arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۶۵۵۲
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۲۲ - ۱۶ دی ۱۳۹۴

برگزاری جلسات اصلاح‌طلبان با اعضای شورای نگهبان در خصوص بررسی صلاحیت‌ها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس کمیته رایزنی و تعامل شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان از برگزاری جلسات با اعضا و بزرگان شورای نگهبان و هیئت نظارت درباره بررسی صلاحیت‌ها خبر داد.

حجت‌الاسلام محسن رهامی عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، در حاشیه مراسم تحریم دایی رئیس دولت اصلاحات که عصر امروز در مسجد نور تهران برگزار شد، درباره شایعاتی مبنی بر تأیید صلاحیت اصلاح طلبان در انتخابات مجلس بیش از حد متعارف، اظهار داشت: تأیید صلاحیت اصلاح طلبان بیش از حد نبوده و در حد متعارف بوده است؛ یعنی کسانیکه ثبت نام کردند، در چارچوب قانون تأیید صلاحیت شدند و در حد متعارف کسانیکه مشکل نداشتند، پیگیری کردیم و در چارچوب قانون اکثراً تأیید صلاحیت شدند.

وی ادامه داد: بعید می‌دانم که در هیئت نظارت اصلاح طلبان رد صلاحیت شوند چرا که محکومیتی ندارند. و اگر هم داشته باشند ما این موضوع را در چارچوب قانون پیگیری می‌کنیم.

رییس کمیته رایزنی و تعامل شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان از برگزاری جلسات با اعضای شورای نگهبان، بزرگان این شورا و هیئت نظارت خبر داد و افزود: ما تا به حال جلساتی را با اعضای شورای نگهبان و بزرگان این شورا و هیئت نظارت پیرامون صلاحیت‌ها داشته‌ایم و این جلسات ادامه دارد و اگر مشکلی باشد، آن را حل خواهیم کرد.

رهامی در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه آیا شما و آقای منتجب نیا رد صلاحیت شده‌اید، گفت: خیر؛ در مرحله بررسی‌های هیئت اجرایی این شایعات طبیعی است و در گذشته هم گفته شده بود که آقای هاشمی رفسنجانی رد صلاحیت شده است در حالیکه بررسی صلاحیت‌ها هنوز آغاز نشده بود. تمام دوستان ما غیر از یکی دو مورد جزئی در این مرحله تأیید صلاحیت شدند و من تصر وی‌کند که اگر به این روال در چارچوب قانون جلو برویم اکثر دوستان ما در هیئت نظارت تأیید صلاحیت می‌شوند.

وی ادامه داد: ما از دو سال گذشته جلساتی را با آیت الله یزدی، آیت الله شاهرودی، آیت الله مومن و برخی حقوق‌دانان شورای نگهبان آغاز کرده‌ایم و در این زمینه با آنها تعامل و رایزنی داریم و در این خصوص نگرانی نداریم.

رییس کمیته رایزنی و تعامل شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی براینکه با توجه به اینکه شورای نگهبان اعلام کرده که شرط احراز صلاحیت اعلام برائت از فتنه 88 و افراد دخیل در آن است و اینکه شما در همایش حزب اتحاد ملی از برخی عوامل فتنه در سخنرانی خود حمایت کردید، آیا اصلاح طلبان و هم حزبی‌های شما حاضرند از فتنه 88 برائت کنند، گفت: اصلاح طلبان با کسانی که مجرمند و جرم مرتکب شده‌اند همراه نبودندو هر کسی که پرونده دارد باید پیگیری کند. 

رهامی گفت: اگر منظور شما کسانی است که در دوران قانونی کاندیدا بوده و در چارچوب قانون فعالیت کردند، باید بگویم آنها به خاطر این همکاری اعلام برائت ندارند چرا که تا زمانی کاندیدا بودند که قانونی بوده است و در چارچوب قانون فعالیت کردند.

