arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۴۶۴۶
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۶ - ۰۵ دی ۱۳۹۴

پاسخ معاون کري به گره خوردن برجام و انتخابات ايران / به ما در نحوه اجرای برجام برای تاثیرگذاری بر انتخابات ایران فشار وارد نمی شود.

معاون جان کری تصریح کرد به ما در نحوه اجرای برجام برای تاثیرگذاری بر انتخابات ایران فشار وارد نمی شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پاسخ معاون کري به گره خوردن برجام و انتخابات ايران / به ما در نحوه اجرای برجام برای تاثیرگذاری بر انتخابات ایران فشار وارد نمی شود.

معاون جان کری تصریح کرد به ما در نحوه اجرای برجام برای تاثیرگذاری بر انتخابات ایران فشار وارد نمی شود.

به گزارش انتخاب، توماس ام کانتریمن (Thomas M. Countryman) معاون جان کری وزیر امورخارجه آمریکا در امور امنیت بین الملل و منع اشاعه در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا درباره روند اجرای برجام در هفدهم دسامبر (بیست و ششم آذر) در پاسخ به این سوال که آیا بر دولت اوباما فشار وارد می شود تا عملکرد خاصی درباره اجرای برجام داشته باشد تا بر انتخابات ایران تاثیرگذار نباشد گفت:«هیچکس از من نخواسته است روند اجرای مرحله به مرحله توافق هسته ای ایران را کند کنم یا اینکه در این روند مداخله ای وجود داشته باشد و این درخواسته ها یا مداخله ها به علت تقویم انتخاباتی در ایران بوده باشد (انتخابات مجلس). من هیچ نشانه ای دال بر این مسئله مشاهده نکرده ام.»

رويکرد آمريکا درباره برجام به انتخابات ايران ربطي ندارد

یکی از مقامات دولت اوباما تصریح کرد رویکرد آمریکا درباره توافق هسته ای برجام به انتخابات ایران ربطی ندارد.

سناتور باب کورکر Bob Corker عضو جمهوری خواه سنا از ایالت تنسی و رئیس کمیته روابط خارجی سنا درجلسه استماع این کمیته درباره روند اجرای برجام در هفدهم دسامبر (بیست و ششم آذر) گفت:« ما از ایران انتظار داشته ایم که به تعهدات هسته ای اش درقبال توافق هسته ای پایبند باشد. آنچه مهم است این است که ایران این کارها را درست انجام بدهد و سرعت این کار برای ما مهم نبوده است. اما باید توجه داشت که مسائلی سیاسی در داخل ایران در جریان است. قرار است در ایران انتخابات برگزار شود. می دانیم کسانیکه در ایران برای این توافق مذاکره کرده اند می خواهند تحریمهای ایران پیش از برگزاری انتخابات برداشته شود تا اینکه این مسئله بر نتیجه انتخابات تاثیربگذارد. ما این مسئله را درک می کنیم. سوال من این است که آیا فشارهایی بر دولت آمریکا درباره توافق هسته ای جریان دارد تا اقدامی صورت ندهد، تا اینکه اقدامات آمریکا بر انتخابات مجلس ایران تاثیر نگذارد؟»

استفن مال Stephen Mull هماهنگ کننده اجرای توافق هسته ای ایران در داخل وزارت امورخارجه آمریکا که قبلا سفیر آمریکا در لهستان و لیتوانی بوده و زمانی هم معاون وزیرامورخارجه آمریکا بوده است در پاسخ به این سوال گفت:«من با تحلیل شما درباره وضع سیاسی ایران موافق هستم. درعین حال می خواهم تاکید کنم اتفاقاتی که در عرصه سیاسی داخل ایران رخ می دهد، به کار ما درباره این توافق ارتباطی ندارد. ما نقشه راه مشخصی داریم که براساس آن کاملا مشخص است ایران باید چه کارهایی را انجام بدهد. در روز نخستی که دفتر زیر نظر بنده در وزارت امورخارجه تشکیل شد، رئیس جمهور اوباما به وزارت امورخارجه آمد تا به تیم مذاکره کننده به علت رسیدن به این توافق تبریک بگوید. او مرا به کناری کشید و گفت که می دانی باید چه کاری انجام بدهی و باید اطمینان حاصل کنی که این توافق کاملا اجرایی شود و اصلا یک اشتباه هم نمی توانی مرتکب شوی. این شیوه شروع کار در مسئولیت جدید بسیار جالب بود اما به هرحال، کاملا روشن شد که ما کاملا بر اجرای توافق تمرکز داریم. هرکشوری مسائل سیاسی داخل خودش را دارد. اما ما توافقی پیش روی داریم که باید اجرایی شود. ایران نیز باید این توافق را اجرا کند قطع نظر از اینکه اوضاع سیاسی داخل این کشور به چه صورت باشد.»

سناتور کورکر در ادامه گفت:«می دانم که شما روند اجرای توافق هسته ای را بررسی می کنید. اما در داخل دولت آمریکا ، نهادهای دیگری وجود دارند که می توانند تحریمها را اعمال کنند. افرادی همانند کانتریمن(معاون وزیر امورخارجه) می توانند خواهان اعمال تحریمها شوند اما افراد دیگری در دولت باید در این زمینه تصمیم گیری کنند. سوال من این است که آیا مسائلی در دولت آمریکا مطرح است که با برخوردهایی به علت اجرای توافق در داخل آمریکا همراه باشد و به برگزاری انتخابات در داخل ایران مرتبط باشد؟»

استفن مال در پاسخ به این سوال گفت:«وزیر امورخارجه آمریکا به تازگی و همچنین دیگر اعضای شورای امنیت ملی آمریکا همگی گفته اند که ما باید اطمینان حاصل کنیم ، ایران به علت نقض قطعنامه های بین المللی و اقداماتی ازقبیل پرتاب موشک، با عواقبی مواجه شود. دولت آمریکا کاملا مصمم است از اختیارات مطرح در حوزه تحریمها به هنگام نقض قوانین استفاده کند.»
نظرات بینندگان