پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : مصطفی معین روز پنجشنبه در کنگره آموزش عالی اظهارداشت: جایگاه ایران در چشم انداز توسعه که باید در منطقه اول باشد نیازمند تعامل سازنده و موثر در روابط بین الملل است.
وی گفت: شرایط دستیابی به این اهداف به مولفه هایی همچون ثبات سیاست های کلان ملی، هماهنگی سیاست ها و برنامه های راهبردی آموزشی، پژوهشی و فناوری بستگی دارد.
به گزارش انتخاب، این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: متاسفانه این ثبات سیاست های کلان ملی محقق نشد به گونه ای که طی دولت گذشته قانون چهارم توسعه را به مثابه یک خمیر کاغذی عنوان کرده و آن را زیر پا له کردند.
وی در ادامه با اشاره به رسالت ها و کارکردهای دانشگاه ها در اردوهای سنتی و مدرن گفت: در دانشگاه های مدرن فرانسوی تربیت نیروی انسانی متخصص، در دانشگاه های مدرن آلمانی، خودمختاری و آزادی عمل، تلفیق آموزش و پژوهش و تولید علم، در دانشگاه های بریتانیایی مسولیت های اجتماعی دانشگاه ها، خودمختاری و آزادی عمل و رشد شخصیت و تعالی معنوی مدنظر است.
معین ادامه داد: در دانشگاه های مدرن آمریکایی نیز مولفه هایی همچون دانش سودمند و کاربردی، پیوند با جامعه محلی مدنظر است و تجمیع این الگوها می تواند ما را در تحقق ماموریت هایمان یاری کند.
وی با اشاره به سیاست های کلی برنامه چهارم توسعه گفت: تقویت وجدان کاری، کارآفرینی، کسب فناوری، تقویت نهضت نرم افزاری، ساماندهی و بسیج امکانات، اصلاح نظام آموزشی کشور، فراهم کردن رشد محیط های علمی و استقبال و خودگردانی دانشگاه ها از جمله مولفه های این امر به شمار می رود.
معین در ادامه گفت: ضرورت استمرار اصلاحات ساختاری در نظام آموزش عالی با پیشرفت های تکنولوژیک، تحولات اجتماعی و جهانی از جمله چالش های پیش روی آموزش عالی کشور به شمار می رود.
وی ادامه داد: اجرای کامل قانون، وظایف و اختیارات وزارت علوم و بازگشت به سیاست های بخش آموزش عالی در برنامه چهارم توسعه در شرایط کنونی لازم و ضروری است.
این استاد دانشگاه در ادامه یادآور شد: ضرورت تفویض اختیار سیاستگذاری و برنامه ریزی به هیات های امنا در راستای استقلال و خودگردانی دانشگاه ها و آزادی عمل و آکادمیک برای دهه های آینده لازم و ضروری است.
وی با تاکید بر رعایت اصول اخلاق حرفه ای و آکادمیک گفت: متاسفانه در هشت سال دولت گذشته این مولفه رعایت نمی شد به گونه ای که شاهد پرونده های بورسیه های غیرقانونی دانشجویی بودیم و نیز جذب 20 هزار هیات علمی که مشخص نبود با چه مکانیسمی به کار گرفته شدند.
معین در ادامه خاطرنشان کرد: برنامه ریزی و سرمایه گذاری ارتقای کیفیت کارایی و اثربخشی آموزش عالی از جمله مولفه های دیگر برای پاسخگویی به چالش های موجود و آینده است.
معین اظهارداشت: همچنین نیازمند جذب دانشمندان جوان، ایجاد اشتغال مولد برای دانش آموختگان و تعادل مهاجرت نخبگان علمی و اقتصادی و مدیریتی به خارج از کشور هستیم.
وی تصریح کرد: هم اکنون نخبگان کشور سیل آسا به خارج می روند و این سوال مطرح است که چرا بهترین جوانان ایران به سایر کشورها می روند و این فاجعه و تراژدی تلقی می شود.
وی در ادامه با اشاره به ضرورت افزایش سرمایه گذاری در بخش های علوم گفت: افزایش سهم آموزش عالی و تحقیقات از تولید ناخالص داخلی، تنوع بخشی منابع مالی و اداری، تنوع بخشی و انعطاف به خدمات می تواند در این امور راهگشا باشد.