arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۲۱۳
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۳ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۰

بالا گرفتن اختلافات موجب تعطیلی مجلس شد

با بالا گرفتن اختلافات نمایندگان بر سر برخی ردیف​های لایحه بودجه 90، رئیس مجلس، جلسه علنی امروز را تعطیل و تا ساعت 14 اعلام تنفس كرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
با بالا گرفتن اختلافات نمایندگان بر سر برخی ردیف​های لایحه بودجه 90، رئیس مجلس، جلسه علنی امروز را تعطیل و تا ساعت 14 اعلام تنفس كرد.

به گزارش خبرآنلاین، حسن كامران كه از ابتدای بررسی لایحه بودجه، منتقد برخی ردیف​های اضافه شده به این لایحه بودجه بود، بالاخره امروز با اصرار فراوان توانست پیشنهاد حذف ردیف​های مدنظرش را به هیات رئیسه ارائه داده و حذف آنها را به رای نمایندگان بگذارد. البته پیش از او 70تن از نمایندگان در نامه  مشتركی نسبت به این رویكرد در كمیسیون تلفیق اعتراض كرده و خواستار حذف حداقل 9 ردیف شدند.

اگرچه رئیس مجلس به نمایندگان توصیه می كرد كه از ورود به بحث ردیف​ها بپرهیزند چرا كه بسیار وقت گیر خواهد بود و باعث گلایه اعضای كمیسوین تلفیق و زیر سوال رفتن عملكرد آنها می​شود؛ اما كامران همچنان بر خواسته خود پافشاری كرد.  نماینده اصفهان با بیان اینكه نگران نباشید، آبروی مجلس و تلفیق نمی رود، خطاب به رئیس مجلس گفت: آبروی برخی افراد باید برود كه چنین كاری كردند و می​گویند كه دولت ردیف برخی بودجه​ها را ​از قلم انداخته! اما می خواهند برای حوزه انتخابیه​شان پول جذب كنند.

وی با تاكید بر اینكه بسیاری از این موارد در كمیسیون تلفیق به رای گذاشته نشده و خود او هم در اعتراض به این رویكرد، از كمیسیون تلفیق قهر كرده است، ادامه داد: اینگونه نبوده كه همه 51 عضو كمیسیون تلفیق در جلسات حضورداشته باشند و چنین رای گیری​هایی شده باشد. در كمیسیون تلفیق فقط برای كمك به دوحوزه بسیار محروم رای گیری شد ولی یكباره دیدیم كه چقدر ردیف اضافه كردند!

رئیس مجلس سخنان وی را قطع كرد و پرسید كه دقیقا خواستار حذف چه ردیف​هایی است كه كامران هم از سیمین رود، اسفراین، مراغه، ازنا و ... نام برد. 

لاریجانی هم تك تك این موارد را به رای گذاشت و در حالی كه فریاد مخالفت برخی نمایندگان از گوشه و كنار شنیده می​شد، او برای تمامی این ردیف​ها رای گرفت. تمامی آنها هم یكی بعد از دیگری با ریا نمایندگان حذف شدند اما برخی نمایندگان با حضور در جایگاه هیات رئیسه به شدت با این موارد مخالفت كرده و داد و فریاد به راه انداختند.

حجت الله رحمانی نماینده الیگودرز بیش از همه عصبانی و ناراحت بود و با بیان اینكه حذف بودجه مناطق محروم به خدا ظلم است، می​گقت: خدا از شما راضی نخواهد بود. این خیانت به مردم است.

اگرچه لاریجانی دستور داد كه هیات رئیسه را خلوت كنند اما او همچنان فریاد زنان تا پایین جایگاه هیات رئیسه پیش رفت.

رئیس مجلس در واكنش به این اعتراض​ها گفت: ببینید چطور سر چهار تا ردیف لایحه بودجه اوقات خودتان و همكارانتان را تنگ می​كنید، همكارانتان را ناراحت كردید و هم این همه سرو صدا راه انداختید!

وی افزود: من در برابر طرح این موارد در مجلس مقاومت می​كردم كه چنین نشود ولی آنقدر اصرار كردید كه یكی را به رای گذاشتم تا ببینید كه چه می شود!

رئیس مجلس نهایتا ناگزیر از اعلام پایان زمان جلسه علنی امروز شد و گفت: دیگر سقف درآمدها را را نمی​​توانید تغییر دهید.  پروژه​ها را هم نمی​توانید كم و زیاد كنید چون باید سقف درآمدها مشخص شود و هرچه سریعتر لایحه را برای شورای نگهبان بفرستیم.

وی با اعلام اینكه جلسه علنی عصر امروز ساعت 14 برگزار می​شود، خطاب به نمایندگان معترض به حذف برخی ردیف​ها در لایحه بودجه 90، گفت: مواردی كه با رای نماینگان حذف شد، به اصل لایحه دولت باز می​گردد و اگر هم دولت مواردی را از قلم انداخته باشد، به آن اضافه خواهد شد.

نظرات بینندگان