arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۳۶۲۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۰ - ۲۹ آذر ۱۳۹۴

ترور قنطار در جنوب دمشق +‌ بیوگرافی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

منابع خبری سوریه امروز یکشنبه از شهادت مبارز قدیمی لبنانی در سوریه خبر دادند.

به‌گزارش شبکه خبری المنار، سمیر قنطار در حمله موشکی اسرائیل به جرمانا، واقع در حومه دمشق، شهید شد.

منابع وابسته به حزب‌الله لبنان نیز لحظاتی پیش این خبر را تایید کردند.

قنطار که قدیمی‌ترین زندانی لبنانی زندان‌های اسرائیل به‌شمار می‌رفت، پس از آزادی از زندان‌های اسرائیل در چارچوب تبادل زندانیان در سال 2008 به حزب الله لبنان پیوسته بود.

از سوی دیگر بسام قنطار برادر سمیر امروز یکشنبه در کاربری شخصی خود در فیسبوک شهادت برادرش را تایید کرد و بدون بیان جزئیات این حادثه گفت که برادرش شهید شده است.

وی نوشت: «با افتخار شهادت سمیر قنطار را تسلیت می‌گویم و افتخار داریم که به خانواده شهدا پیوسته‌ایم.»

سمیر قنطار که بود؟

سمیر قنطار 20 ژوئیه 1962 (30 دی 1340) در حومه «جبل» لبنان متولد شد. وی از اعضای سازمان آزادی‌بخش فلسطین است که از سوی اسرائیل به اتهام قتل خانواده‌ای اسرائیلی به حبس ابد محکوم شده بود، ولی به‌دنبال رایزنی‌های مقام‌های لبنانی در تبادل اسرای سال 2008 میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان از زندان آزاد شد.

اسرائیلی‌ها وی را به‌عنوان یکی از بی‌رحم‌ترین تروریست‌های تاریخ لبنان می‌شناسند و این در حالی است که سمیر در لبنان همچون یک قهرمان شناخته می‌شد.

قنطار در آوریل 1979 (فروردین 1358) همراه سه نفر از اعضای گروه فلسطینی «جبهه خلق برای آزادی فلسطین» به نام‌های «عبدالمجید اصلان»، «مهنا مؤید» و «احمد أبرص»، با یک قایق موتوری از ساحل لبنان به داخل خاک اسرائیل نفوذ کرد و در ساحل شهر «نهریا» پیاده شدند و در بدو امر، توانستند یک پلیس اسرائیلی را بکشند.

در حالی که دو نفر از همراهان قنطار حین تیراندازی در ساحل به‌وسیله پلیس اسرائیل کشته شدند، وی در نهایت از سوی پلیس اسرائیل دستگیر شد.

این نخستین‌بار نبود که قنطار بازداشت می‌شد. وی پیش از این، در 31 ژانویه (11 بهمن 1357) زمانی که قصد داشت از مرز اردن و فلسطین اشغالی به همراه دو عضو دیگر جبهه آزادی بخش فلسطین عبور کند دستگیر شده بود. او مدتی را در زندان اردن به‌سر برد تا اینکه به شرط اینکه دیگر وارد اردن نشود، از زندان آزاد شد.

سمیر قنطار در 28 ژانویه 1985 (8 بهمن 1363) از سوی دستگاه قضایی اسرائیل به پنج بار حبس ابد و نیز 47 سال حبس محکوم شد. وی متهم بود که در قتل پنچ صهیونیست و زخمی شدن یک صهیونیست دیگر دست داشته است.

اسرائیل پیشتر با آزادی قنطار مخالفت و آزادی وی را منوط به ارائه اطلاعاتی درباره «ران آراد» خلبان مفقود شده اسرائیلی کرده بود. «آراد» خلبان اسرائیلی در سال 1986 هنگام پرواز بر فراز لبنان مفقود شد.

در 24 ژانویه 2004 (4 بهمن 1382) اسرائیل در عملیات تبادل اسرا که با حزب‌الله و با میانجی‌گری آلمان انجام داد، اسرای لبنانی را آزاد کرد اما برخلاف مذاکرات انجام شده از آزادی سمیر قنطار سر باز زد. اما نهایتا پس از جنگ 33 روزه این اتفاق رخ داد.

در جریان مبادله اسرای میان حزب‌الله و اسرائیل، علاوه بر سمیر قنطار، چهار نفر دیگر از اسرای لبنانی به نام‌های «خضر زیدان»، «ماهر کورانی»، «محمد سرور» و «حسین سلیمان» که در جنگ ژوئیه سال 2006 به اسارت درآمده بودند، آزاد شدند.

ماجرای اهدای انگشتر از سوی رهبر انقلاب به سمیر قنطار

سمیر قنطار در مصاحبه‌ای، شرح دیدار خود با رهبر انقلاب را اینگونه بیان می‌کند: «من برای نخستین‌بار که رهبر ایران را دیدم از این که وی اطلاعات زیادی درباره من دارد، تعجب کردم. حتی از زندگی من در زندان نیز خبر داشتند. من ایشان را دو بار دیده‌ام، یک بار در یکی از کنفرانس‌ها بود که از ایشان درخواست کردم انگشترشان را به من بدهند و ایشان علاوه بر انگشتر، چفیه‌شان را نیز به من هدیه دادند. آن دیدار، دیداری بسیار عاطفی بود.»

وی افزود: «اکنون ایران کشوری است قوی با مردمی مهربان و عزت‌مند که با وجود تنگناهای موجود، از مقاومت لبنان حمایت می‌کند.»

*انا

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۳
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
2
4
روحش شاد راهش ادامه باد، اميد دارم حزب الله انتقام اين شهيد و شهيدان ديگر را از اسرائيل غاصب بگيرد و خانه غاصبان را بر سرشان خراب كند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
2
6
روحش شاد لعنت خدا بر اسراییل غاصب
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
7
15
روحش شاد
نظرات بینندگان