arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۶۱۹
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۵ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۰

رهبر معظم انقلاب: ما به بركت اسلام هويت ايراني خود را حفظ كرده ایم

آيت الله خامنه‌اي خاطر نشان کردند هرگونه اقدامي كه موجب خوشحالي و جنجال دشمنان و ناراحتي دوستان شود، مذموم است و بايد از آن پرهيز شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حضرت آيت الله خامنه‌اي يكي از خصوصيات برجسته و بارز نظام جمهوري اسلامي ايران را استقلال و هويت دانستند و تأكيد كردند: ما به بركت اسلام توانسته‌ايم هويت ايراني خود را حفظ كنيم و اين حقيقت، بايد در همه خدمات و امور شهري خود را نشان دهد.

به گزارش انتخاب به نقل از پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيت الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح امروز در ديدار رئيس و اعضاي شورايعالي استانها و شهرداران مراكز استانها، شوراهاي اسلامي شهر و روستا را از افتخارات نظام جمهوري اسلامي ايران و نهادي برخاسته از آراء و ديدگاه‌هاي مختلف و خواست مردم دانستند و با تأكيد بر لزوم هماهنگي و انسجام و رقابت مثبت براي خدمت، خاطرنشان كردند: هرگونه اقدامي كه موجب خوشحالي و جنجال دشمنان و ناراحتي دوستان شود، مذموم است و بايد از آن پرهيز شود.

ايشان افزودند: اگر نتيجه روند كارها، همكاري و همدلي و انسجام باشد، قطعاً تفضلات و عنايت خداوند متعال را روزافزون خواهد كرد.

رهبر انقلاب اسلامي نهاد شوراها را از موضوعات بسيار مهم، دقيق و حساس و داراي معناي عميق دانستند و تأكيد كردند: اصل ايجاد شوراهاي اسلامي شهر و روستا در قانون اساسي، نشان دهنده اهتمام نظام جمهوري اسلامي ايران به مجموعه متنوع فكرها، مشورتها و ديدگاهها در اداره امور كشور است و اين موضوع، نقطه مقابل نظامهاي ارتجاعي و استبدادي است.

حضرت آيت الله خامنه‌اي خاطرنشان كردند: افتخار جمهوري اسلامي ايران اين است كه از روز اول، آراء، افكار و خواست مردم، مورد توجه جدي قرار گرفته است.

ايشان با اشاره به ديدگاه‌هايي كه درخصوص وظايف شوراهاي اسلامي شهر و روستا وجود دارد تأكيد كردند: ملاك اصلي در چگونگي وظايف شوراها، قانون اساسي است و تنها مرجع تفسير قانون اساسي نيز شوراي نگهبان است.

رهبر انقلاب اسلامي با تأكيد بر اينكه نظر شوراي نگهبان همواره حجت است، افزودند: درخصوص شوراها نيز كه آيا وظايف آنها نظارت صرف است و يا نظارت همراه با اجرا، نظر شوراي نگهبان بايد ملاك قرار گيرد.

حضرت آيت الله خامنه‌اي تأكيد كردند: البته براي نظارت هم مي‌توان ساز و كاري تعيين كرد كه از يك طرف اجرا نباشد و از طرف ديگر تبديل به نظارت بي‌خاصيت نيز نشود.

ايشان با تأكيد بر نقش آفرين بودن شوراها در كشور و لزوم حفظ و تقويت شوراها، افزودند: يكي از نكات مهم درباره شوراها، زمينه پاسخگويي به تنوع اقليم، وآداب كشور در اين نهاد مردمي است.

رهبر انقلاب اسلامي توجه جدي به مسائل فرهنگي در شهرها و روستاها را از مهمترين وظايف شوراها و شهرداريها برشمردند و خاطرنشان كردند: خدمات متنوع در شهرها و روستاها از جمله ساختمان سازيها، احداث خيابانها، نامگذاريها و زيباسازي ها بايد ضمن همخواني با پيشرفتهاي روز، با معماري ايراني، اعتقادات ديني، بافت اجتماعي و شرايط آب و هوايي هر منطقه نيز متناسب باشند.

حضرت آيت الله خامنه‌اي يكي از خصوصيات برجسته و بارز نظام جمهوري اسلامي ايران را استقلال و هويت دانستند و تأكيد كردند: ما به بركت اسلام توانسته‌ايم هويت ايراني خود را حفظ كنيم و اين حقيقت، بايد در همه خدمات و امور شهري خود را نشان دهد.

ايشان افزودند: عامل اصلي براي پيشرفت كشور و حركت به سوي عزت واقعي، حفظ و تقويت فضاي تدين و دين داري در فضاي شهرها و روستاها است.

رهبر انقلاب اسلامي با تأكيد بر لزوم هماهنگي و انسجام ميان شوراها و همه دستگاههاي كشور خاطرنشان كردند: هرگونه ناهماهنگي و رقابت منفي، براي كشور بسيار مضر است.

حضرت آيت الله خامنه‌اي با يادآوري يكي از ملاك‌هاي امام خميني (ره) مبني بر مذموم بودن هر اقدام و كاري كه موجب خوشحالي دشمن شود، افزودند: بايد از هر كار و اقدامي كه موجب پايكوبي و جنجال دشمنان مي شود و دوستان را نيز ناراحت مي كند، پرهيز شود.

در ابتداي اين ديدار آقاي چمران رئيس شورايعالي استانها، حضور يك صد و ده هزار نفر از سراسر كشور در شوراهاي اسلامي شهر و روستا و حضور هفتاد و پنج عضو شوراها از 31 استان در شورايعالي استانها را تبلور زيباي مردم سالاري ديني دانست و گفت: يكي از مشكلات كنوني شوراها، جايگاه و وظيفه آن است كه در حد نظارت تعيين شده است.

وي درآمدهاي پايدار را نيز يكي ديگر از مشكلات شوراها و شهرداريها برشمرد و خواستار توجه بيشتر رسانه ها بويژه صدا و سيما به شوراها و شورايعالي استانها و هماهنگي بيشتر محاكم قضايي و ديوان عدالت اداري و سازمان بازرسي كل كشور با شوراها شد.

آقاي قاليباف شهردار تهران به نمايندگي از شهرداران مراكز استانها نيز در سخناني با اشاره به تنوع و گستردگي وظايف شهرداريها كه فراتر از ارائه خدمات صرف است، گفت: جلوگيري از ساخت و سازهاي غيرمجاز، شفافيت مالي، طرح هاي تفصيلي، توجه به كارهاي ميداني، اهتمام به مناطق محروم و حاشيه اي، پاسخگويي مستقيم به مردم، استفاده از فناوري اطلاعات، توجه به محيط زيست و توجه به مسائل فرهنگي از اولويتهاي شهرداران كلان شهرها است.
نظرات بینندگان