arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۳۸۸
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۵ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۰

"دولت فعلا برنامه‌ای برای افزایش یارانه نقدی پرداختی به مردم ندارد"

سخنگوی اقتصادی دولت در خصوص تغییرات میزان یارانه نقدی گفت: دولت فعلا برنامه‌ای برای افزایش یارانه نقدی پرداختی به مردم ندارد و شایعات مربوط به كاهش آن به شدت تكذیب می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوی اقتصادی دولت در خصوص تغییرات میزان یارانه نقدی گفت: دولت فعلا برنامه‌ای برای افزایش یارانه نقدی پرداختی به مردم ندارد و شایعات مربوط به كاهش آن به شدت تكذیب می‌شود.

شمس‌الدین حسینی با اشاره به حذف سهم 20 درصدی دولت از درآمد هدفمندی یارانه‌ها گفت: این بدین معنی نیست كه كه با حذف سهم دولت، به میزان یارانه نقدی پرداختی مردم اضافه یا بین آنان توزیع شود بلكه یارانه‌های اختصاصی به مردم هم بصورت نقدی انجام می شود و هم غیر نقدی كه این سهم غیر نقدی آن است.

وزیر اقتصاد تصریح كرد: دولت سال گذشته هم از هدفمندی یارانه‌ها سهمی برای خود برداشت نكرد و تلاش شد این سهم طبق قانون با توجه به ده واحد درصدی كه جابجا می‌شود اختصاص یابد.

وی خاطر نشان كرد: زمانی دولت قادر است میزان یارانه پرداختی به مردم را افزایش دهد كه هم اصلاح قیمت‌ها با شیب تندتری انجام شود و هم برخی مردم از دریافت یارانه ها انصراف دهند.

حسینی یادآور شد: وقتی یارانه نان افزایش پیدا كرد به تبع قیمت گندم، آرد و نان اصلاح شد.

وی افزود: ابتدا قدرت خرید مردم را افزایش داده و سپس قیمت‌ها را اصلاح می كنیم.

وزیر اقتصاد به پایگاه اطلاع‌رسانی دولت گفت: فعلا برنامه‌ای برای افزایش یارانه پرداختی به مردم در دستور كار دولت نیست و اگر زمانی بنای این كار باشد با ارائه برنامه‌ها، مطالعات و محاسبات مربوطه اطلاع‌رسانی شفافی را انجام خواهیم داد.

سخنگوی اقتصادی دولت نیز به شایعات مربوط به مانده حساب ذخیره ارزی و استقراض از بانك مركزی خاتمه داد و گفت: تا سال 88 درآمدها به حساب ذخیره ارزی واریز می‌شد اما با تشكیل صندوق توسعه ملی دولت موظف شد 20 درصد منابع حاصل از صادرات نفتی و میعانات گازی را به این صندوق و مازاد آن را به حساب ذخیره ارزی واریز كند كه در این راستا سال گذشته بالغ بر 14 میلیارد دلار به این صندوق پول واریز شد و هم اكنون ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود از مرز 30 میلیارد دلار هم بگذرد. پس مانده آن یا حساب ذخیره ارزی صفر نشده و این شایعات كذب محض است.

وی ادامه داد: قانون به دولت اجازه داده هر ساله می‌تواند از بانك مركزی تنخواه دریافت كند لذا به این استقراض نمی‌گویند و شایعه مقروض شدن دولت در خصوص یارانه‌ها به بانك مركزی كذب است.
نظرات بینندگان