arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۰۲۸۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۵

فیدل کاسترو: به تفقد امپراتوری آمریکا نیازی نداریم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بی بی سی نوشت: فیدل کاسترو، رهبر انقلاب کوبا و رئیس جمهور پیشین این کشور، در نامه‌ای خطاب به باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، نوشته است کوبا "به تفقد امپراتوری نیازی ندارد".

به گزارش «انتخاب»، کاسترو در این نامه رئیس جمهور آمریکا را "برادر اوباما" خطاب کرده است.

او با انتقاد از بخش‌هایی از صحبت‌های باراک اوباما در هاوانا، پایتخت کوبا، برخی از موارد تاریخی تیرگی روابط بین دو کشور را یادآوری کرده است.

باراک اوباما هفته گذشته در سفری رسمی به کوبا رفت و مورد استقبال رائول کاسترو، رئیس جمهور کوبا قرار گرفت. این اولین سفر یک رئیس جمهور آمریکا به کوبا ظرف تقریبا ۹ دهه بود. اوباما در هاوانا گفت که می‌خواهد "آخرین بقایای جنگ سرد را دفن کند" و از کوبایی‌ها خواست اختلافات عقیدتی قدیمی را کنار بگذارند.

فیدل کاسترو در یادداشتی که در ارگان حزب کمونیست کوبا منتشر شده، نوشته است که با توجه به تلاش‌های مستمر آمریکا برای سرنگونی حکومت کمونیستی کوبا و دهه‌ها تحریم اقتصادی، حرف‌های "شیرین" باراک اوباما درباره فراموش کردن گذشته ممکن بود باعث "سکته قلبی" مخاطبان کوبایی بشود.

او به چندین نمونه از اقدامات نظامی آمریکا علیه کوبا اشاره کرده و گفته است "هیچ چیزی نمی‌تواند صدها جان از دست رفته کوبایی‌ها را توجیه کند."

کاسترو با انتقاد از این گفته اوباما که آمریکا و کوبا هر دو تحت استعمار اروپایی‌ها بودند و هر دو کشورهایی بودند که بر دوش بردگان ساخته شدند، گفته است که مردم بومی قاره آمریکا در حرف‌های باراک اوباما غایبند و اوباما فراموش کرده که بگوید با انقلاب کوبا تبعیض نژادی در این کشور به پایان رسید.

فیدل کاسترو در پایان یادداشتش گفته است که "مردم شریف و از خودگذشته کوبا شکوه کشور، حقوق و اندوخته معنوی و پیشرفت‌هایشان در توسعه آموزش، علم و فرهنگ را تسلیم نمی‌کنند."

او گفته است کوبا توان تولید مایحتاجش را دارد و "به تفقد امپراتوری نیازی ندارد".

نظرات بینندگان