arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۱۶۱
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۳ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۰

صالحی: از من نپرسید که مدودف و پوتین به ایران می آیند یا نه!

وزیر امور خارجه كشورمان تاكید كرد:‌ پس از رفع محدودیت‌ها از سوی برادران مصری روابط با دولت و ملت مصر برقرار خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر امور خارجه كشورمان تاكید كرد:‌ پس از رفع محدودیت‌ها از سوی برادران مصری روابط با دولت و ملت مصر برقرار خواهد شد.

به گزارش ایسنا، علی اكبر صالحی، وزیر امور خارجه كشورمان در جمع خبرنگاران، درباره آخرین وضعیت نیروگاه اتمی بوشهر گفت:‌ براساس گزارش‌ مسئولان سازمان انرژی اتمی الان نیروگاه در وضعیت بحرانی قرار دارد و آرام آرام به مرحله تولید بخار نزدیك می‌شود و امیدواریم در یك ماه آینده تولید بخار به حدی برسد كه بتواند وارد توربین شود و آن را بكار بیاندزد.

وی گفت:‌ همچنین امیدواریم در این مدت شاهد اتصال به شبكه برق سراسری به طور آزمایشی باشیم.پس از مرحله آزمایشی، برق دهی انجام می‌شود.

صالحی گفت:‌ در زمان مقرر جشن بزرگی را احتمالا با حضور برخی مهمان‌های خارجی برگزار می‌كنیم.

وزیر امور خارجه كشورمان در باره حضور ولادیمر پوتین و سرگئی مدودف در این جشن گفت: این مساله را از مسئولان سازمان انرژی اتمی بپرسید.

 خاطرنشان می شود روزهای اخیر خبرگزاری ایرنا به نقل از استاندار بوشهر  ؛ اعلام كرده بود به زودی جشن بهره‌برداری رسمی از نیروگاه اتمی بوشهر با حضور احمدی نژاد، رییس جمهور و دمیتری مدودف، رییس جمهور روسیه یا پوتین نخست‌وزیر روسیه برگزار خواهد شد .

صالحی همچنین درباره پاسخ رسمی كاترین اشتون به نامه سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی كشورمان پاسخ به این سوال را به شورای امنیت ملی محول كرد.

صالحی در باره سفرهای آتی‌اش به كشورهای اروپایی گفت: سفرهایی را پیش بینی كرده‌ایم كه ان‌شاء الله در زمان مقرر نام این كشورها را اعلام می‌كنیم.

وی درباره تحریم برخی افراد،‌ شخصیت‌ها و مقامات بین‌المللی از سوی ایران گفت:‌ پیشنهادی در این باره مطرح شده و مجلس شورای اسلامی هم آن را در دست بررسی دارد چنانچه این پیشنهاد مصوب شود معتقدم عمل منطقی ایران در برابر استكبار جهانی و كسانی كه در غرب حقوق بشر را زیر پا می‌گذارند و در نقل و انتقال مواد مخدر فعال هستند و یا در تروریسم بین المللی مشاركت دارند است و ما این افراد را شناسایی و به جهانیان معرفی می‌كنیم.

وزیر امور خارجه كشورمان درباره سفر به عربستان صعودی گفت:‌ چنین سفری پیش بینی نشده است.

صالحی در پاسخ به سوالی دیگری درباره سفر به كشورهای منطقه از جمله سوریه اظهار كرد: سفرهای دستگاه دیپلماتیك با هدف و برنامه‌ریزی مشخص انجام می‌شود و این طور نیست كه سفر به منظور سفر انجام شود. همچنین این گونه نیست كه صرفا این سفرها در راستای درخواست ایران باشد. برخی كشورها از جمله كشورهای اروپایی برای سفر مقامات ایران از جمله مقامات دستگاه دیپلماتیك به كشورشان درخواست‌هایی را مطرح كرده‌اند.

وی درباره روابط ایران و مصر تصریح كرد: نسبت به روابط با مصر امیدواریم و فكر می‌كنم بعد از رفع محدودیت‌ها در مصر این روابط برقرار خواهد شد.

وی ادامه داد: در دیداری كه با وزیر امور خارجه مصر در اندونزی داشتم وی دلایلی را از جمله محدودیت‌های برادران مصری برای برقراری روابط را برای ما توضیح داد و گفت كه پس از رفع محدودیت‌ها یقینا ارتقای سطح روابط محقق می‌شود.ما هم این مسائل را درك می‌كنیم و امیدواریم در ماه‌های آینده بعد از انتخابات مصر شرایط به گونه‌ای مهیاتر برای تحقق این مساله باشد.البته این احتمال كه این محدودیت‌ها زودتر رفع شود هم وجود دارد.

صالحی گفت: ما با مصر به طور مستقیم و غیر مستقیم در تماس هستیم. در عمان هم با وزیر خارجه مصر گفت‌وگو داشتم همچنین از طریق مسئول حفاظت نمایندگی ایران در قاهره پیام‌هایی را رد و بدل كردیم.

صالحی گفت:‌ به آینده روابط دولت و ملت مصر خوشبین هستم و فكر می‌كنم دو كشور دو ركن مهم جهان اسلام و منطقه هستند كه برقراری عمیق روابط دو كشور به طور یقین در جهت صلح و ثبات منطقه خواهد بود. ضمن اینكه جهان اسلام از روابط این دو ملت تمدن ساز بهره مند خواهد شد.
نظرات بینندگان