arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۸۱۸
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۶ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۰

وزير بازرگاني: يارانه کالاهاي اساسي حذف نمي شود

وزیر بازرگانی با رد برخی اخبار درباره حذف یارانه کالاهای اساسی در سال جاری گفت : یارانه ها حذف نمی شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر بازرگانی با رد برخی اخبار درباره حذف یارانه کالاهای اساسی در سال جاری گفت : یارانه ها حذف نمی شود.

به گزارش انتخاب، مهدی غضنفری در حاشیه دیدار با مدیران عامل تعدادی از بانک ها در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر افزود : غیر از سازمان هدفمندی یارانه ها به عنوان محور اصلی، هیچ مرکزی درباره وضعیت یارانه ها تصممیم گیری نمی کند و هنوز درباره حذف یارانه کالاهایی مانند شیر، ‌برنج و غیره موضوعی مطرح نشده است.

وی گفت : تا زمانی که سخنگوی ستاد هدفمند سازی یارانه ها خبری را در این باره اعلام نکرده است ، روش قبلی ادامه دارد. وزیر بازرگانی در عین حال افزود : به دلیل اینکه هرکیلوگرم گندم برای نانوایی ها و کارخانه های آسیابانی 250 تومان عرضه می شد و از طرفی نرخ خرید از مزرعه 360 تومان محاسبه می شد، ‌ستاد هدفمندی تصمیم گرفت از حالت دو نرخی خارج و گندم 360 تومان عرضه شود. غضنفری گفت: ‌در مقابل تغییر نرخ گندم برای هر فردی که در سامانه یارانه ها ثبت نام کرده بود نیز ماهانه یک هزار تومان اضافه شد.

وی افزود: ‌به جز یارانه گندم که به طور مشخص چهار هزارمیلیارد تومان بود، ‌یارانه سایر کالاها محدود است. وزیر بازرگانی با بیان اینکه جنس سایر یارانه ها از نوع تنظیم بازار است، ‌افزود: یارانه سایر محصولات به نوع تنظیم بازار بستگی دارد که در اختیار وزارت بازرگانی یا جهاد کشاورزی است.

وی درباره احتمال تغییر یارانه ها هم گفت: ‌اگر امسال ستاد هدفمندی یارانه ها، موضوع یارانه ها را به شکل دیگری عملیاتی نکند و این روند همچون سال گذشته در اختیار وزارت جهاد کشاورزی یا بازرگانی قرار گیرد برای کنترل قیمت و کمک به تولید کننده ومصرف کننده هزینه می شود.

 وزیر بازرگانی در ادامه درباره نهضت کاهش قیمت تمام شده گفت : بسیاری از واحدهای تولیدی در کاهش هزینه های خود و هم در استفاده از روش های کاهش قیمت تمام شده موفق عمل کردند. ‌

وی گفت: بسیاری از واحدهای تولیدی بر خلاف افزایش قیمت حامل های انرژی توانستند مجموعه خود را به گونه ای مدیریت کنند که نیازمند افزایش قیمت محصولات تولیدی خود نباشند.

 وزیر بازرگانی با اشاره براینکه فنون قیمت تمام شده در حال فراگیری است، ‌افزود: بنگاه هایی که ممکن است با کم کردن حجم محصولات تولیدی خود به فکر افزایش حاشیه سود باشند ، باید بدانند که سازمان حمایت از مصرف کنندگان برخورد با این رفتار را در دستور کار خود قرارداده است.

 غضنفری از سال90 به عنوان سال اجرای بسته حمایتی تولید نام برد وگفت: ‌با توجه به بیانات اخیر مقام معظم رهبری باید بیش از گذشته به واحدهای تولیدی برای ادامه تولید کمک کنیم تا درکنار ارایه محصولات کیفی نیازهای مشتری نیز برطرف شود. وی گفت: ‌اگر بنگاهی به دلیل افزایش قیمت های مواد اولیه، نیروی انسانی و سایر هزینه های موثر درقیمت تمام شده دچار مشکل جدی شد این موضوع در سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان بررسی می شود و اگر دلایل ارایه شده منطقی باشد، ‌مورد توجه قرار می گیرد.

غضنفری تاکید کرد: اگر افزایش قیمت ها به صورت بالا بودن قیمت محصولات یا غیر مصوب یا کاهش وزن کالا باشد سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان و تعزیرات حکومتی برخورد می کنند. وزیر بازرگانی درادامه همچنین درباره متولی کیفیت نان در کشور گفت: ‌پس از اصلاح قیمت گندم، ‌آرد و نان و با توجه به قرار داشتن تعزیرات در استانداری ها مقرر شد قیمت و کیفیت نان با همکاری استانداری ها و مقامات محلی تعیین شود. وی افزود : شرکت بازرگانی دولتی و پژوهشکده غلات موظف شده اند اگر استانداری‌ها به انجام ازمایش بر روی نمونه های آرد نیاز دارند، این کار را انجام دهند.

 وزیر بازرگانی با بیان اینکه با اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها بیش از 2 میلیون تن کالا در کشور ذخیره شده است گفت : این میزان بیش از2هزار میلیارد تومان اعتبار و تسهیلات گرفت.

وی افزود : ‌بانک مرکزی و سایر بانک های عامل نقش مهمی در اجرای مناسب قانون هدفمندی یارانه ها، کنترل قیمت ها و آرامش بازار داشتند.
نظرات بینندگان