arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۴۹۹۵
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۱ - ۰۸ دی ۱۳۹۴

آیت الله لاریجانی: برخی به اصطلاح روشنفکران روایات ائمه را غلو می‌دانند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تسنیم نوشت: رئیس قوه قضائیه و رئیس هیئت امنای دانشگاه امام صادق گفت: امروز برخی به اصطلاح روشنفکران روایات ائمه را غلو دانسته و دعاهایی مانند زیارت جامعه را مانیفست شیعیان می‌دانند.

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در مراسم سی چهارمین سالگرد تاسیس دانشگاه امام صادق(ع) که در محل مسجد این دانشگاه برگزار شد اظهار کرد: ما در جهانی زندگی می‌کنیم که نیاز به تعالیم انبیا و اوصیای الهی بیش از گذشته احساس می‌شود و برای رجوع به پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) دو نوع روش وجود دارد.

رئیس هیئت امنای دانشگاه امام صادق اضافه کرد: روش نخست رجوع از طریق کلمات قرآن کریم، پیامبر(ص)، سنت حاکی از فعل پیامبر و کلمات انبیا و اولیای الهی است.

آملی لاریجانی ادامه داد: نوع دوم رجوع نیز این است که انسان احساس کند در محضر پیامبر و اهل بیت حضور دارد. درست است که معرفت دینی از طریق الفاظ است اما این معرفت از معدنی نشأت می‌گیرد که امروز شبهات زیادی نسبت به آن طرح شده و برخی از این شبهات راه تکامل ما را سد می‌کند.

رئیس قوه قضائیه افزود: توصیه من به شما این است که برای استفاده از روایات اهل بیت(ع) برنامه بگذارید زیرا روایات اهل بیت(ع) و کلمات قرآن کریم نور تجلی حق است و باید از آن بهره‌برداری کرد.

آملی لاریجانی در ادامه با اشاره به نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر گفت: امام علی(ع) در این نامه به مالک اشتر که والی مصر است و اشتغالات فراوانی دارد، می‌فرماید: بهترین اوقات خود را برای خودت و خدا قرار بده. بنابراین نگاه ما به قرآن و معارف اهل بیت باید نگاه کسی باشد که می‌خواهد از بحری عظیم بهره‌ ببرد.

وی با بیان این که برخی روایات ائمه را غلو می‌دانند، گفت: برخی روشنفکران نوشته‌اند که زیارت جامعه مانیفست شیعیان است. در حالی که ده‌ها و صدها روایت از ائمه وجود دارد و این روایات تأیید شده‌اند.

رئیس هیئت امنای دانشگاه امام صادق اضافه کرد: متأسفانه ما به ساحت وجودی انبیا و اوصیای الهی جاهل هستیم در حالی که اگر به معارف الهی گوش جان بسپاریم، درک همه اینها سهل می‌شود.

آملی لاریجانی با بیان این که انسان یک حقیقت کشیده شده در مراتب هستی است، گفت: عالم هستی این چیزی نیست که ما نگاه می‌کنیم و دلیلش هم این است که قرآن کریم می‌فرماید دار آخرت دار حی‌ است.

وی ادامه داد: ما قبول داریم که همه حقیقت‌مان، این بدن ظاهر نیست بلکه من انسانی که عشق می‌ورزد، تنفر دارد و دعا می‌کند حقیقت دیگری است و برهان‌های متعدد وجود دارد مبنی بر این که بدن نمی‌تواند نفس باشد و انسان با از بین رفتن بدنش، از بین نمی‌رود.

رئیس قوه قضائیه افزود: عالم برزخ این نیست که عمر آدم تمام شود و در برزخ بیفتد بلکه اکنون نیز در برزخ هستیم و یک عمر خود را با بدن اشتباه گرفته‌ایم. در حالی که این بدن، مرکب انسان است و اشکال این اشتباه این است که در دغدغه‌های انسان تغییر می‌یابد.

وی افزود: اگر انسان به حقیقت انسانی خود راهی پیدا کند خواسته‌ها و دغدغه‌هایش تفاوت می‌یابد و آن وقت از که اذعان به حضور در محضر اولیای الهی برای انسان راحت می‌شود.

رئیس هیئت امنای دانشگاه امام صادق خطاب به جوانان حاضر در این مراسم گفت: امروز مطالب بسیاری نوشته می‌شود و سایت‌های بی‌خود و تصاویر باطل بسیار است اما از شما جوان‌ها می‌خواهم حول این اباطل نگردید و اکنون که قلب‌هایتان پاک است، حق متعال را در نظر بگیرید.

نظرات بینندگان