arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۰۴۵۲
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۲ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۴

سفر رائول کاسترو به فرانسه؛ کوبا در مسیر عادی سازی روابط با اروپا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سفر رسمی «رائول کاسترو» رئیس جمهوری کوبا به پاریس امروز (دوشنبه) با دیدار با «فرانسوآ اولاند» رئیس جمهوری فرانسه رسما آغاز می شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، کاسترو که دو روز پیش (شنبه) برای سفری شخصی وارد پاریس شده بود امروز بخش رسمی سفر خود را با دیدار با همتای فرانسوی خود آغاز می کند. این دیدار می تواند مرحله ای تازه را در عادی سازی روابط کوبای کمونیست با کشورهای غربی آغاز کند.

این سفر، نخستین دیدار یک رئیس جمهوری کوبا از پاریس در 21 سال گذشته محسوب می شود.
در ماه مه گذشته (اردیبهشت/ خرداد)، اولاند به عنوان نخستین رئیس جمهوری کشوری غربی که پس از انقلاب کوبا در سال 1959 میلادی به این کشور سفر کرده، وارد هاوانا شد. وی در این سفر با «فیدل کاسترو» رهبر انقلاب کوبا دیدار کرد و خواستار پایان تحریم های اقتصادی علیه کوبا را که از سال 1962 میلادی به اجرا درآمده، شد.

فرانسه در نظر دارد از فرصت سفر رائول کاسترو استفاده کرده و به عنوان «نخستین شریک» سیاسی و اقتصادی اروپایی کوبا ظاهر شود.

تعدادی از شرکت های بزرگ فرانسوی از مدتی پیش سرمایه گذاری در کوبا را آغاز کرده اند و این سرمایه گذاری ها طیف گسترده ای از زمینه ها از گردشگری تا مخابرات و انرژی را در بر می گیرد. با این حال، ارزش مبادلات دو کشور که سالانه حدود 180 میلیون یورو اعلام می شود، هنور قابل توجه نیست.

فرانسه همچنین در نظر دارد حضور شرکت های فرانسوی فعال در در زمینه گردشگری، حمل و نقل و تجارت را در کوبا که بازار اقتصادی اش به تدریج به روی غرب گشوده می شود، تقویت کند.

کوبا برای فرانسه که تلاش می کند روابط خود با آمریکای لاتین را از سر بگیرد، اهمیت ویژه ای دارد. اولاند در نظر دارد در اواخر ماه جاری میلادی (اسفند) به پرو، آرژانتین و اوروگوئه سفر کند.

روند نزدیک شدن روابط کوبا با دشمن قدیمی اش آمریکا در واخر سال 2014 میلادی، آغاز و با بازگشایی سفارتخانه های دو کشور در تابستان گذشته اجرایی شد.

از آوریل (فروردین/ اردیبهشت) 2014 میلادی، هاوانا مذاکره با اتحادیه اروپا را برای احیای «چارچوب گفت و گو سیاسی و همکاری» و پایان دادن به اختلافات قدیمی در مورد حقوق بشر، آغاز کرد. سفر رئیس جمهوری کوبا به فرانسه میتواند تاثیر قابل توجهی در بهبود وجهه این کشور نزد کشورهای اروپایی داشته باشد.

رئیسان جمهوری فرانسه و کوبا امروز ساعت 16 به وقت پاریس (18 و 30 دقیقه به وقت تهران) در «الیزه» کاخ ریاست جمهوری فرانسه دیدار خواهند کرد. ساعتی پس از آن نیز 12 توافق نامه و یک بیانیه مشترک برای مطبوعات به امضای دو طرف خواهد رسید. 
سفر کاسترو به فرانسه فردا (سه شنبه) با دیدار با رئیسان مجلس ملی و سنا، «مانوئل والس» نخست وزیر فرانسه و «آن ایدالگو» شهردار پاریس ادامه خواهد یافت.

نظرات بینندگان