arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۶۵۲۶
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۸ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۴

ایران دومین صادرکننده نفت به ترکیه شد

ایران با تامین ٢٢ درصد از نیازهای نفت خام ترکیه در سال گذشته میلادی (تا دی ماه امسال)، به دومین تامین کننده نفت خام این کشور پس از عراق تبدیل شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 واردات نفت خام ترکیه در سال ٢٠١٥ میلادی با ٤٣ درصد افزایش نسبت به پارسال، به میانگین ٥٠٦ هزار بشکه در روز رسید که یک حدنصاب تازه برای این کشور به شمار می رود.

از مجموع واردات نفت خام ترکیه در سال ٢٠١٥ روزانه نزدیک به ٢٣٠ هزار بشکه معادل (٤٥درصد) از کشور عراق تامین شد که نسبت به سال پیش از آن بیش از دو برابر شد.

براساس گزارش منتشر شده از سوی نشریه تحقیقات اقتصادی خاورمیانه (میس)، ایران پس از عراق با روزانه ١١٠ هزار بشکه صادرات نفت خام به ترکیه توانست سهم ٢٢ درصدی از واردات نفت خام این کشور را به خود اختصاص دهد.

روسیه، عربستان و قزاقستان نیز دیگر صادرکنندگان نفت خام به ترکیه در سال ٢٠١٥ بودند.
در زمینه واردات فرآورده های نفتی نیز به طور میانگین روزانه ٥١٠ هزار بشکه در سال ٢٠١٥ از سوی ترکیه وارد شد که بیشتر شامل فرآورده هایی مانند ال.پی.جی (گاز مایع) و نفتا بود.

در مقایسه با سال ٢٠١٤، حجم واردات فرآورده های نفتی ترکیه در سال ٢٠١٥، نزدیک به پنج درصد افزایش یافت و مجموع واردات نفت خام و فرآورده های نفتی آنکارا به یک میلیون و ١٤ هزار بشکه در روز رسید.

نخست وزیر ترکیه امروز (شنبه) در صدر هیاتی اقتصادی و سیاسی وارد تهران شد.

گفته می شود موضوع واردات نفت و گاز از ایران از مهم ترین محورهای مذاکره مقام های ایران و ترکیه در این سفر خواهد بود.

منبع: ایرنا
برچسب ها: صادر کننده ، نفت
نظرات بینندگان