arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۶۹۷۵
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۰ - ۲۰ دی ۱۳۹۴

عراق هم درصف میانجی‌گری بین ایران و عربستان

بغداد روابط ویژه‌ای با ایران دارد و خواهان حفظ آن و به دنبال حفظ روابط با تمامی کشورهای منطقه است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر امور خارجه عراق گفت که بغداد قصد میانجی‌گری میان ایران و عربستان برای کاهش تنش ایجاد شده میان دو کشور را دارد.

به گزارش «انتخاب»، ابراهیم جعفری، ‌وزیر امور خارجه عراق در نشست خبری مشترک با نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب در قاهره از طرح بغداد برای میانجی‌گری میان تهران و ریاض خبر داد.

به نوشته روزنامه الشرق‌الاوسط، وزیر امور خارجه عراق تصریح کرد: بغداد روابط ویژه‌ای با ایران دارد و خواهان حفظ آن و به دنبال حفظ روابط با تمامی کشورهای منطقه است.

وی ابراز امیدواری کرد که دبیرکل اتحادیه عرب بتواند اوضاع را به سمت حفظ آرامش با ایران سوق دهد چرا که این مساله به نفع کشورهای عربی است.

به گزارش ایسنا، رژیم آل سعود هفته گذشته در پی تجمع تعدادی از معترضان ایرانی به اعدام شیخ نمر باقر النمر رهبر شیعیان عربستان در مقابل سفارت این کشور در تهران، روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد. وزیر امور خارجه عربستان در نشست روز شنبه شورای همکاری خلیج فارس که به درخواست عربستان برگزار شد، ایران را به اعمال تدابیر جدید تهدید کرد.

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس حمایت خود را از عربستان اعلام کردند.

بر اساس این گزارش معاون عربی آفریقایی وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به این اقدام آل سعود گفت که ریاض نمی‌تواند با قطع رابطه با ایران بر خطای بزرگ خود مبنی بر اعدام یک رجل مذهبی سرپوش بگذارد.

رییس‌جمهور اندونزی نیز گفته است که قصد دارد نمایندگانی را در هفته جاری به عنوان میانجی به ایران و عربستان سعودی بفرستد تا به کاهش تنش ایجاد شده میان این دو کشور که در روزهای اخیر جهان اسلام را تحت تاثیر قرار داده است، کمک کند.

وی همچنین گفت: اگر اندونزی به عنوان بزرگترین کشور مسلمان با آن‌ها تماس بگیرد، قضیه فرق خواهد کرد.

علاوه بر اندونزی و عراق، تاکنون روسیه، آلمان، ترکیه، پاکستان و عمان نیز پیشنهاد میانجی‌گری میان تهران و ریاض را داده‌اند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان