arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۰۹۴
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۰ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۰

سارکوزي:اگر مذاکرات آغاز نشود، کشور مستقل فلسطين را به رسميت خواهيم شناخت

نیکلا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه گفت: اگر مذاکرات صلح با اسرائیل تا ماه سپتامبر آغاز نشود، از اعلام یکجانبه استقلال فلسطین حمایت خواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
واحد مرکزی خبر نوشت: نیکلا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه گفت: اگر مذاکرات صلح با اسرائیل تا ماه سپتامبر آغاز نشود، از اعلام یکجانبه استقلال فلسطین حمایت خواهد کرد.

این واکنش سارکوزی بی اعتنایی شدید به تلاش رژیم صهیونیستی برای در انزوا قرار دادن دولت وحدت ملی فلسطین است که قرار است به زودی تشکیل و وارد صحنه شود. این سخنان سارکوزی که پنجشنبه منتشر شد، مشابه پیام روز قبل دولت انگلیس است که پیشنهاد داده بود اروپا با پیوستن به آنهایی که طرفدار به رسمیت شناختن فلسطین هستند (حتی در شرایطی که هیچ معاهده صلحی با اسرائیل منعقد نشود) ممکن است به این لحظه و نقطه عطف تاریخی نزدیک شود. با این حال آنگلا مرکل صدراعظم آلمان پنجشنبه بر مخالفت خود با هرگونه اقدام یکجانبه در این زمینه تأکید کرد. وی پس از ملاقات با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در برلین گفت: ما تصور نمی کنیم که از این پس اقدامات یکجانبه مفید باشد. سخنان سارکوزی اندکی قبل از ملاقات با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل منتشر شد.

نتانیاهو به منظور جلب مخالفت اروپایی ها با تصمیم جدید فلسطینی ها مبنی بر تشکیل دولت وحدت ملی به اروپا سفر کرده است. نتانیاهو معتقد است مذاکرات صلح با دولتی که قرار است یک گروه شبه نظامی اسلامی /حماس/ را در پیکره خود داشته باشد، امری محال است. با این حال به نظر می رسد تلاش نتانیاهو در این خصوص با پیشرفت چندانی همراه نبوده است.

دولت های غربی از حماس خواسته اند که دیدگاههای خود را تعدیل کند و در عین حال از اسرائیل نیز خواسته اند تلاش جدیدی را برای صلح آغاز کند. به گزارش آسوشیتدپرس از پاریس، سارکوزی در گفتگو با یک هفته نامه فرانسوی خاطر نشان کرد اگر گفتگوهای اسرائیل و فلسطینی ها در تابستان از سرگرفته نشود، فرانسه کمک خواهد کرد تا جامعه بین المللی کشور جدید فلسطین را به رسمیت بشناسد. وی افزود این تفکر که زمان و وقت در اختیار ماست، تفکر خطرناکی است و باید به آن خاتمه دهیم. در مقابل نتانیاهو پس از خروج از کاخ الیزه در گفتگوی مختصری با خبرنگاران اعلام کرد از نتیجه این ملاقات راضی نیست. وی گفت تلاش جدی برای دستیابی به صلح فقط از راه مذاکره بین اسرائیل و فلسطینی ها محقق خواهد شد نه دستوری که سازمان ملل دیکته کند.
نظرات بینندگان