arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۵۷۵۶
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۰ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵

چرا رسانه‌ ملی «میلی» به انتشار دستاوردهای دولت روحانی ندارد؟

«صداوسیما درجایگاه رسانه اپوزیسیون نسبت به دولت عمل می کند در حالی که صداوسیما باید حامی رئیس جمهور باشد ودرعین حال نظرات مردم را در رابطه با دولت منعکس کند.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : مجید انصاری معاون پارلمانی رییس جمهوری هم اردیبهشت سال پیش با انتقاد از عملکرد صداوسیما گفت: این رسانه در پخش دستاوردها و توفیقات دولتی کم لطفی میکند.

به گزارش انتخاب، رويکرد جناحي صداوسيما در ايام انتخابات مجلس نيز به گونه اي ديگر نمايان شد. چه آنکه در بخش هاي خبري نيمه رسمي خود، از نشست هاي انتخاباتي و مواضع منتقدان دولت گزارش هايي را منتشر مي کرد اما حاميان دولت سهمي در برنامه هاي اين رسانه نداشتند. پيروزي منتقدان دولت در برخي حوزه هاي انتخابيه هم بيش از شکستشان در کلان شهرهايي چون تهران به تصوير کشيده شد.

گزارش هاي انتقادي صداوسيما عليه برنامه هاي اقتصادي دولت که آن را برخلاف اقتصاد مقاومتي معرفي مي کرد با انتشار نخستين گزارش از اجراي برجام، بار ديگر رسانه ملي را به سوي انتقاد از دولت در مواضع ديپلماتيک سوق داد تا مدعي شود برجام هيچ دستاوردي نداشته است.

بار ديگر شاهد گلایه دولت اين بار از زبان اسحاق جهانگیری معاون اول دولت از رسانه ملي بوديم. وی خواهان پخش موضوعات مثبت وامید آفرین از سوی صدا و سیما شد و باگلایه از پخش نشدن مباحث امید آفرین که از سوی دولت مردان بیان می‌شود، گفت: پخش شدن نقاط یأس ‌آفرین نتیجه خوبی ندارد و با چنین رویکردی فقط مشکلات بیان شود ،هیچ چیزی پیش نمی‌رود و به نفع کشور ،‌نظام و عزت مردم نیست. معاون اول رئیس‌جمهور، معتقد است صدا و سیما در برنامه‌های تلویزیونی به نقاط قوت که دولت انجام می‌دهد، نمی‌پردازد واین موضوع را موجب وارد آمدن آسیب به کشورارزیابی کرد.

اما پاسخ مسئولان صدا و سیما به این گلایه انکار بود. سایت جام جم وابسته سازمان صدا و سیما در گزارشی که درباره این گلایه های دولت مردان منتشر کرده است اینگونه پاسخ داده که:ازاول مرداد ۱۳۹۲ تااول خرداد ۱۳۹۳ مسئولان قوه مجریه جمعا ۲۰۰ هزارو ۹۸۹ دقیقه در مراکزاستان‌ها ازآنتن رسانه ملی استفاده کرده ودررادیو نیز7542 دقیقه از مدت زمان برنامه‌ها به مسئولان دولتی اختصاص یافته است. همچنین دراین مدت ۷۵ برنامه گفت‌وگو محوردربخش گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوسیما در اختیار مسئولان قوه مجریه قرارداده شده است واینها همه در کنار پخش مستقیم اظهارات رئیس دولت در مورد مسائل مهم روز و نیز ممانعت از انتشار دیدگاه‌های منتقدان دولت در زمینه پرونده‌هایی حساس چون پرونده هسته‌ای است.همچنین نگاهی به صفحات رونامه جام جم وابسته به سازمان صدا و سیما می توان رویکرد مدیران سازمان صدا و سیما را نسبت به دولت به وضوح دید.

از همین پاسخ می توان نتیجه گرفت که صدا و سیما پخش سخنان رئیس جمهور و دولتمردان را برنامه تولیدی در جهت حمایت از دولت به حساب می آورد. اما نکته ای که فراموش شده است این است که در این گزارش صدا و سیما سانسور سخنان رئیس جمهور، تیترهای جانب دارانه و گزینشی عمل کردن های بخش های خبری و در نهایت برنامه تولیدی تخریبی علیه دولت نیامده است.

این مسئله را بگذارید در کنار اینکه در ماه های آخر سال گذشته رسانه ملی با مطرح کردن بحث بودجه صدا و سیما موج جدیدی علیه دولت را آغاز کرده است. البته صدا و سیما در اینکه بودجه سالیانه اش کفاف هزینه هایش را نمی دهد صادق است اما اتهام زدن به دولت برای کاهش این بودجه اتهامی واهی است. مسلما وقتی سازمانی با هزاران نفر پرسنل و امکانات فراوان فنی و مهمتر از همه حق انحصاری تولیدات رادیو تلویزیونی در ایران نمی تواند با شبکه های درجه دو و سه ماهواره ای رقابت کند، مشکل را نه در بودجه دولتی که در نگاه  جناحی و غیر حرفه ای و تولیدات بدون مخاطب آن باید جست و جو کرد.
نظرات بینندگان