وی افزود: کسانی که در زمان کاندیداتوری آقایان موسوی و کروبی ستاد زده و حمایت کردند، طبق اعلام صریح سخنگوی شورای نگهبان اصلا تخلف برایشن حساب نمی‌شود و اینکه در تهران و برخی از شهرها این ربطی به اصلاح طلبان و سران اصلاحات ندارد. و هر کسی تخلفی کرده، در چارچوب قانون پیگیری می‌شود.

رییس کمیته رایزنی و تعامل شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان تأکید کرد: کاندیداهای ما که تا به حال تأیید صلاحیت شدند، در چارچوب قانون بوده و کسانیکه سابقه محکومیت و پرونده نداشتند، با استعلاماتی که از مراجع چهارگانه گرفته شده اکثر قریب به اتفاقشان در چارچوب قانونی تأیید صلاحیت شده‌اند.

رهامی در پاسخ به این پرسش که موضع شما آیا درباره عوامل فتنه حمایت از آنهاست گفت: آنها اگر جرم کردند باید در دادگاه رسیدگی شود. کسانی که در انتخابات تخلف کردند، دادگاه با آنها برخورد کرده است ولی آنهایی که تا به حال تخلفی نکرده‌اند، ما محکوم نمی‌دانیم.

وی درباره انصراف سید حسن خمینی از انتخابات خبرگان رهبری یادآور شد: سیدحسن خمینی انصراف نداده است و احراز اجتهاد بافقهای شورای نگهبان است ضمن اینکه یک راه احراز امتحان دادن، راه دیگر تدریس درس خارج فقه و راه سوم از طریق تألیف کتاب است لذا امتحان دادن یکی از راه های احراز صلاحیت است.

رییس کمیته رایزنی و تعامل شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان گفت: بنده در جلسه‌ای که باتعدادی از فقهای شورای نگهبان داشتم آنها گفتند که دو نفر از اعضای فقهای شورای نگهبان اگر به مجتهد بودن کسی گواهی دهند، حجت است و کفایت می‌کند؛ لذا تصور می‌کنم این مطلب در مورد سید حسن خمینی، هاشمی رفسنجانی و آیت الله موسوی بجنوردی صادق است خصوصاً اینکه آیت الله بجنوردی زمان امام(ره) عضو شورای عالی قضایی بود و شرط عضویت در این شورا، شرط اجتهاد بوده است لذا اجتهاد وی در زمان امام (ره) احراز شده است.

رهامی در پاسخ به این پرسش که آیا ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان واقعیت پیدا می‌کند، افزود: ستادی که ما در تهران و مجموعه اصلاح‌طلبان تشکیل داده‌ایم با عنوان مجمع اصلاح‌طلبان و حامیان دولت است.

وی ادامه داد: یعنی عملاً حامیان دولت در حال حاضر در مجموعه اصلاح‌طلبان حضور دارند و مهم‌ترین حامی دولت محمدرضا عارف است که ریاست شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان را برعهده دارد.

رییس کمیته رایزنی و تعامل شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان یادآور شد: بنابراین مجموعاً 45 نفر از احزاب مختلف در شورای سیاست‌گذاری انتخابات تهران حضور دارند و تلاش داریم در شهرستان‌ها و استان‌ها ترکیب فقط به اصلاح‌طلبانی که عضو حزب خاصی هستند، اختصاص نیابد و هم احزاب اصلاح‌طلب و هم اشخاص موثر در انتخابات آقای روحانی حضور داشته باشند.

رهامی با بیان اینکه تلاش داریم خروجی ما در انتخابات آتی شبیه سال 92 باشد، خاطرنشان کرد: ما همان روند را با قدرت بیشتر دنبال می‌کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اختلافی میان اعضای شورای سیاست گذاری اصلاح‌طلبان وجود دارد، اظهار داشت: در میان نمایندگان احزاب و اشخاص حقیقی در شورای سیاست‌‌گذاری اختلافی وجود ندارد البته شاید برخی احزاب بیرون از شورای سیاست‌گذاری این اختلاف را داشته باشند اما این منافات ندارد.

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان