arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۵۴۴۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۸ - ۱۰ دی ۱۳۹۴

کاهش رشد جمعیت جوان زنگ خطری برای ژاپن

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
با اعلام آمار جمعیت جوان ژاپن در سال 2015 میلادی، این کشور برای ششمین سال متوالی رکورد کاهش جمعیت خود در این رده سنی را تجربه کرد.

مرکز آمار و جمعیت ژاپن روز پنجشنبه اقدام به انتشار گزارشی کرد که نشان می دهد رشد جمعیت جوان این کشور آسیایی برای ششمین سال متوالی زیر یک درصد بوده است.

گزارش این مرکز رسمی، نشان می دهد که تعداد افراد 20 ساله در این کشور در آستانه ورود به سال 2016 میلادی، فقط 1.21 میلیون نفر بود که نشان دهنده کاهش نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته است.

بر مبنای این گزارش، جمعیت جوان ژاپن (بیست ساله ها) از کل جمعیت این کشور یعنی 126 میلیون و 830 هزار نفر تنها 0.95 درصد را به خود اختصاص می دهد که زنگ خطری جدی برای آینده این کشور پیشرفته آسیایی به حساب می آید.

به گزارش خبرگزاری کیودو و بر اساس آمارهای اعلام شده، از یک میلیون و 210 هزار جوان ژاپنی، 620 هزار نفر مرد و 590 هزار نفر زن هستند. 

پیش از این، موضوع افزایش جمعیت یکی از برنامه های اصلی دولت شینزوآبه، نخست وزیر کنونی ژاپن اعلام شده بود.

در حال حاضر تعداد کودکان متولد شده در این کشور، مورد قبول سیاست های «آبه» نیست و او معتقد است که نرخ زاد و ولد تا سال 2030 باید به رقمی حدود یک و 8 دهم کودک برسد تا ژاپن بتواند جمعیت رو به تقلیلش را در سال 2060 میلادی در حدود 100 میلیون نفر افزایش دهد. 

کارشناسان اجتماعی این کشور پیش بینی کرده اند که با توجه به روند شدید کاهش جمعیت در ژاپن تا پایان قرن بیست و یکم جمعیت این کشور از 126 میلیون و 830 هزار نفر کنونی به حدود 66 میلیون نفر برسد.

ژاپن با داشتن چنین جمعیتی جزو 10 کشور پرجمعیت دنیا محسوب می شود اما هم اکنون آهنگ رشد آن نه تنها کاهش یافته بلکه با تنزل به زیر صفر، هر ساله از جمعیت آن درصدی کاسته می شود و این موضوع نگرانی های فزاینده ای را برای مسئولان این کشور فراهم کرده است.

دولت ژاپن پس از ناکامی در رابطه با تلاش های مختلف خود برای افزایش جمعیت این کشور، سال گذشته دست به ابتکاری جدید زد و بودجه ای را به برگزاری مراسم ویژه همسریابی در کشورهای مختلف برای اتباع خود اختصاص داده بود تا کشور را از مشکلی که به آن دچار شده نجات دهد.
در این طرح که به «طرح تشویقی شینزو آبه» نخست وزیر این کشور مشهور بود، مبلغ سه میلیون ین (29 هزار و 527 دلار) از بودجه کشور به برنامه های تشویقی افزایش جمعیت اختصاص یافت.
هدف این برنامه ها معکوس ساختن نرخ منفی افزایش جمعیت ژاپن اعلام شد که به سرعت در حال افزایش است.

حمایت از ازدواج، کانون خانواده و تشویق زوج های جوان به فرزندآوری یکی از مهمترین راهبردهای رهبران ژاپن برای افزایش نرخ زاد و ولد در این کشور است.

مقام های ژاپنی پیش بینی کرده اند اگر روند فعلی زاد و ولد همچنان ادامه یابد ژاپن حدود یک سوم از جمعیت خود را در 50 سال آینده از دست خواهد داد.

بر اساس این آمار، جمعیت سالمندان بالای 65 سال در این کشور نیز به 33 میلیون و 840 هزار نفر رسیده است.
این رقم معادل 26.7 درصد کل جمعیت ژاپن است و مسئولان این کشور از بابت رشد سریع جمعیت سالمند خود ابراز نگرانی کرده اند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان