پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : چرا سریالی که در اوج دوران بیپولی تلویزیون و با صرف هزینههای بسیار به سرانجام رسیده، نتوانسته تاثیرگذاری مثبتی داشته باشد؟ هفتهنامه «همشهری جوان» در شماره اخیر خود در پی یافتن پاسخ این سؤال درباره سریال «معمای شاه» برآمده که شبهای جمعه از شبکه اول سیما پخش میشود.
به نوشته «همشهری جوان»، اتفاقی را که در چند ماه اخیر با پخش هفتگی «معمای شاه» در جامعه ایجاد شده، نمیتوانیم یک علاقهٔ جمعی به مطالعهٔ تاریخ بدانیم! این بار هم قدرت شبکههای اجتماعی باعث این فوران توجه به تاریخ شده. هر هفته بلافاصله بعد از پایان هر قسمت از «معمای شاه» تحقیقات مردمی شروع میشود و شور عجیبی برای کشف زندگی محمدرضا پهلوی و دربارش میان آنها ایجاد میشود. محمدرضا ورزی، کارگردان سریال برای دراماتیزه شدن داستان، به عمد برخی حوادث تاریخی را دستکاری کرده و اتفاقاً همین مساله هم برایش دردسرساز شده. تغییرات و جابجایی تاریخی در بعضی زمینهها مثل سن روحالله خالقی، پروین آژدان قزی، سن شهناز پهلوی، استفاده از اشعار و جملههای شاعران و نویسندگان چند سال بعد یا حتی اجرای موسیقی و…باعث شد مردم از این جنبه هم به فکر مطالعهٔ تاریخ بیفتند و در هر قسمت دنبال این مساله باشند که یک گاف تاریخی از داخل سریال دربیاورند.
به گزارش «تاریخ ایرانی»، اتفاق عجیبی که افتاده گفتوگوی «همشهری جوان» با سازندگان سریال و مشاوران تاریخی و... بهصورت گروهی است چون به آنها گفته شده محمدرضا ورزی تصمیم دارد تا پایان سال ۱۳۹۴ مصاحبهای انجام ندهد. عوامل پروژه «معمای شاه» در این گفتوگو (که پاسخدهندگانش نامعلوم هستند) گفتهاند: «این سریال بودجهٔ عجیب و غریبی ندارد… با توجه به محدودیتهای سریالسازی در ایران، نمیتوان با ورود دوربین به دربار، به سراغ بخشهای اندرونی و خصوصی رفت، البته هدف ما از ساخت معمای شاه صرفاً روایت زندگی دربار نیست، بلکه بخش مهم ماجرا، نمایش بازتاب تصمیمهای دربار بر زندگی طبقه عادی مردم بوده است…تا سال ۱۳۳۲ محمدرضا شخصیتی متفاوت با آنچه در سالهای پس از کودتای ۲۸ مرداد از او میبینیم، دارد. سریال هم پابهپای این تغییر، شخصیت دیگری را از او ارائه میکند.»
با خسرو معتضد، کارشناس تاریخ و از مشاوران «معمای شاه» نیز گفتوگویی شده که او درباره کارگردان این سریال گفته است: «او را تشویق کردند و چهار سال پیش معمای شاه را شروع کرد، ولی اگر در مورد ازدواج با زن دوم و عشق و…فیلم بسازد، بااستعدادتر است! از طرف دیگر برای اینکه خودش تاریخ میداند، سناریو را نیز مینویسد. او خیلی بااستعداد است، ولی الان باید استراحت کند.»
معتضد در عین حال به شهاب مرادی که انتقاداتی به سریال «معمای شاه» کرده نیز پاسخ داده است: «گفته بود چرا ارنست پرون فوزیه را برده جایی که شاه با یک زنی در آنجا بوده. خب این اتفاقها مگر دروغ است؟ اینها را نه اینکه فقط فردوست گفته باشد (که من اصلاً او را قبول ندارم) شما روزنامههای آن موقع را بخوانید. بین سالهای ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۲ در این مملکت آزادی مطلق بود و همه چیز را مینوشتند. این جور مسائل را هم مستخدمهای کاخ پهلوی مینوشتند. مگر شاه معشوقه نداشت؟ مگر مهری دیوسالار و گیتی خطیر معشوقههای شاه نبودند؟ شما در تاریخ سواد نداری، آقای شهاب مرادی من به شما تاریخ صفر میدهم کمااینکه نمرهٔ فقه من هم صفر است.»
او درباره زیادهروی در رفتار شاه نیز میگوید: «اغراق زیاد شده. همین الان چند قسمت سناریو پیش من است که بخشهایی از آن غلط است؛ مثلاً در مورد لحن شاه نوشتهام که او تا این حد بیادب نبوده، البته فشار روی ورزی زیاد است، از بیرون به او اصرار میکنند که کار را تمام کند.»
آقاي فقيهي! سريال معماي شاه در مقايسه با آن سريالها و فيلم هائي كه جنابعالي و همفكرانتان در شبكه هاي ماهواره اي مي بينيد سريال خوبي نيست!
چون خيلي چاخان دارد. به همين سادگي
مورخ فرمایشی شدن و سریال آبکی ساختن خیلی آسان بود.