arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۶۷۴۴
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۸ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۴

ماهنامه دیپلمات منتشر شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
چهارمین شماره دیپلمات به مدیرمسوولی سیدصاحب صادقی و سردبیری کیهان برزگر و هادی خسروشاهین منتشر شد. در سالنامه دیپلمات، محمد نهاوندیان از ماموریت خود در مذاکرات هسته‌ای گفت و برای اولین بار از تشکیل کمیته اقتصادی برجام در نهاد ریاست جمهوری رونمایی کرد.

حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو نیز به تاثیرات اقتصادی برجام پرداخت و تصریح کرد که گزینه‌های وزارتخانه نیروی برای کار با سرمایه‌گذاران خارجی متنوع شده است.

ماهنامه دیپلمات منتشر شد

حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی  و آفریقایی وزارت خارجه نیز در یک گفت‌و‌گوی انتقادی و چالشی تاکید کرد که ایران نظام بسته و تک‌حزبی در سوریه را تایید نمی‌کند و خواستار ریاست جمهوری مادام‌العمر بشار اسد در سوریه نیست.

در بخش دیگری از این سالنامه، دیپلمات به قلم سیدحسین‌ موسویان، سیدمحمد مرندی، عباس ملکی، ابراهیم متقی، سیدحسین صیف‌زاده و احمد موثقی به پیش‌بینی تحولات سال آینده در سه حوزه انتخابات آمریکا، حضور نظامی پوتین در شام و تروریسم در خاورمیانه و جهان پرداخت.

دیپلمات همچنین برای اولین بار از سند محرمانه داعش درباره اصول اداره دولت اسلامی رونمایی کرد. این سند پیش از این توسط یک بازرگان عرب به دولت آلمان فروخته شده بود و دستگاه‌های اطلاعاتی این کشور صحت و سقم آن را تایید کرده بودند.

دیپلمات در بخش دیگری از شماره چهارم خود، تبعات و پیامدهای اقتصادی و ژئوپلیتیک اجرای برجام را مورد بررسی قرار داد.

علیرضا اکبری، آنتون خلوپکوف، مشاور پوتین، گری سیک، پیام محسنی، رضا نصری، آرشین ادیب‌مقدم، سیدرسول موسوی، مهران کامروا، محمد جمشیدی، محمودرضا گلشن‌پژوه، عبدالرضا فرجی‌راد، محمدرضا دهشیری و علیرضا میریوسفی در این بخش قلم زدند.

در بخش قدرت نرم نیز عباس آخوندی، وزیر مسکن در یادداشت اختصاصی به جایگاه ایران در نظام جهانی و اقتصاد بین‌الملل پس از اجرای برجام پرداخته است. از نگاه او ایران در عصر جدید باید حلقه اتصال شرق و غرب باشد. همچنین امیرحسین زمانی‌نیا، معاون بین الملل وزارت نفت در گفت‌و‌گوی تفصیلی به منتقدان قراردادهای نفتی پاسخ داده است. او انتقادات را اکثرا سیاسی و بدون پشتوانه خواند. 

در بخش قدرت نرم آثاری از پدرام سلطانی، سیدکامل تقوی‌نژاد، ولی‌الله افخمی‌راد، محسن خلیلی‌عراقی، نرسی‌قربان، محسن جلال‌پور و محمدمهدی بهکیش به چاپ رسیده است. در جدل دیپلمات نیز احمد نقیب‌زاده و محمدعلی سبحانی به روابط ایران و عربستان پرداختند و وضعیت موجود را خطرناک خوانده‌اند. در بایگانی هم به مناسبت پایان سومین دوره نخست‌وزیری احمد قوام‌السلطنه و آغاز دوره چهارم نخست‌وزیری او در پرونده ویژه‌ای سیاست خارجی ایران در دوره حضرت اشرف مورد بررسی قرار گرفته است.

یرواند آبراهامیان، استاد کالج باروک دانشگاه نیویورک در گفت‌و‌گوی اختصاصی، قوام را یک تردست تمام‌عیار خواند. او تاکید کرد هیچ دلیلی وجود ندارد که نخواهیم تاثیرگذاری مذاکرات قوام با استالین را برای خروج نیروهای شوروی بپذیریم.

در این بخش آثاری از صادق زیباکلام، فریدون مجلسی، داود هرمیداس‌باوند و رضا مختاری به چاپ رسیده است.

در بخش هنر جنگ نیز سردار سنایی راد، سردار جوانی، سردار کرمی و منصوری‌آرانی به بررسی مفهوم بازدارندگی بومی و جزئیات بیشتر از شهر زیرزمینی سپاه پرداخته‌اند.

در مکتب‌خانه دیپلمات نیز با انتشار اسناد و سخنرانی‌ها جیمز مدیسون و جفرسون برای اولین بار به فارسی ریشه‌هایش قانون مالکیت اسلحه مورد بررسی قرار گرفته است. امیرعلی ابوالفتح نیز در یادداشت تفصیلی به این سوال پاسخ داده است که انتخابات آمریکا چگونه برگزار می‌شود.

در بخش آکادمی نیز این موضوع مورد توجه قرار گرفته است که اجرای برجام به صلح می‌انجامد یا تنش بیشتر در خاورمیانه.


نظرات بینندگان