arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۶۳۵۵
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۸ - ۱۵ دی ۱۳۹۴

الجبیر: حج زائران ایرانی تعطیل نمی‌شود

عادل الجبیر در یک نشست خبری سخن گفت که دولت عربستان تصمیم گرفته تا تمامی شهروندان سعودی را از سفر به ایران منع کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عادل الجبیر در یک نشست خبری سخن گفت که دولت عربستان تصمیم گرفته تا تمامی شهروندان سعودی را از سفر به ایران منع کند.

به گزارش «انتخاب»، وزیرخارجه کم‌تجربه و خام عربستان گفته است که با قطع روابط دیپلماتیک با ایران، پروازهای مستقیم و روابط اقتصادی بین دو کشور نیز قطع می شود و شهروندان عربستان سعودی از سفر کردن به ایران منع خواهند شد.
 
اما وی بلافاصله گفت که زائران ایرانی کماکان می توانند برای حج به مکه و مدینه سفر کنند.
 
سایت آمریکایی رادیوفردا با تیتر "عادل الجبیر: قطع مناسبات با ایران شامل حج نمی‌شود" نوشت: «وزیر خارجه عربستان روز دوشنبه در مصاحبه‌ای با رویترز گفت که زائران ایرانی حج همچنان مجاز به سفر به مکه و مدینه هستند.»
 
وزیر خارجه عربستان به خبرگزاری رویترز گفت که برای برقراری دوباره روابط میان دو کشور، ایران باید مانند یک کشور عادی و نه "یک انقلاب" رفتار کند و به عرف بین المللی احترام بگذارد.
 
روز دوشنبه "اسحاق جهانگیری" معاون اول رئیس جمهوری به سران سعودی نصیحت کرد تا دست از خرابکاری بردارند و گفت: این شما هستید که از قطع رابطه با ایران ضرر می کنید، ایران کشور بزرگی است و با بزرگ باید با بزرگی رفتار کرد.
 
وی تاکید کرد که اگر بزرگی با خویشتنداری با شما رفتار می کند، شما هم باید این رفتار را یاد بگیرید.
 
جهانگیری افزود: به سران سعودی نصیحت می کنم از این کارهای خرابکاری و کارهای عجولانه، بی منطق، احساسی و به دور از مدیریت خود دست بردارند.
 
بی بی سی با استفاده از فضای تنش آمیزی که پادشاهی سعودی در منطقه ایجاد کرده، نوشته است: روابط ایران و عربستان، دو رقیب منطقه ای در سال های اخیر بسیار پر تنش بوده است. دو کشور بر سر نفوذ در منطقه رقابتی سخت دارند و بسیاری از ناظران معتقدند که ایران و عربستان در سوریه و یمن در نوعی جنگ نیابتی با هم درگیر هستند.
 
از سوی دیگر، به گزارش خبرگزاری فرانسه، اتحادیه عرب نیز تصمیم گرفته‌است در ارتباط با مناقشه تازه ایران و عربستان یک نشست اضطراری برگزار کند.
 
سازمان حج و زیارت ایران نیز دیروز در اطلاعیه‌ای آورد: «اتخاذ هرگونه تصمیم درخصوص برنامه‌های حج تمتع صرفا از طریق بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت با درنظر گرفتن مسائل شرعی و نظر مسوولان محترم بلندپایه نظام و دولت محترم صورت خواهد گرفت.»

نظرات بینندگان