arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۲۳۶۶
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۰۹ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۵
معاون وزير راه و شهرسازي پيشنهاد داد:

ايجاد اشتغال براي مقابله با كم آبي

معاون وزير راه و شهرسازي، ايجاد اشتغال براي مقابله با كم آبي را پیشنهاد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : معاون وزير راه و شهرسازي، ايجاد اشتغال براي مقابله با كم آبي را پیشنهاد کرد.

به گزارش خبرنگار انتخاب اقتصادی، كم آبي بحراني است كه تنها بر اثر يك عامل خاص ايجاد نشده است و مجموعه‌اي از عوامل دست به دست هم داده تا امروز با اين حجم از كم آبي و يا حتي بي‌آبي در برخي استان‌ها مواجه باشيم.

پيروز حناچي معاون شهرسازي و معماري وزارت راه و شهرسازي اين بحران را از منظر نحوه استقرار جمعيت در سرزمين بررسي مي‌كند و معتقد است در برخي از مناطق مانند تهران به دليل فشار بالاي جمعيت بر منابع آبي، دچار كمبود شده‌ايم.

او در گفتگو با انتخاب، استقرار مناسب در سطح سرزمين را به شرطي امكان پذير مي‌داند كه براي جمعيت ساكن در مناطق جديد و يا مناطقي با منابع آبي مطلوب، اشتغال لازم را تدارك ببينيم.

حناچي با اشاره به اينكه در برخي از مناطق بيش از توان اكولوژيك آن منطقه جمعيت مستقر كرده‌ايم، توضيح داد: ما در طول زمان به تدريج سرمايه گذاري‌ها، توليد، اشتغال و تمامي امكانات ار در تعداد محدودي از مناطق متمركز كرده‌ايم، بنابراين جمعيت نيز ناخودآگاه براي بهره‌مندي از اين امكانات در مناطق مزبور گرد آمدند و به اين ترتيب طي گذر زمان چندين كلان شهر بزرگ ايجاد شد كه رفته رفته شرايط اكولوژيك آن توان پاسخگويي به ميزان تقاضاي ايجاد شده را نداشت.

از سال 1225 شمسي تا سال 1390 جمعيت كشور حدود 10 برابر شده است اما جمعيت تهران در همين مدت به 280 برابر رسيده است. اين گواه ساده‌اي است بر عدم تناسب رشد جمعيت در سطح سرزمين. اين وضعيت به ما علامت مي‌دهد كه لازم است براي جلوگيري از فشار بيش از حد به منابع پايه اين مناطق، فكري براي سكونت ساكنان اين مناطق در سرزمين جديد داشته باشيم اما اين امر بدون ايجاد امكانات و فراهم شدن زمينه اشتغال امكان پذير نخواهد بود.

حناچي اذعان كرد: اصلي‌ترين انگيزه براي انتخاب محل زندگي موضوع اشتغال است و اين مساله نيز ارتباط مستقيم با سرمايه‌گذاري دارد. اين موضوع نيز به صورت مستقيم و غيرمستقيم برعهده دولت است.

نظرات بینندگان