arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۸۹۱۵
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۷ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۴

پیشنهاد فدرالیسم برای سوریه، چند نکته

دیپلمات ها گفته اند، قدرت های جهانی حامی مذاکرات صلح سوریه، درحال مذاکره و بررسی طرحی در خصوص تقسیم فدرالی سوریه در چارچوب یک دولت مرکزی و اقلیم های مستقل هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گزارش رسانه ها، درحالی قرار است مذاکرات بین نمایندگان حکومت سوریه و مخالفان آن در آستانه پنجمین سالگرد آغاز نا آرامی ها درسوریه آغاز شود که طرح تقسیم فدرالی سوریه مورد توجه قدرت های جهانی قرار گرفته است. 
یک دیپلمات عضو شورای امنیت سازمان ملل که خواسته نامش فاش نشود، به رویترز گفته است: نه تنها روسیه بلکه برخی از کشورهای غربی نیز درحال بررسی این طرح هستند و این طرح را با استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در بحران سوریه در میان گذاشته اند. 
این دیپلمات اضافه کرده است: مبنای این طرح حفظ یکپارچگی سوریه است، البته مدل های مختلفی از ساختار فدرالی وجود دارد. در برخی از این مدل ها دولت مرکزی نقش بسیار بسیار محدودی دارد و اقلیم ها از استقلال بیشتری برخوردارند. 
به گزارش رویترز ، یک دیپلمات دیگر عضو شورای امنیت نیز تایید کرده است که طرح تقسیم فدرالی سوریه در حال بررسی است. 
این دیپلمات ها توضیح بیشتری در خصوص ویژگی های طرح فدرالی سوریه ارائه نکرده اند.
در این خصوص چند نکته حائز توجه است.
نخست، مدیریت سیاسی مبتنی بر فدرالیسم برای اداره یک کشور، نوعی شیوه مدیریت کشوری است که در دوره رویکرد دموکراتیک و دموکراسی خواهی جوامع مختلف،بکار گرفته شده و موثر و مورد توجه بوده است.
تجربه کشورهای با مدیریت فدرالیتی نشان می دهد که مردم سالاری در این کشورها به میزانی از رشد دموکراتیک رسیده و توسعه سیاسی به مرحله ای رسیده است تا امکان پذیرش و برقراری این نوع مدیریت سیاسی وجود داشته باشد. فدرالیسم نوعی شیوه مدیریت سیاسی کشور است که آمادگی ذهنی مردم آن کشور برای پذیرش و تن دادن به آن را می طلبد. در حالی که سوریه کشوری است که اکنون درگیر جنگ داخلی ناخواسته ای است که از چنین رشد و تجربه ای برخوردار نیست. خصوصا اینکه جنگ ها بخصوص درون کشورها اساساً خود زمینه نفرت ها و کینه های جدیدی را فراهم می سازند.
نظام فدرالیستی نظام پیچیده ای است که هرکشوری حتی کشورهای دارای عمق تجربیات مردم سالاری نیز کمتر ریسک رفتن به سمت آن را به جان می خرند. 
نکته دیگر وجود گروه های معارض و ستیزه جویی است که مبنای آنها جنگ و بکارگرفتن اسلحه و به کرسی نشان سخن خود از طریق زور و خونریزی و با اتکا به ضرب و زور سلاح است. آیا برای چنین گروه های مسلح و تروریستی و چنین فضایی و چنین سرزمینی آمادگی ورود به عرصه فدرالیسم وجود دارد؟
نکته بعدی، موقعیت حساس و راهبردی کشور سوریه است که کوچکترین منفذ ضدامنیتی برای آن می تواند مساله امنیتی گسترده به گستردگی منطقه حساس خاورمیانه و جهان به بارآورد. کما اینکه شرایط کنونی سوریه موید همین نکته است. درحالی که بسیاری از کشورهای منطقه عربی هنوز با مردم سالاری بیگانه اند و حقوق اقلیت و حقوق آزادی ها در آنها رعایت نمی شود، کشوری مثل سوریه گویی به دلیل همین موقعیت حساس و راهبردیش انتخاب شده تا به بهانه عدم توجه به حقوق اقلیت ها و منتقدان و مخالفان جنگی پنج ساله با 250 هزار کشته و 11 میلیون آواره بر آن تحمیل شود.
بهترین راه برای از بین بردن زمینه ها و بهانه های آغاز این جنگ خانمانسوز کنونی برای سوریه، مراجعه به آرای عمومی و توجه به انتخابات و امکان راهیابی مخالفان به ساختار قدرت از این طریق است که این خود عین مردم سالاری است. رفتن به سمت نسخه راه حلی فدرالیسم راه حل مناسب این زمانه سوریه نیست. 
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان