arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۶۳۵۷
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۸ - ۱۵ دی ۱۳۹۴

هجوم به اماکن دیپلماتیک ، قطع رابطه با عربستان و چند نکته

اتحادیه عرب نیز با حمایت از عربستان حمله به اماکن دیپلماتیک سعودی در تهران و مشهد را محکوم کرده است ضمن آنکه تلاش های عربستان برای اقدامات مغرضانه بر ضد ایران با گزکی که تندروها به دست شان دادند شتاب بیشتری گرفته و آنها در تلاش هستند موضوع را به شورای امنیت کشانده و دست پیش داشته باشند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عربستان سعودی که به دنبال بهانه برای تنش آفرینی بود، با اعلام رسمی این کشور کلیه روابط ‏خود با ایران در حوزه دیپلماتیک را قطع کرد‏.

به گزارش «انتخاب»، اقدامات احساسی افراطیون در حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان در تهران و مشهد یک بار دیگر هزینه سیاسی سنگینی را برای کشور ایجاد کرد. عربستان سعودی که به دنبال بهانه برای تنش آفرینی بود یکشنبه شب با اعلام رسمی وزارت خارجه این کشور کلیه روابط خود با ایران در حوزه دیپلماتیک را قطع کرد.

این قطع رابطه حتی به حوزه اقتصاد و ورزش هم سرایت کرد و مسئولان باشگاه های ورزشی این کشور که از قبل خط و نشان هایی برای تیم های ایرانی کشیده بودند، گفتند که در هیچیک از مسابقات ورزشی با ایران نه حاضرند به این کشور سفر کنند و نه اجاز ورود به تیم های ورزشی ایران را می دهند.

در حوزه اقتصادی نیز سعودی ها بیکار ننشستند و طی دستور العملی هرگونه ورود کالای ایرانی به عربستان ممنوع اعلام شده 

اتحادیه عرب نیز با حمایت از عربستان حمله به اماکن دیپلماتیک سعودی در تهران و مشهد را محکوم کرده است ضمن آنکه تلاش های عربستان برای اقدامات مغرضانه بر ضد ایران با گزکی که تندروها به دست شان دادند شتاب بیشتری گرفته و آنها در تلاش هستند موضوع را به شورای امنیت کشانده و دست پیش داشته باشند.

بی شک اقدام عربستان در اعدام روحانی منتقد و مخالف این کشور محکوم است همانطور که اتحادیه اروپا و امریکا نیز این اقدام نسنجیده را مورد نکوهش قرار دادند

اما سوال اینجاست که آیا نمی توان با رفتاری دیپلماتیک به این اقدام اعتراض کرد؟

بی شک تهییج افکار جوانان پر شور و ترغیب آنها به اعتراض و تجمع اقدامی است که نمی تواند مدبرانه تلقی شود. در حال حاضر در هیچ یک از کشورهای جهان حمله به سفارت خانه یک کشور روش درستی برای اعتراض محسوب نمی شود . هجوم به سفارتخانه یک کشور و اسیب زدن به آن تنها از سوی گروه های افراطی تروریستی همچون القاعده و سایر همپیمانانش بوقوع پیوسته است.

نگاهی گذرا به گذشته در می یابیم که حمله به سفارت خانه و تخریب آن تا کنون در ایران 3 بار بوقوع پیوسته و هر بار هزینه های زیادی را برای کشور بهمراه داشته است. واقعیت این است که اقلیتی کوچک و سازماندهی شده رفتاری از خود بروز می دهند که به پای همه مردم نوشته می شود. برداشت جهانیان از اینگونه رفتارهای غیرمتمدنانه به حساب ایرانیان گذاشته می شود و وجهه ناخوشایندی ایجاد می کند. فیلم ها و سریال های هدف داری که طی سالیان اخیر در امریکا تولید شده با برداشت از همین رفتارها ساخته شده است.

عدم برخورد ریشه ای و قاطع با این پدیده موجب شده که مرتکبان چندان موضوع را جدی نگیرند. این در حالی است که تخریب سفارت یک کشور مصداق بارز اقدام علیه امنیت ملی است . تندروها در همه مقاطع مثل ویروس همه جا حضور داشتند، برهم زدن سخنرانی ها، تخریب سفارت خانه ها و .. اما هیچگاه مشاهده نشده که این افراد به صورت جدی مورد پیگرد واقع شوند یا احکام قضایی در خوری علیه آنها صادر شود. در غائله حمله به سفارت انگلیس تقریبا خبری در باره دستگیری و مجازات مسببان و معرفی آمران منتشر نشد و با این استدلال که عده ای جوان ارزش مدار احساسات پاکشان جریحه دار شده موضوع خاتمه پیدا کرد.

اینکه مرتکبان را خود سر بدانیم فقط صورت مساله را پاک کرده ایم. در کنار خود سری ها، برخی تصمیمات احساسی و فاقد درایت نیز به گسترش بحران کمک می کند. از جمله تصمیم عجولانه شورای شهر تهران برای نامگذاری به نام شیخ نمر و اقدام سرخود مهاجمان در تهیه تابلوی خیابان مذکور و نصب راحت آن در خیابانی که سفارت عربستان در آنجا واقع شده ، گرچه این تصمیم شورا هنوز مورد تایید نهایی قرار نگرفته اما نکته حایز اهمیت اینکه شورای شهر به جای آنکه مشکلات کلانشهر را به سرعت در کانون توجه قرار دهد، در عرض چند ساعت به اقدامات تحریک آور روی می آورد و نام یک خیابان را تغییر می دهد آن وقت در موضوعاتی همچون ترافیک، آلودگی هوا، آسیب های اجتماعی و .. ترجیح می دهد با پاسکاری موضوع به سایر بخش ها، مشکلات شهر را درگیر مرور زمان نماید.

تغییر نام خیابان قطعا اقدامی منفعلانه، احساسی است و جا دارد که اینگونه تغییر نام ها پس از تصویب شورای عالی امنیت ملی و با در نظر گرفتن مصالح کشور صورت گیرد تا هزینه سیاسی سنگین به کشور تحمیل نشود.

بدبختانه دولت تدبیر و امید با غده سرطانی "اقلیت تندرو" در داخل در حال دست و پنجه نرم کردن است ، این درحالی است که افراطیون بی هیچ واهمه کماکان مشغول بر هم زدن سخنرانی ها و تجمعات قانونی هستند و کمیته های پیگیری دولت در استانداری ، فرمانداری و وزارت کشور همچنان در حال تهیه گزارش تحقیق از وقایع هستند .

در حال حاضر چالش دیپلماتیک ایجاد شده در منطقه به قدری فراگیر است که اروپا ، امریکا و روسیه طرفین را به خویشتنداری و گفتگو فرا خوانده اند و از این موضوع اینگونه برداشت کرده اند که ایرانی ها با حمله به سفارت سعودی و عربستان با به راه انداختن موج اعدام ها ، در حال دامن زدن به درگیری های فرقه ای و مذهبی هستند.

نویسنده : امیررضا پرحلم

منبع:9صبح



نظرات بینندگان