arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۰۷۹۳
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۴ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۴
انتخاب گزارش می‌دهد؛

ادامه جنجال بر سر تعیین فرمول خوراک پتروشیمی‌ها

اگرچه جنجال‌های زیادی هنوز هم بر سر تعیین فرمول خوراک پتروشیمی ها وجود دارد، اما وزارت نفت می گوید که نرخ این خوراک براساس فرمول ویژه ای تهیه شده است که این فرمول، به مدت ده سال ثابت باقی خواهد ماند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اگرچه جنجالهای زیادی هنوز هم بر سر تعیین فرمول خوراک پتروشیمی ها وجود دارد، اما وزارت نفت می گوید که نرخ این خوراک براساس فرمول ویژه ای تهیه شده است که این فرمول، به مدت ده سال ثابت باقی خواهد ماند.

به گزارش خبرنگار انتخاب اقتصادی، جنجال‌های زیادی بر سر تعیین فرمول خوراک پتروشیمی ها و تعیین نرخ محصولی که آنها به دست مشتریان می دهند، وجود دارد. دولت هم حتی در این مورد نظرات متفاوتی دارد و برخی از وزرا می گویند که این قیمت مناسب است و برخی دیگر می گویند که باید تغییراتی در آن صورت گیرد. به هرحال نظرات متفاوتی در این زمینه وجود دارد.

در نهایت پس از کش و قوس های فراوانی که در این زمینه وجود دارد، این فرمول پس از چندین ماه کش ‌و ‌قوس فراوان میان وزارت نفت و ذی‌نفعان، اکنون ابلاغ شده و از ابتدای سال آتی به اجرا در خواهد آمد.

در این میان، مسئولان وزارت نفت می گویند یکی از ویژگی‌های بارز فرمول تهیه شده برای قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی، این است که بر اساس آن، قیمت این بخش ثابت نیست بلکه به طور ماهانه اعلام می‌شود؛ ضمن اینکه فرمول تعیین شده، به مدت 10 سال ثابت باقی خواهد ماند.

به گفته وی بر اساس فرمول جدید، کف قیمت گاز طبیعی به عنوان خوراک واحدهای پتروشیمی، 8.5 سنت و حداکثر 20 سنت خواهد بود. در این میان، افخم زروانی، مدیرکل هماهنگی بودجه و سرمایه‌گذاری وزارت نفت می گوید: فرمول به دست آمده در راستای ایجاد شفاف‌سازی در این بخش تدوین و مصوب شده است.

به گفته وی، فرمول به دست آمده برای تعیین نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی بر پایه قیمت متوسط گاز در چهار‌ هاب گازی جهان تعیین شده است. بر این اساس، قیمت گاز طبیعی به عنوان خوراک واحدهای پتروشیمی این‌گونه محاسبه شده است:

قیمت گاز طبیعی= معدل وزنی قیمت داخلی، صادراتی و وارداتی×5/0+ قیمت گاز طبیعی در بازار تعیین شده×5/0

نکته حائز اهمیت این است که در این فرمول، منظور از معدل وزنی قیمت داخلی، صادراتی و وارداتی، حاصل‌ضرب کل گاز فروخته شده منهای مقدار گاز وارداتی در متوسط قیمت فروش سایر مصارف داخلی (خانگی، تجاری، دولتی، عمومی، حمل و نقل و صنعت بدون احتساب فروش به پتروشیمی‌ها به عنوان خوراک) به علاوه کل درآمد حاصل از صادرات گاز و نیز کل پرداختی برای واردات گاز، تقسیم بر مقدار گاز فروخته شده برای سایر مصارف داخلی (خانگی، تجاری، دولتی، عمومی، حمل‌و‌نقل و صنعت غیرخوراک پتروشیمی‌ها) به علاوه مقدار صادرات گاز است.

زروانی، این معدل در هر نیم‌سال شمسی بر مبنای عملکرد نیمه گذشته سال محاسبه و ملاک عمل قرار خواهد گرفت. در این جا منظور از قیمت گاز طبیعی در بازار تعیین شده عبارت است از متوسط قیمت گاز در هر ماه در‌ هاب‌های تعیین شده به عنوان نشانگر قیمت‌های عمده فروشی گاز طبیعی در مناطق رقیب در توسعه صنعت پتروشیمی ایران.

وی، چهار‌ هاب فوق را «هنری‌هاب آمریکا»، «هاب آلبرتا کانادا»، «هاب NBP انگلیس» و «هاب TTF هلند» اعلام کرد. وی گفت: «بر اساس ماده 2 این ابلاغیه، برای حفظ رقابت‌پذیری صنایع پتروشیمی، متوسط قیمت گاز طبیعی خوراک این صنایع در هیچ حالتی از 90 درصد قیمتی که بر اساس متوسط قیمت گاز در هر ماه در چهار‌هاب فوق محاسبه می‌شود، بیشتر نخواهد شد.

مدیرکل هماهنگی بودجه و سرمایه‌گذاری وزارت نفت افزود: قیمت گاز طبیعی موضوع این ابلاغیه از ابتدای فروردین تا انتهای شهریور هر سال، 10 درصد کمتر از قیمت‌های محاسبه شده و از ابتدای مهرماه تا انتهای اسفندماه 10 درصد بیشتر از قیمت‌های محاسبه شده است.

به گفته وی، این فرمول قیمت از ابتدای سال 95 تا ابتدای سال 1405 معتبر است. خانم زروانی این توضیح را نیز داد که برای واحدهای در دست بهره‌برداری و نیز طرح‌های در دست اجرا و یا جدید، اعمال فرمول قیمت تعیین شده، منوط به عقد قرارداد بلندمدت خرید خوراک گاز با شرکت ملی گاز ایران و اجرایی شدن آن است.

وی با بیان اینکه مبنای تسعیر نرخ ارز در هر ماه، متوسط نرخ تسعیر ارز رسمی بانک مرکزی خواهد بود، گفت: معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت مکلف است با رعایت این ابلاغیه، هر ماه قیمت گاز طبیعی سبک و شیرین تحویلی از شبکه سراسری گاز کشور به عنوان خوراک واحدهای پتروشیمی را به صورت ریالی محاسبه و جهت اجرا به شرکت‌های تابعه ابلاغ کند.

نظرات بینندگان