arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۱۵۵۰
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۷ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۴

وزارت خارجه: سطح روابط با انگلیس بسته به تصمیمات ملی و قانون مصوب مجلس/ ظریف به مونیخ و بروکسل می‌رود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوی وزارت خارجه درباره تعیین سطح روابط با انگلیس گفت: این موضوع براساس قانون مصوب مجلس و تصمیمات ملی تصمیم‌گیری می‌شود که تا این لحظه هیچ تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشده است.

به گزارش فارس، حسین جابری‌انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران با اشاره به ایام دهه فجر، گفت: روزهای استثنایی تاریخ ایران که نقطه عطفی در همه زمینه‌ها در کشور بود رقم خورد. شعار اساسی انقلاب اسلامی، استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود و امروز این میراث ارزشمند در زمینه استقلال کشور که در طول چند قرن اخیر وضعیتی متمایز از سابق است، به همراه آزادی‌های قانونی دنبال می‌شود.

* روابط ایران و روسیه رو به پیشرفت و ادامه دار است

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص سفر علی‌اکبر ولایتی مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری به روسیه گفت: روابط بین جمهوری اسلامی و روسیه روابطی مستحکم و همه جانبه در زمینه‌های مختلف است و رفت و آمدها امری عادی است که به صورت مستمر در عالی‌ترین سطوح دنبال می‌شود. سفر آقای ولایتی هم بر اساس دعوت موسسه تحقیقات بین‌المللی استراتژیک روسیه انجام شد و از آنجا که آقای ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک هستند این سفر صورت گرفت، اما دیدارها در سطوح عالی انجام شده و رایزنی‌ها درباره مسائل دوجانبه، منطقه و بین‌المللی صورت گرفت.

به گفته وی روابط دو کشور رو به پیشرفت است و ادامه خواهد یافت.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص وضعیت پناهندگان ایرانی در کشورهای مختلف نیز گفت: پیگیری امور اتباع جمهوری اسلامی از جمله وظایف ذاتی وزارت خارجه و تمام نمایندگی‌های آن است که اقداماتی را در این راستا داشته‌اند. مسئله انسانی پناهجویانی که به هر دلیل رفته و درخواست پناهجویی داشته‌اند نیز از جمله موارد مورد اهتمام وزارت امور خارجه است و در حال حاضر نیز جزو برنامه‌های ما است که امیدواریم زمینه تسهیل بازگشت اتباع‌مان فراهم شود.

جابری انصاری ابراز امیدواری کرد که در مسیر تعامل با نهادهای مختلف، حداکثر تسهیلات ممکن در این زمینه انسانی فراهم شود.

* قصد ورود به مجادلات برخی مقامات حماس را نداریم

وی در خصوص ادعای برخی مقامات حماس مبنی بر عدم دریافت کمک از ایران از سال 2009 به بعد گفت: جمهوری اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب، حمایت از ملت و مقاومت فلسطین را از جمله سیاست‌های خود اعلام کرده و مستمرا اقداماتی در این خصوص داشته است. در همین راستا حمایت‌های گسترده از گروه‌های مقاومت که از حمایت مردمی نیز برخوردار بوده‌اند، انجام گرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ما قصد ورود به جزییات و حرف‌هایی که برخی مطرح می‌کنند را نداریم و سیاست جمهوری اسلامی که خود را در موضع خیرخواهی می‌بیند و مسئله فلسطین را به عنوان مسئله اساسی امت اسلامی می‌داند، همواره حمایت از مقاومت فلسطین در برابر اشغال بوده و قصد ورود به مجادلات را نداریم.

