arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۴۲۲۸
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۲ - ۰۲ دی ۱۳۹۴

نامه زنگنه به اعضای دولت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


وزیر نفت همزمان با افزایش سهم گاز در سبد انرژی کشور، با ارسال نامه هایی به برخی اعضای دولت، خواستار مشارکت دستگاه ها و نهادهای ذیربط در فرهنگ سازی برای مصرف بهینه و کاهش حوادث شده است.

به نقل از ایرنا، ایران یکی از بزرگترین مصرف کنندگان گاز در جهان است و حتی ادعا می شود، میزان مصرف گاز در کشورمان برابر با مصرف گاز در بخش صنایع اتحادیه اروپاست.
نگاهی به وضعیت مصرف گاز در کشور نشان می دهد که هنوز در کشورمان، استفاده بهینه از گاز نهادینه نشده به گونه ای که علاوه بر مصرف بالا، میزان تلفات ناشی از استفاده نادرست از این انرژی پاک نیز در حال افزایش است.
همزمان با گسترش شبکه گازرسانی و برخورداری شمار بیشتری از خانوارها از این انرژی پاک، لازم است فرهنگ سازی لازم نیز انجام شود تا تلفات ناشی از گازگرفتگی و مسمومیت ناشی از آن کاهش یابد.
در فرهنگ سازی برای استفاده بهینه از گاز، دستگاه ها و نهادهای مختلفی مانند سازمان نظام مهندسی ساختمان، وزارت راه و شهرسازی و سازمان صدا و سیما سهیم هستند که البته برخی از آنها، چندان توجهی به این اجرای تعهدات خود ندارند.
نگاهی به آمار حوادث مربوط به گاز در سال های گذشته نشان می دهد که میزان حوادث با حجم تبلیغات و فرهنگ سازی رابطه معکوس دارد به طوری که با افزایش اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم، میزان حوادث و تلفات کاهش می یابد، اما با کمتر شدن فرهنگ سازی، میزان تلفات، افزایش چشمگیری می یابد.

**نامه زنگنه به برخی اعضای دولت
وزیر نفت با ارسال نامه هایی به برخی از اعضای دولت، خواستار مشارکت بیشتر آنها در بهینه سازی مصرف گاز در کشور شده است.
براساس گزارش ها، زنگنه با ارسال نامه ای به عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، سید حسن هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و محمد سرافزار رئیس رسانه ملی خواستار استفاده از برنامه های جدید و جامع شرکت ملی گاز ایران برای کاهش حوادث گازی و مصرف ایمن و بهینه این حامل انرژی پاک توسط مشترکان خانگی و تجاری در شهرها و روستاها شده است.


به گزارش شرکت ملی گاز، در بخشی از نامه زنگنه خطاب به اعضای دولت آمده است: باوجود مسئولیت نداشتن شرکت ملی گاز ایران در مقابل حوادث گاز طبیعی شامل آتش سوزی، انفجار و گاز گرفتگی، این شرکت برنامه های گسترده ای را برای فرهنگ سازی و اطلاع رسانی درباره مدیریت مصرف ایمن و بهینه گاز طبیعی در سطح ساختمان های خانگی، تجاری و اداری تدوین کرده و در دست اجرا دارد.


وزیر نفت در این نامه ها تاکید کرده است: بر اساس تجربه چند سال اخیر، افزایش فعالیت های فرهنگ سازی و اطلاع رسانی باعث کاهش حدود 36 درصدی تعداد حوادث گازی در کشور شده و از این رو با همکاری همه دستگاه ها، زمینه به منظور فعالیت بیشتر در این بخش وجود دارد.
وی با بیان اینکه اطلاعات کامل مربوط به وضعیت مصرف و حوادث با تفکیک استان های مختلف کشور در قالب گزارش هایی تهیه شده، خواستار استفاده از نکات کلیدی و تعیین کننده این گزارش ها برای مدیریت بیشتر مصرف و بهینه سازی استفاده از این انرژی پاک شده است.
همچنین زنگنه با ارسال نامه ای به اکبر ترکان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور خواستار اجرای مبحث ملی 19 ساختمان در ساخت و سازهای جدید ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری کشور برای رعایت بیشتر الزام های مربوط به مصرف بهینه و ایمن گاز طبیعی در ساختمان های کشور شده است.


