arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۱۳۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۰ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۵
رشد هزینه‌های تحصیل سرآمد افزایش قیمت‌ها؛

تورم تحصیل 21 درصد شد

گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد تورم در بخش تحصیلات در اسفند 94 نسبت به ماه مشابه سال قبل (نقطه به نقطه)به 21 درصد رسیده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد تورم در بخش تحصیلات در اسفند 94 نسبت به ماه مشابه سال قبل (نقطه به نقطه)به 21 درصد رسیده است.

به گزارش خبرنگار انتخاب اقتصادی، اگرچه قیمت‌ها کنترل شده و کمتر افزایش قیمت دور رقمی در تورم نقطه به نقطه دیده می‌شود اما تحصیلات یکی از خدماتی است که هنوز اصرار بر رشد هزینه‌های دریافتی دارد.

گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد تورم در بخش تحصیلات در اسفند 94 نسبت به ماه مشابه سال قبل (نقطه به نقطه)به 21 درصد رسیده، این درحالی است که تورم کل در همین ماه (نقطه به نقطه)
8.3 درصد گزارش شده است.

اگر افزایش دستمزد معلمان و اساتید را که بر اساس گلایه مکرر آنها نهایتا با رشد متناسب با تورم محاسبه کنیم؛ این افزایش هزینه تحصیل، درآمدی است که سیستم آموزشی کشور به طور ناخالص دریافت می‌کند. شرایط کشور و اقضائات امروز که فردی بدون تحصیلات عالی را در زمره افراد کم سواد قرار می‌دهد؛ سبب شده اشتیاق به ادامه تحصیل با رشد چشمگیر همراه شود. برای پاسخگویی به این میزان تقاضا نیز مراکز علمی مختلف غیردولتی رشد قارچ گونه‌ای را تجربه کرد که حتی بدون آزمون نیز دانشجو می‌پذیرد.

صرف نظر از تبعات کیفی که گسترش این آموزشگاه‌ها در سطح سواد جامعه و به طبع در بازار کار به دنبال داشته است، هزینه‌های بالایی از این محل به خانواده‌ها تحمیل شده که کماکان بر رشد بالای 20 درصد قیمت ها در سال اصرار دارد.

به جز تحصیل نیز همانند روال سال‌های قبل، بهداشت و درمان سردمدار گران شده‌ها در سال گذشته‌ است که تورم این بخش در اسفند سال 94 نسبت به اسفند سال 93، 17.4 درصد محاسبه شده است.

نظرات بینندگان