* موضوع جاسوسی در قالب بازرسان آژانس از سوی مراجع ذیربط دنبال خواهد شد

جابری‌انصاری در خصوص حضور سه جاسوس در بین بازرسان آژانس نیز گفت: ما از ابتدای مسائل مرتبط با موضوع هسته‌ای همواره در عدم سوء استفاده از عناوین نهادهای بین‌المللی برای انجام فعالیت‌های خاص از سوی برخی کشورها حساسیت داشته و طی سال‌های گذشته این موضوع را پیگیری و اعمال کردیم و با جهات ذیربط بین‌المللی نیز موضوع را پیگیری و به نتایجی رسیده‌ایم. این موضوع نیز از سوی مراجع ذیربط که در سازمان انرژی اتمی و وزارت اطلاعات هستند، پیگیری خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص موضع کشورهای همسایه درباره برجام نیز گفت: توافق برجام علیه هیچ کشوری نیست و به طور طبیعی علیه منافع هیچ دولت همسایه نیز نمی‌باشد. اما برخی دولت‌ها در محیط پیرامونی به دلایل مختلف که ضعف و احساس ضعف در زمینه سیاست داخلی و خارجی‌شان دارند از این بابت خطری احساس کردند که با تغییر در وضعیت تنفسی ایران در منطقه برای آنها ایجاد خواهد شد. دعوت ما این است که به برداشت‌های غیرمنطقی پایان دهند و درصدد رفع مشکلات داخلی خود باشند، نه اینکه آن را به کشورها دیگر نظیر جمهوری اسلامی تسری دهند.

وی ادامه داد: این سیاست عقیم است و جز ضرر برای آنها چیزی ندارد. ما به دنبال خیر کشورهای منطقه هستیم و این سیاست جمهوری اسلامی دنبال خواهد شد.

* حضور نظامی عربستان در سوریه موجب تشدید بحران می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص حضور نظامی عربستان در سوریه نیز گفت: بحران سوریه اساسا در نتیجه مداخله برخی قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای تحمیل خواسته‌‌های خود بر دولت و ملت سوریه ایجاد و تشدید شده و آنچه باعث ایجاد و تشدید بحران شده راه‌حل نخواهد بود.  

جابری‌انصاری افزود: همان سیاست و تبدیل این مسئله به موضوعی منطقه‌ای که صلح و ثبات و امنیت منطقه و بین‌الملل را تهدید می‌کند، نتیجه‌ای در زمینه حل بحران نخواهد داشت و تنها آن را تشدید می‌کند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی معتقد است که هرگونه اقدامی می‌بایست با حفظ حاکمیت ملی کشورها همراه باشد و هرگونه اقدامی خارج از هماهنگی با دولت‌های دستخوش بحران، تنها به تشدید بحران منجر خواهد شد.

* حضور ظریف در اجلاس مونیخ

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست هفتگی امروز (دوشنبه) خود در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در رابطه با حضور محمدجواد ظریف در کنفرانس امنیتی مونیخ اظهار داشت: دعوت برای کنفرانس امنیتی مونیخ در بالاترین سطوح انجام شده و وزیر خارجه کشورمان در این اجلاس حضور خواهد یافت.

وی با بیان اینکه احتمالأ در حاشیه این اجلاس گفت‌وگوهایی درباره سوریه انجام خواهد شد، تصریح کرد: احتمالأ نشست بین المللی مرتبط با سوریه هم برگزار خواهد شد که اگر انجام شود، از اهداف سفر آقای ظریف شرکت در این اجلاس می‌باشد. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تسهیل صدور روادید بین اتباع ایران و اروپا گفت: بهبود روابط و ارتقای سطح همکاری‌ها و توافقات کشورها به طور طبیعی در تسهیل صدور روادید نیز تاثیر خواهد داشت. روند بهبود روابط بین جمهوری اسلامی و برخی کشورهای اروپایی به این نقطه رسیده و شروع تسهیلات در این باره در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: به میزانی که توافقات و همکاری‌ها مبتنی بر منافع مشترک و حفظ حاکمیت کشورها و عدم مداخله در امور آنها گسترش یابد، در همه زمینه‌ها از جمله تسهیل روابط نیز تاثیرگذار خواهد بود.

