arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۴۷۵۲
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۲ - ۰۶ دی ۱۳۹۴

رفتار «زیگزاگی» باهنر و مرزبندی لاریجانی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سید محسن امامی فر در افتاب یزد نوشت:  ماراتن ثبت نام داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی به پایان رسید و از نکات مهم این که تعداد ثبت نام کننده ها در این دوره از انتخابات بیش از دو برابر دوره  گذشته بود.

قطع به یقین این موج عظیم داوطلبان نشان از پویایی جریان های سیاسی درون نظام و البته نهادینه شدن امید میان مردم دارد.

اما از نکات قابل توجه دیگر عدم ثبت نام محمدرضا باهنر نائب رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی و از وزنه های جریان اصولگرایی است. وی که در تاریخ مجالس شورای اسلامی که از اول انقلاب تا به حال برگزار شده تنها در دو دوره غایب بوده، با سابقه 28سال نمایندگی از ثبت نام مجدد در انتخابات خودداری کرد که این امر جای تحلیل و بررسی دارد.

محمدرضا باهنر تنها در مجالس اول و ششم در پارلمان حاضر نبوده است. در مجلس اول به دلیل چهره نبودن در انتخابات شرکت نکرد، در حالی که در انتخابات مجلس ششم نامزد شد اما نتوانست رأی لازم برای ورود به مجلس را کسب نماید.

اما بین انتخابات مجلس ششم و انتخابات دور بعدی مجلس که در اسفندماه برگزار می شود شباهتی وجود دارد. 

انتخابات مجلس ششم که باهنر از ورود به آن بازماند، عرصه ورود منسجم نیروهای اصلاح طلب بود. درست مانند این دور از انتخابات مجلس که اصلاح طلبان با اتحاد و انسجام برای کسب کرسی های پارلمان برنامه ریزی کرده اند.

به نظر می رسد باهنر با آنالیز دقیق از فضای سیاسی – انتخاباتی دچار واهمه ای مبتنی بر رأی نیاوردن در انتخابات شده و بر همین اساس از شرکت در کارزار انتخاباتی خودداری نموده است.

باهنر سیاست مداری زیرک و باهوش بوده و می داند در هنگامه ای که اصلاح طلبان و اعتدال گرایان با برنامه ای منسجم وارد انتخابات شده اند و با علم به پایگاه اجتماعی جریان اصلاح طلب در جامعه، نباید ریسک حضور در صحنه را بپذیرد چرا که در صورت رأی نیاوردن اساساً نقش تاثیرگذار خود در جریان اصولگرایی را با مخاطره ای جدی مواجه خواهد نمود.

باهنر با عدم حضور خود در انتخابات می خواهد جایگاه خود در زمین بازی اصولگرایان را از «لابی من» به «بازیگردان» تغییر دهد.

بنابراین وی با تیرعدم شرکت در انتخابات دو هدف را نشانه گرفته است. 

1-  جلوگیری از شکست در انتخابات با حضور گسترده و منسجم اصلاح طلبان

2-  خیز بلند برای ایفای نقش «بازیگردان» و «کارگردان» در جریان اصولگرایی
اما یک نکته بسیار حائز اهمیت دیگر وجود دارد.

کاظم جلالی رئیس فراکسیون رهروان ولایت مجلس و نزدیک ترین شخص به علی لاریجانی، پیش از شروع ثبت نام برای انتخابات مجلس، با بیانیه ای از عدم ورود خود به کارزار انتخاباتی خبر داد. اما در روز پایانی ثبت نام علی لاریجانی و محمد حسن ابوترابی فرد رئیس و نائب رئیس فعلی مجلس، رایزنی های فشرده ای با کاظم جلالی جهت کاندیداتوری در انتخابات صورت داده و در نهایت لاریجانی طی بیانیه ای به طور رسمی از کاظم جلالی برای ورود به انتخابات دعوت به عمل آورد. جلالی نیز به این دعوت پاسخ مثبت داد.

در این جا سوال مهم این خواهد بود که چرا آقایان لاریجانی و ابوترابی فرد از کاظم جلالی برای ورود به انتخابات دعوت به عمل آورده اما به عدم کاندیداتوری محمدرضا باهنر با آن سابقه حضور در مجلس و کرسی نائب رئیسی هیچ واکنشی نشان ندادند؟

با مرور رفتار سیاسی کاظم جلالی  و باهنر می توان به این سوال، پاسخ داد.

کاظم جلالی از چهره های حامی برجام و از اصولگرایان معتدلی است که مرزبندی دقیقی با جریان تندرو اصولگرایان دارد و این را می توان در مصادیق بسیاری از اظهارات و منش سیاسی وی جستجو نمود.

اما محمدرضا باهنر سیاست مداری است که زیرکانه به دنبال حضور تاثیرگذارانه در تمامی طیف های جریان اصولگرایی است.

باهنر در مناسبات  سیاسی میان طیف های معتدل و تندرو اصولگرایان در بزنگاه های متفاوت، رفتارهای «زیگزاگی» از خود نشان می دهد.

چرخش باهنر از جناح میانه رو مجلس به سوی تندروها در جریان استیضاح فرجی دانا وزیر سابق علوم دولت روحانی، و نقش اساسی اش درمقابله با لاریجانی از عوامل مهم عدم اعتماد مجدد نمایندگان به فرجی دانا بوده و گواهی جدی بر رفتار زیگزاگی اش در کنش های سیاسی. 

وی همواره از مرزبندی شفاف و روشن با تندروهای اصولگرا خودداری کرده است. 

باهنر می خواهد طیف معتدل و تندرو جناح اصولگرا را به عنوان دو بال خود برای پرش به سوی «لیدری» اصولگرایان همراه خود داشته باشد.

اما ازشواهد و قرائن پیداست این روش بازی باهنر به مذاق رهبران میانه رو اصولگرایان خوش نیامده است.

درواقع علی لاریجانی این چهره معتدل و کاریزمای اصولگرایان با دعوت از کاظم جلالی و عدم دعوت از محمدرضا باهنر پیامی مهم به تمام کنش گران عرصه سیاسی ارسال کرده است.

پیام لاریجانی مرزبندی دقیق با جریان تندرو اصولگرایان و تمامی کسانی که گوشه چشمی به تندروهای اصولگرا دارند، می باشد...

نظرات بینندگان