشت براساس یک گزارش، مقامات امریکایی کشف کرده اند که شبکه های جاسوسی انگلیس و کانادا یک زندانی را به علت ارتباط با اعضای گروه های تروریستی وابسته به القاعده به عنوان جاسوس استخدام کرده بودند. اما این گزارش می گوید او هرگز وفاداری خود را از دست نداده بود.

در این گزارش همچنین آمده است که سازمان اطلاعات جاسوسی امریکا( سیا)، پس از بازجویی های مکرر از این زندانی به این نتیجه رسیدند که او از ارائه اطلاعات مهم در مورد انگلیس و کانادایی ها خودداری کرده بود و بنابراین او را تهدیدی برای امریکا و کارکنان این کشور در افغانستان و پاکستان دانستند.

او از آن زمان به کشورش بازگردانده شده است.

سرویس امنیتی جاسوسی کانادا 25 سال پیش به عنوان یک سرویس جاسوسی داخلی تشکیل شد، اما به طور فزاینده ای کارکنان و عوامل خود را به خارج از کشور می فرستد.

اگر مشخص شود یکی از افرادی که به عنوان جاسوس برای آن کار می کرده هویت تروریستی خود را حفظ کرده است، شرمساری عمیقی برای آن به بار می آورد.
برچسب ها: عمر خضر ، القاعده
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۷
0
4
من نمیدونم بالاخره این سایت ویکیلیکس راست میگه یا دروغ
نظرات بینندگان