* هلگا اشمیت امروز و فردا در ایران/ آغاز گفت‌وگوهای سطح بالا با اروپا

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران نیز افزود: آنچه قطعیت یافته سفر هلگا اشمیت معاون خانم موگرینی به ایران است که امروز و فردا مذاکراتی را در تهران با معاون وزیر خارجه خواهد داشت. بین ایران و اروپا توافق شده که گفت‌وگوهایی دو طرفه انجام شود که در تهران و بروکسل خواهد بود. این گفت‌وگوها هر 6 ماه یک بار در همه زمینه‌های مشترک و مورد اهتمام انجام خواهد شد.

جابری‌انصاری با بیان اینکه اولین دور این گفت‌وگوها فردا انجام می‌شود و ادامه خواهد یافت، افزود: همچنین سفر ظریف وزیر امور خارجه به بروکسل را خواهیم داشت که در چارچوب توافقات بین ایران و اتحادیه اروپا است و توافقات مربوط به روابط ایران و بلژیک نیز دنبال می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تلاش‌های ایران به منظور حل بحران یمن نیز گفت: دوره‌های مختلفی از گفت‌وگوها با نماینده سازمان ملل در امور یمن انجام گرفته، اما به دلیل سیاست‌های بعضی کشورها تا به امروز به نتیجه نرسیده است. گرچه گام‌هایی برای توافق برداشته شده است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی همواره بر این موضوع تاکید داشته که ادامه بحران در یمن و سوریه تنها به تشدید تروریسم منجر خواهد شد و نه تنها این کشورها را تهدید می‌کند بلکه منشأ تهدید صلح و امنیت بین‌المللی نیز خواهد بود که تحولات در یمن و پیشروی گروه‌های تروریستی مؤید این موضوع است و ضروری است که طرفین بدون پیش‌شرط و تاثیرپذیری از سوی کشورهایی که سیاست‌شان تشدید بحران و تنش‌آفرینی است، برای آینده کشور خود و حفظ ثبات در منطقه پیگیری گفت‌وگو را در دستور کار خود قرار دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ادامه بحران منجر به تشدید قدرت گیری گروه‌های تروریستی خواهد شد.

* سیاست ایران مبتنی بر حفظ تمامیت ارضی کشورهای منطقه است

جابری‌انصاری در خصوص موضع ایران در قبال استقلال کردستان عراق نیز گفت: سیاست اصولی و ثابت جمهوری اسلامی حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت ملی همه کشورهای منطقه است. 

معتقدیم که تجزیه آنچه قبلاً در توافقات تحمیلی جنگ‌های جهانی اول و دوم تجزیه شده برای منطقه منفعتی نخواهد داشت و در چارچوب این سیاست امیدواریم همبستگی ملی مابین همه اجزای بافت اجتماعی کشورهای منطقه فراهم شود و با اتخاذ سیاست هوشمندانه مبتنی بر حفظ حقوق همه گروه‌ها، زمینه‌های همبستگی ملی و حفظ تمامیت ارضی کشورها فراهم شود.

جابری‌انصاری درباره درخواست 3 عضو کنگره آمریکا برای حضور در ایران نیز گفت: آنچه اتفاق افتاده در نگاه اولیه سیاسی، تبلیغاتی و با هدف جنجال آفرینی است، بیش از آنکه واقعی باشد. سیاست جمهوری اسلامی به طور روشن از ابتدای انقلاب مخالفت با هرگونه مداخله خارجی است.

وی افزود: استقلال ملت ایران دستاورد انقلاب است که به هیچ بهایی نقض نخواهد شد، اما درخواست روادید موضوعی است که کمیته ویژه‌ای در ایران همه درخواست‌ها را بررسی می‌کند و این درخواست هم بررسی می‌شود و جهات ذیربط پاسخ لازم را خواهند داد.

