arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۵۳۹۰
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۲ - ۱۰ دی ۱۳۹۴

روسيه نقشه هاي ترکيه را در سوريه خنثي کرد

ترکيه هر آنچه در توان داشت براي اجراي سياست هاي خود در سوريه به کار گرفت اما طرح هاي آنکارا نقش بر آب شد
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تحليلگران مي گويند ترکيه هر آنچه در توان داشته است براي اجراي سياست هاي خود در سوريه به کار گرفته است ولي اقدام نظامي روسيه در سرکوب تروريست هاي داعش و ديگر گروه هاي تروريستي در اين کشور، طرح هاي آنکارا را نقش بر آب کرده است .                                               
شکست کامل سياست هاي ترکيه در سوريه به گونه اي بوده است که بر روابط آنکارا با کردها نيز تاثيرات اساسي بر جا گذاشته است.
به موجب اين گزارش شکست کامل سياست هاي ترکيه در سوريه به گونه اي بوده است که بر روابط آنکارا با کردها نيز تاثيرات اساسي بر جا گذاشته است.
در اين گزارش آمده است حزب حاکم عدالت و توسعه عملا با کردهاي ترکيه وارد جنگ شده است. و اين در حاليست که نيروهاي ترکيه هر ازگاهي بر ضد شبه نظاميان کرد در خاک عراق و سوريه نيز حملات هوايي انجام مي دهند.
ترکيه در اواخر ماه اکتبر در پي عبور شبه نظاميان کرد از رودخانه فرات، يک رشته حملات هوايي را ضد آنها در سوريه انجام داد. آنکارا بارها اعلام کرده است عبور از رودخانه فرات را خط قرمز خود مي داند.
در طول يک هفته گذشته جنگجويان کرد به همراه نيروهاي محلي در سوريه تروريست هاي داعش را از سد بسيار مهم و استراتژيک تشرين بر روي رودخانه فرات در 56 مايلي شرق حلب عقب راندند.  اين عمليات ضربه سنگيني بر تروريست هاي داعش بود که از اين سد براي انتقال سلاح و جنگجو و تدارکات ميان مقر خود در رقه و شهرهاي منبج و جرابلوس در سوريه استفاده مي کردند.
نشريه بيزينس اينسايدر در اين باره نوشت: «البته تنها داعش بازنده اين ميدان نبوده است بلکه عمليات روسيه در سوريه شکست سنگيني بر ترکيه نيز وارد کرد است.»
با اين همه واکنش ترکيه به اين دستاورد تا حدودي کنترل شده بوده است. چنانچه احمد داوداوغلو نخست وزير ترکيه در واکنش به اين پيروزي تلاش کرد تا تسلط بر سد تشرين را به عنوان دستاوردي براي مخالفان سوري و نه جنگجويان کرد جلوه بدهد.
ايکار اردمير نماينده سابق در پارلمان ترکيه در اين باره مي گويد: «  واکنش آنکارا به پيروزي نيروهاي کرد در سد تشرين، مي تواند نشانه اي از آن باشد که حزب حاکم ترکيه شکست را پذيرفته است و واکنش تندتر داوداوغلو به معناي آن بود که آنکارا شکست سياست هاي خود را در حفاظت از خطوط قرمز ادعايي در سوريه نيز پذيرفته است.»‌
افزون بر آن انتظار مي رود نيروهاي کرد در سوريه در راستاي تداوم پيشروي هاي خود به سمت شهر اعزاز بار ديگر از رودخانه فرات عبور کنند.
به نوشته بيزينس اينسايدر، ترکيه از شهر اعزاز به عنوان دالاني براي انتقال سلاح و کمک هاي ديگر براي تروريستهاي تحت حمايت خود در حلب استفاده مي کند ولي ورود روسيه به ميدان جنگ با داعش، عملا توانايي آنکارا را در تغيير دادن قواعد بازي در ميدان محدود کرده است. شايد اين يکي از دلايلي باشد که داوداوغلو اين چنين سخت تلاش کرده است تا پيروزي کردها را در سد تشرين به عنوان پيروزي مخالفان لقب بدهد.
منبع:خبرگزاری صداوسیما

نظرات بینندگان