arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۰۸۱
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۴ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۰

آمریکا بشار اسد را تحریم کرد

دولت باراک اوباما بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، شش مقام ارشد حکومت وی را به اتهام دست داشتن در سرکوب معترضان سوری تحریم کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دولت باراک اوباما بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، شش مقام ارشد حکومت وی را به اتهام دست داشتن در سرکوب معترضان سوری تحریم کرده است.

به گزارش بی بی سی، این تحریم ها یک روز پیش از نطق رئیس جمهوری آمریکا درباره تحولات منطقه خاورمیانه اعلام می شود که قرار است روز پنجشنبه در واشنگتن انجام شود.

مقام های سوری تحریم شده از سوی کاخ سفید عبارتند از: بشار اسد، رئیس جمهوری، فاروق شرع معاون وی، عادل سفر نخست وزیر، محمد ابراهیم شعار وزیر کشور، علی حبیب محمود وزیر دفاع، عبدالفتاح قدسیه رئیس اطلاعات ارتش و محمد دیب زیتون رئیس اداره امنیت سیاسی.

وزارت خزانه داری آمریکا نیز طی فرمانی جداگانه فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران و  فرمانده ستاد عملیاتی و آموزشی نیروی قدس را به اتهام دخالت در ناآرامی های سوریه تحریم کرده است.

حافظ مخلوف، از بستگان بشار اسد که یکی از مقام های امنیتی ارشد سوریه است در کنار سازمان اطلاعاتی نیروی هوایی و اداره اطلاعات ارتش سوریه تحریم شده اند.

تحلیلگران می گویند تحریم رئیس جمهوری سوریه از سوی واشنگتن، بیانگر اتخاذ سیاستی سختگیرانه تر از سوی دولت اوباما علیه حکومت سوریه است.

رئیس جمهوری آمریکا چهارشنبه با صدور فرمانی دستور مسدود شدن دارایی های احتمالی این افراد را در کشورش صادر کرده است.

چهره های شناخته شده حزب جمهوریخواه و محافظه کاران در واشنگتن از اقدام باراک اوباما استقبال کرده اند.

سناتور جان مک کین، رقیبت انتخاباتی باراک اوباما در سال ۲۰۰۸ و سناتور دموکرات مستقل، جو لیبرمن در بیانیه ای مشترک اعلام کرده اند: "اقدام محکم و اصولی پرزیدنت باید حاوی این پیام روشن باشد که ایالات متحده در کنار معترضان شجاع در سوریه ایستاده است و رژیم اسد مشروعیتش را نزد ما از دست داده است."

ایلیانا راس لیتنن، رئیس جمهوریخواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز طی بیانیه ای خواهان تحریم بشار اسد از سوی اتحادیه اروپا شده است.

او همچنین خواهان فراخوانده شدن سفیر آمریکا از دمشق شد.

باراک اوباما جمعه ۲۹ آوریل نیز طی فرمانی سه مقام دولت سوریه، سازمان اطلاعات این کشور و نیروی قدس سپاه پاسداران ایران را به اتهام شرکت در سرکوب معترضان سوریه مشمول تحریم کرد.

اعتراضات علیه حکومت سوریه همچنان ادامه دارد

نیروی قدس شاخه برون مرزی سپاه پاسداران ایران است که پیش تر نیز به اتهام فعالیت های تروریستی مورد تحریم آمریکا قرار گرفته بود.

آمریکا ایران را به دخالت در خشونتهای خونین سوریه متهم می کند، اما ایران و سوریه این اتهام را بی اساس می دانند.

علی مملوک رئیس سازمان اطلاعات سوریه، عاطف نجیب پسر خاله بشار اسد و رئیس پیشین اداره امنیت سیاسی و ماهر اسد برادر بشار اسد و فرمانده لشگر چهارم زرهی سوریه که گفته می شود عامل کشتار های وسیع در شهر درعا است پیشتر از سوی آمریکا تحریم شده بودند.

"اشتباه نیروهای امنیتی"

بشار اسد روز چهارشنبه گفت که نیروهای امنیتی در رویایی با اعتراضات دو ماه گذشته این کشور دچار اشتباهاتی شده اند.