* سطح روابط با انگلیس به تصمیمات ملی و قانون مجلس بستگی دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر ظریف به انگلیس و آغاز صدور روادید برای اتباع دو کشور نیز گفت: این سفر برای شرکت در اجلاس سوریه انجام شد، اما در کنار آن مجموعه اقدامات و گفت‌وگوهایی هم با مقامات انگلیس انجام شد و دولت انگلیس آمادگی خود را برای صدور روادید ظرف 3 هفته آینده اعلام کرد. همچنین در ارتباط با مسائل بین‌المللی، منطقه‌ای و دوجانبه نیز گفت‌وگوهای خوبی انجام شد. اینکه سطح روابط چطور خواهد بود براساس قانون مصوب مجلس و تصمیمات ملی تصمیم‌گیری می‌شود که تا این لحظه هیچ تصمیمی اتخاذ نشده است.

وی درباره حملات هوایی روسیه و موج مهاجرت به ترکیه نیز گفت: وضعیت سوریه یک بحران جاری و در جریان است. گفت‌وگوهای مابین طرفین‌های درگیر، دولت سوریه و معارضه براساس آنچه در وین انجام گرفت، در حال آغاز بود اما به دلیل موضع معارضه و وضعیت موجود و همچنین درخواست پیش‌شرط‌ها به حال تعلیق درآمد.

جابری‌انصاری مسیر پایان بحران سوریه را از طریق نفی تروریسم و گفت‌وگوهای سوری سوری خواند و هرگونه پیش‌شرط را منجر به تعویق گفت‌وگوها دانست.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: اصول توافق درباره آینده سوریه با رجوع به آرای ملت سوریه و پایان دادن به این بحران است و راه بهتری از اینکه گفت‌وگوهای طرف‌های درگیر مبتنی بر نفی تروریسم باشد در پیش رو نیست.

وی درباره ایجاد دفتر حفاظت منافع بین ایران و عربستان نیز گفت: در شرایط قطع روابط سیاسی و دیپلماتیک بین کشورها یک ساز و کار موجود، شکل‌گیری دفاتر حفاظت منافع و تعیین یک کشور به عنوان حافظ منافع است که این موضوع مبتنی بر تصمیم هر دو کشور می‌باشد که به نتیجه برسند که مسائل و منافعی است که اتباع آن کشورها را شامل می‌شود، اما هنوز درباره روابط ایران و عربستان چنین اتفاقی رخ نداده و توافقی صورت نگرفته است.

وی درخصوص پیگیری وضعیت محمودرضا خاوری مدیر عامل سابق بانک ملی نیز اظهار داشت: این موضوع از سوی اینترپل در دست پیگیری است و از مجاری قانونی پلیس دیپلماتیک دنبال می‌شود. تغییری که ایجاد شده همکاری بهتر دولت کانادا در این خصوص است که به دلیل تغییر دولت این کشور ایجاد شده، البته امیدواریم که دولت کانادا که قطع کننده روابط بوده با اتخاذ اقداماتی، تغییر سیاست خود را به صورت آشکار داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست هفتگی خود در خصوص سفر روحانی به اروپا و توافقات انجام گرفته در این سفر گفت: هرگونه توافق بین جمهوری اسلامی و کشورهای دیگر علاوه بر مجاری عادی که مابین شرکت‌ها و جهات ذیربط است، از مجاری سیاسی و دیپلماتیک لازم نیز پیگیری می‌شود که برای در نظر گرفتن مقررات حاکمیتی کشور می‌باشد.

وی افزود: در سفر آقای روحانی به ایتالیا و فرانسه، مجموعه توافقات زیادی بین ایران و این کشورها انجام گرفت که قطعاً ترتیبات قانونی لازم برای حفظ منافع ملی ایران در دوره پسابرجام در نظر گرفته خواهد شد و وزارت خارجه دقت‌ها و ظرایف لازم را در دستور کار خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درخصوص اولویت‌های ایران در دوره پسابرجام و روابط با همسایگان گفت: اولویت‌های جمهوری اسلامی، کشورهای همسایه، اسلامی و کشورهایی هستند که در دوران سخت تحریم‌های ظالمانه همکاری‌ها و توافقات جدی‌تری با ایران داشتند. سیاست ما در تعامل با همسایگان حداکثر همکاری‌های مشترک می‌باشد.

