arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۶۴۲۷
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۲۰ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵

تدبیری که با امید به ثمر نشست

دولت روحانی که اکنون توانسته است باکاهش 30 درصدی آمار مهاجرت ایرانیان این آمار قابل توجه را رقم بزند می تواند با درپیش گرفتن اصلاحات اقتصادی و اجتماعی آمار مهاجرت به خارج از کشور را کاهش دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دولت روحانی که اکنون توانسته است باکاهش 30 درصدی آمار مهاجرت ایرانیان این آمار قابل توجه را رقم بزند می تواند با درپیش گرفتن اصلاحات اقتصادی و اجتماعی آمار مهاجرت به خارج از کشور را کاهش دهد.

به گزارش انتخاب، حسن قشقاوی معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزیر امور خارجه می گوید مهاجرت مردم ایران در سال 94 نسبت به سال 93 و اوایل آغاز به کار دولت یازدهم با کاهش 30 درصدی مواجه شده است. خبر خوبی که می تواند بیانگر تاثیر مستقیم سیاست ها و تصمیمات یک دولت بر نحوه زندگی مردم و تصمیم مهم آنها برای «کجا زندگی کنیم؟» باشد.

این آمار از آنجایی مهم و قابل توجه است که در دولت روحانی رقم خورده است، دولتی که در ابتدا شعارش را تدبیر و امید انتخاب کرد و تا به امروز برای انجامش از هیچ تلاشی فروگذار نکرد. اینکه دولت روحانی درابتدای آغاز به کارش ظریف را به وزارت خارجه برد و پرونده مذاکرات هسته ای را به دستگاه دیپلماسی منتقل کرد نشان داد که رئیس جمهور جدید برخلاف سلفش به تخصص و شایستگی اعتقاد دارد. روحانی در چند حرکت اول به مردم ایران نشان داد که قرار است با تدبیر، امید به ثمر بنشیند.

این در حالی است که بر اساس آمار منتشر شده از سوی مجلس شورای اسلامی در سال 1389 یعنی اوایل دولت دهم و به ریاست محمود احمدی نژاد، در حدود ۶۰ هزار نفر از ایرانیانی که مهاجرت کردند در زمرهٔ مهاجران نخبه، تقسیم بندی می‌شدند.

صندوق بین المللی پول نیز دلایل بسیاری را علت مهاجرت ایرانیان به خارج از کشور می داند که در میان آن به بی ثباتی سیاسی و اجتماعی نیز اشاره می کند، 2 دلیل مهمی که به طور مستقیم بر زندگی مردم تاثیر گذار است و شاید بیش از دیگر دلایل بر تصمیم آنها برای انتخاب کشور مورد نظر برای ادامه زندگی حائز اهمیت است.

روحانی اما با تصمیماتی که اتخاذ کرد، و با سیاست های اجتماعی و سیاسی که در جامعه به اجرا گذاشت از یک سو و از سوی دیگر با پاس داشت کرامت انسانی و تاکید بر آن نشان داد که به دنبال ثبات سیاسی در کشور است. روحانی بر خلاف احمدی نژاد پایبندی خود را به قانون ثابت کرد، به خواست مردم احترام گذاشت و برای احقاق حقوق آنها در مقابل تندروها و محافظه کاران ایستاد، روحانی با وجود موانع بسیار برجام را نتیجه رساند تا ایران در میانه آشوب و جنگ و خونریزی در منطقه هرروز شاهد لبخند هیئت های سیاسی و اقتصادی خارجی باشد.

روحانی برای رسیدن به مهم دوم یعنی ثبات اجتماعی باید از انتخابات مجلس نیز عبور می کرد، وی که اکنون توانسته است با موفقیت از این مانع عبور کند و اکثریت مجلس دهم را همسو با خود می بیند، به باور بسیاری از تحلیلگران دستش برای اجرای اصلاحات اجتماعی و اقتصادی باز و قدرتمند است.

کمتر کسی است که به یاد نداشته باشد در دوران احمدی نژاد نه تنها برای ثبات سیاسی و اجتماعی تلاشی نمیشد بلکه برای راضی نگه داشتن طبقه ای خاص از جامعه از مخدرهایی چون پرداخت یارانه نقدی استفاده شد، موضوعی که به دلیل نادرسی در نحوه اجرای آن نه تنها در ادامه بهبود وضعیت طبقات مختلف جامعه را به همراه نداشت بلکه با چندبرابر شدن تورم، اقتصاد ایران را تا لبه پرتگاه نیز برد.

کمتر کسی است که به یاد نداشته باشد، مردم ایران شب با دلار 2 هزارتومانی می خوابیدند و صبح با دلار 2 هزارو 500 تومانی از خواب بیدار می شدند، یک شب سکه 500 هزار تومان بود و شبی دیگر 700 هزار تومان و همین سکه به 1میلیون 500 هزار تومان هم رسید، نه از فیلم های فاخر در سینما خبری بود و نه از کارگردانان به نام. دولتی که اوج هنرش سفرهای هرساله هنگفت به آمریکا بود و نه برای اشتغال جوانان قدمی برداشت و نه برای بهبود فضای کسب و کار کاری کرد.

اما امروز آمار کاهش 30 درصدی مهاجرت ایرانیان به خارج از کشور از آن جهت قابل توجه و مهم است که بسیاری از ایرانیان در کمپ های پناهندگان در استرالیا و اروپا شب را به صبح می رسانند، پناهندگانی که روزی نیست خبر خودکشی، خودسوزی عده ای از آنها که دیگر تاب بلاتکلیفی را ندارد به گوش نرسد. پناهندگانی که برای دست یافتن به زندگی بهتر زندگی در ایران را رها کرده و به سوی ناکجا آباد سفر می کنند؛ دولت روحانی که اکنون توانسته است این آمار قابل توجه را رقم بزند می تواند با درپیش گرفتن اصلاحات اقتصادی و اجتماعی آمار مهاجرت به خارج از کشور را کاهش دهد.

*نامه نیوز
نظرات بینندگان