در این اعتراضات بیش از ۸۰۰ نفر کشته شده اند.

آقای اسد در بخشی از اظهارات خود که از طریق روزنامه "الوطن" منتشر شده گفته است که به هزاران نیروی پلیس این کشور آموزش های جدید داده خواهد شد.

بشار اسد، ۱۱ سال پیش، به دنبال مرگ حافظ اسد، پدرش، قدرت را در دست گرفت.

اظهارات آقای اسد در حالی منتشر می شود که بی بی سی گزارش هایی در مورد حمله نیروهای نظامی این کشور به آوارگان در مناطق مرزی دریافت کرده است.

آوارگانی که از سوریه به لبنان پناه برده اند به بی بی سی گفته اند که آنها از صحنه درگیری های خشونت آمیز در شهر تلکلخ، فرار کرده اند.

شهر تلکلخ در شمال غرب دمشق، پایتخت سوریه، یکی از آخرین شهرهایی است که کانون ناآرامی‌ها بوده و درگیری‌ها در آن باعث شده است صدها غیرنظامی از این شهر فرار کنند و با عبور از مرز، وارد لبنان شوند.

شاهدان عینی به بی بی سی گفته اند که تانک ها به سمت خانه های آنها شلیک می کردند و هنگامی که مردم سعی می کردند از خانه فرار کنند، نیروهای امنیتی به سوی آنها شلیک می کردند.

دولت سوریه پیش از این تظاهرکنندگان را عوامل اسرائیل و نفوذی خوانده و بشار اسد هم گفته است کسانی را که در پشت "توطئه" اخیر علیه کشورش هستند، شکست خواهد داد.

در همین حال بر اساس گزارش های رسیده، نیروهای امنیتی در لبنان دو تن از سربازان ارتش سوریه را که برای فرار از درگیری ها از مرز رد شده بودند، بازداشت کرده است.

گزارش ها حاکی است که این سربازان به سوی شبه نظامیان دولتی که غیر نظامیان را هدف گلوله قرار داده بودند، شلیک کرده و پس از آن فرار کردند.

طبق گزارش ها سرباز سوم در جریان این درگیری کشته شد.

فعالان حقوق بشر از ارتش لبنان درخواست کرده اند که این سربازها را به مقامات سوریه واگذار نکنند.

هنوز هیچیک از مقامات لبنان و سوریه در این مورد اظهار نظر نکرده اند.

یکی از ساکنان تلکلخ از طریق تلفن به خبرگذاری رویترز گفت: " آنها خانه ها را خراب کرده و آب و برق را قطع کرده اند. مجروحان در آغوش ما می میرند و کشته شدگان در خیابان ها از این طرف به آن طرف کشیده می شوند."

نبیل حلبی، رئیس موسسه لبنانی دموکراسی و حقوق بشر، گفت که سربازهای مذکور در ایست بازرسی مرزی کشیک می دادند که گروهی از غیر نظامیان برای عبور از مرز نزدیک شدند.

او افزود: "ماموران مرزی و گروهی از شبه نظامیان موسوم به شبیه به سمت آوارگان شلیک کردند. این سه سرباز نیز در مقابل و برای دفاع از غیرنظامیان آتش آنها را پاسخ دادند. در همین حین یکی از این سربازان کشته و دو نفر دیگر فرار کردند."

به گفته او نیروهای اطلاعاتی لبنان این "دو سرباز و جسد سومی" را با خود بردند. آقای حلبی اضافه کرد که به نظر او اگر این سربازها به سوریه بازگردانده شوند با خطر شکنجه و اعدام مواجه می شوند.

خبرنگاران خارجی اجازه ورود به داخل سوریه را ندارند، بنابر این گزارش ها به طور مستقل قابل تائید نیست.

در ماه ژانویه، بشار اسد به روزنامه وال استریت ژورنال گفت که کشورش باثبات تر از تونس و مصر است و احتمال بروز ناآرامی در این کشور وجود ندارد. او گفته بود که متعهد به ادامه اصلاحات در این کشور است.
نظرات بینندگان