* پیگیری فاجعه منا تا زمان پذیرش مسئولیت عربستان

وی درباره قطع روابط ایران و عربستان و وضعیت حجاج ایرانی نیز گفت: مسئله حج یک مسئله دینی است که نباید با مسائل سیاسی تنیده شود. مسئله حج یک امر واجب دینی برای همه مسلمانان است و میزبانی حج افتخاری است که نصیب دولت عربستان شده و این افتخار به طور طبیعی منوط به انجام میزبانی خوب است. امیدواریم عربستان به آنچه اعلام کرده پایبند باشد و با دعوت هر چه سریعتر جهات مرتبط با حج در ایران زمینه انجام امور مربوط به حج را فراهم کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سرفصل‌های سفر نخست‌وزیر یونان به ایران نیز گفت: روابط بین جمهوری اسلامی و یونان در تمام دوران پس از انقلاب از روابط متمایز با کشورهای اروپایی بوده و این روابط ویژگی‌های خاص خود را حفظ کرده و در دوره جدید نیز شاهد گسترش روابط هستیم. امیدواریم این سفر که در عالی‌ترین سطح است و توافقات آن زمینه‌های باروری و رشد بیشتر همکاری‌ها در پسابرجام را فراهم کند. روابط خوب ایران و یونان مورد توجه و اهتمام جمهوری اسلامی در موضوع اتخاذ تصمیم در گسترش روابط با کشورهای اروپایی در دوره پسابرجام می‌باشد.

جابری‌انصاری در خصوص روابط برخی مقامات جمهوری آذربایجان با تروریست‌ها و وهابی‌ها در منطقه نیز گفت: سیاست رژیم صهیونیستی و با کمال تاسف برخی دولت‌ها در منطقه تشدید درگیری‌ها در منطقه و به هم ریختن بافت اجتماعی و پیگیری سیاست‌های تجزیه‌طلبی است که نه فقط کشورهای هدف بلکه منافع همه کشورها از جمله ایران را تهدید می‌کند. هرگونه اقدام مبتنی بر هدف‌گیری در از هم پاشاندن بافت اجتماعی منطقه و تشدید اختلافات به ضرر کل منطقه است.

وی ادامه داد: سیاست خارجی جمهوری اسلامی توجه به این موضوع و اتخاذ سیاست‌های هوشمندانه از سوی کشورهای منطقه برای ممانعت از چنین مواردی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص انتفاضه سوم مردم فلسطین نیز گفت: ایران هم در سیاست‌های اعلامی و هم رایزنی‌ها و هم حضورهای منطقه‌ای و بین‌المللی همواره اهمیت مسئله فلسطین و محوریت آن را مورد تاکید قرار داده است. یکی از دلایلی که رژیم صهیونیستی سیاست تنش‌آفرینی و تشدید آن را در درون کشورها و بین کشورها دنبال می‌کند که با اعمال نفوذ در کشورها و سوء استفاده از شبکه بین‌المللی دنبال می‌شود این است که فلسطین و تحمیل ظلم و تروریسم نهادینه شده و دولتی خود را پوشش دهد.