چندی پیش محمدرضا یوسفی پور رئیس امور ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی گاز ایران، با ارائه گزارشی بر نقش فرهنگ سازی در مصرف بهینه و کاهش حوادث گازی تاکید کرد.
به گفته یوسفی پور، در سال گذشته با وجود افزایش 4.31 درصدی تعداد خانوارها نسبت به سال 1392، به دلیل اطلاع رسانی گسترده و تبلیغات مربوط به فرهنگ سازی، میزان حوادث آتش سوزی و انفجار 10.29 درصد و میزان حوادث ناشی از مسمومیت با مونوکسید کربن 36.27 درصد کاهش داشته است.
وی به نقش سازنده فرهنگ سازی در مصرف بهینه انرژی اشاره کرده و افزوده است: در سال گذشته به دلیل فرهنگ سازی در کشور، تعداد حوادث مربوط به بخش خانگی کاهش چشمگیری داشت به طوری که مرگ ناشی از مسمومیت مونوکسید کربن 36 درصد و تلفات ناشی از آتش سوزی بیش از 10 درصد کاهش یافت.


یوسفی پور همچنین عدم رعایت نکات ایمنی در نصب دودکش را مهم ترین عامل در بروز این حوادث برشمرد و با بیان آماری در این رابطه، اضافه کرد: در سال گذشته 212 نفر به دلیل گاز گرفتگی فوت کردند که سهم دودکش نامناسب در گاز گرفتگی 73 درصد، عدم تخلیله نامناسب دود 13 درصد، نقص وسایل گازسوز 9 درصد و استفاده از وسایل پخت و پز برای گرم کردن محیط پنج درصد بوده است.
مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی گاز با بیان اینکه برای فرهنگ سازی جهت بهینه سازی مصرف گاز و کاهش سوانح، همه سازمان ها و دستگاه ها باید مشارکت داشته باشند، گفت: با وجود این که از سال 1382 مسئولیت مربوط به لوله کشی های گاز داخل ساختمان به سازمان نظام مهندسی واگذار شده است اما شرکت ملی گاز همچنان فرهنگ سازی و اطلاع رسانی درباره کاهش سوانح مربوط به این بخش را دنبال می کند.
رابطه مستقیم قابل تامل حوادث با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی درحالی است که براساس اساسنامه شرکت ملی گاز و دیگر قوانین بالادستی، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به سازمان های دیگر واگذار شده است.

** افزایش میزان مصرف گاز با ورود موج جدید سرما
در روزهای گذشته، با ورود موج جدید سرما به کشور، مصرف روزانه بخش خانگی و تجاری به مرز 500 میلیون مترمکعب در سال رسید که این میزان مصرف، در پی شکست رکورد تولید گاز در کشور رخ داده است.
براساس گزارشی که منوچهر طاهری مدیر تولید، انتقال و توزیع شرکت ملی گاز اعلام کرده است: تولید گاز در کشور به رکوردی جدید دست یافته و به مرز 718میلیون مترمکعب در روز رسیده است.

** سهم 70 درصدی گاز در سبد انرژی کشور
در شرایط فعلی سهم گاز طبیعی در سبد انرژی کشور به بیش از 70 درصد افزایش یافته که این افزایش سهم گاز طبیعی در سبد سوخت و انرژی ایران در جهان بی نظیر است.
پس از گذشت 50 سال از عمر صنعت گاز ایران، 280 هزار کیلومتر شبکه توزیع گاز در شهرها و روستاها احداث شده به گونه ای که هم اکنون انشعاب گاز طبیعی به بیش از 23 میلیون واحد مسکونی توسعه یافته و یک هزار و 82 شهر و حدود 20 هزار روستا از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند.
همچنین قرار است با اجرای طرح های مختلف تا سال 1396 همه شهرها و روستاها از نعمت این حامل انرژی پاک برخوردار شوند که در این صورت سهم گاز در سبد سوخت و انرژی کشور از سطح 70 درصدی فعلی فراتر خواهد رفت.
بنابراین، با توجه به روند رو به گسترش سهم گاز در سبد انرژی کشور و برخورداری شمار بیشتری از خانوارها از این نعمت باید همزمان، فرهنگ سازی برای استفاده بهینه بیش از گذشته توسط سازمان های ذیربط در دستور کار قرار گیرد تا هم میزان مصرف کاهش یافته و هم جلوی افزایش تلفات ناشی از گازگرفتگی و استفاده نادرست از این انرژی پاک گرفته شود.
نظرات بینندگان