جابری‌انصاری افزود: ما نیز تمامی تلاش‌ها را هم در رایزنی با کشورهای اسلامی و هم بین‌المللی دنبال کرده و امیدواریم با هوشیاری سیاستمداران این کشورها زمینه بستن راه تفرقه‌افکنی رژیم صهیونیستی فراهم شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره حادثه منا و پیگیری‌های ایران نیز گفت: فاجعه انسانی منا در وجدان ملت ایران و سیاستمداران خاتمه نخواهد یافت. این فاجعه به دلیل سوء مدیریت دولت عربستان اتفاق افتاد و از لحظه وقوع آن جمهوری اسلامی از مجاری دوجانبه و گفت‌وگو با کشورهای منطقه و بین‌المللی آن را پیگیری کرده است. موفقیت این تلاش‌ها منوط به آن است که در سیاست‌های یکجانبه عربستان تغییر ایجاد شود و ما همچنان این موضوع را در دستور کار داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: اما مسائلی که در کشورهای دیگر رخ می‌دهد پیچیدگی‌های قانونی خود را دارد و از آنجا که این حادثه در عربستان رخ داده دولت عربستان است که باید از سیاست‌های خود دست بردارد و زمینه رفع این مشکلات را فراهم کند.

جابری‌انصاری افزود: عربستان همانطور که در مسائل منطقه‌ای سیاست‌های خاصی را دنبال کرده در این باره هم مسئولیت خود را نپذیرفته است و ایران پیگیری موضوع را تا زمانی که دولت میزبان مسئولیت خود را بپذیرد، دنبال خواهد کرد.

وی درباره تحریم اسرائیل از سوی فرانسه و نخریدن پهپاد اظهار داشت: در سال‌های گذشته و به ویژه یک دهه اخیر به دلیل ادامه اشغال فلسطین و ادامه سیاست‌های توسعه طلبانه رژیم صهیونیستی و موج درخواست‌ها در جامعه مدنی اروپا و نیز ادامه محاصره ظالمانه غزه در سراسر فلسطین، برخی کشورهای اروپایی سیاست‌هایی را در زمینه تحریم برخی کالاهای صهیونیستی اتخاذ کرده‌اند.

 جمهوری اسلامی به عنوان کشوری که همواره از حقوق ملت فلسطین حمایت کرده هرگونه اقدام و برخورد با رژیم صهیونیستی را مثبت تلقی می‌کند و امیدواریم این اقدامات موردی به سیاست یکپارچه برای تامین حقوق ملت فلسطین منجر شود. این جزء کوچکی از حق تنها ملتی است که همچنان تحت اشغال است و هنوز از حقوق اولیه خود برخوردار نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تعطیلی دفتر صلیب سرخ در غزه نیز گفت: رژیم صهیونیستی در قالب سیاست‌های ضد انسانی خود در غزه و ادامه محاصره این منطقه امکان دسترسی‌های امدادی را همواره مسدود کرده و این لکه ننگی است که حتی حلقه‌های کمک‌های بین‌المللی را در شمول اقدامات برخوردی خود قرار داده است.

جابری‌انصاری ادامه داد: در درجه نخست، دولت‌های اسلامی مسئولیت دارند و امیدواریم با اتحاذ سیاست‌های درست به جای اینکه تمرکز کشورهای اسلامی بر تشدید درگیری‌ها باشد و به سیاست‌های اسرائیل در موضوع فلسطین تن بدهند این موضوع را در دستور کار قرار دهند و فلسطین به اولویت ملت‌ها تبدیل شود.

وی افزود: جمهوری اسلامی آمادگی کامل در این خصوص دارد و اجلاس فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی نیز یکی از این ساز و کارها می‌باشد.

* دستگیری 3 صیاد ایرانی از سوی کویت شفاهاً اعلام شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص دستگیری 3 صیاد ایرانی توسط نیروهای کویتی نیز گفت: آنچه اتفاق افتاده به شکل کتبی اعلام نشده اما به شکل شفاهی ذکر شده که درگیری بین قایق‌ها و ماهیگیران ایرانی و کویتی رخ داده و سفارت جمهوری اسلامی در کویت و وزارت امور خارجه از مجاری دیپلماتیک در حال پیگیری موضوع هستند و امور آنها با اهتمام کامل دنبال می‌شود.

وی در پایان با شعری از قیصر امین‌پور نشست خود را به پایان رساند.

نظرات بینندگان