arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۲۵۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۲ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۰

عذرخواهی بولیوی از آرژانتین به دلیل دعوت از وزیر دفاع ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزارت امور خارجه بولیوی روز سه شنبه با ارسال نامه ای به آرژانتین به دلیل دعوت از احمد وحیدی وزیر دفاع ایران به بولیوی عذرخواهی كرد.

به گزارش عصرایران برخی منابع غربی و عربی با انتشار این خبر مدعی شدند كه در این نامه وزارت امور خارجه بولیوی با " حادثه ناگوار" خواندن دعوت از وزیر دفاع ایران ، به  دولت آرژانتین اطمینان داده است كه اقدامات لازم را جهت خروج هر چه سریعتر وزیر دفاع ایران از این  كشور انجام داده است.

در این نامه وزارت امور خارجه بولیوی گفته است كه از سابقه پرونده آمیا و نقش احتمالی وزیر دفاع ایران در آن حادثه تروریستی اطلاع نداشته و لذا بابت این قصور خود عمیقا عذرخواهی كرده است.
در این نامه ابراز امیدواری شده كه اشتباه دعوت از وزیر دفاع ایران ، بر روابط دو جانبه آرژانتین و بولیوی تاثیرات سویی بر جا نگذارد.

عذرخواهی وزارت خارجه بولیوی در حالی انجام شده است كه وحیدی بنا به دعوت رسمی " ماریا سسیلیا " همتای بولیویایی خود به این كشور سفر كرده بود.  وحیدی سه شنبه شب ( به وقت محلی) خاك بولیوی را ترك كرده است.

بولیوی اعلام كرده است كه وزیر دفاع ایران بلافاصله پس از ورود به این كشور, خاك بولیوی را ترك كرده است.

وحیدی در چارچوب سفری دو روزه روز گذشته وارد سانتاكروز شده بود و قرار بود در این سفر ضمن دیدار با همتای بولیویایی خود  در مراسم افتتاح مدرسه نظامی دفاع از (اتحادیه) آلبا شامل كشورهای كوبا، ونزوئلا، بولیوی، نیكاراگوئه و دومینیكن شركت و در جشن فارغ‌التحصیلی خلبانان كشورهای ونزوئلا و بولیوی حضور پیدا كند.

ایران وبولیوی دارای روابط گسترده اقتصادی و سیاسی هستند و دو كشور خواهان مقابله با توسعه نفوذ آمریكا در منطقه آمریكای لاتین ، خاورمیانه و جهان هستند.

دولت آرژانتین به اتهام دست داشتن احمد وحیدی در حادثه تروریستی انفجار مركز یهودیان آرژانتین دربوینوس آیرس  (1994 ) ، وی را تحت تعقیب قرار داده است.

ایران هر گونه ارتباط با حادثه تروریستی ساختمان آمیا در سال 1994 را رد كرده است. در این حادثه بیش از 85 نفر كشته و صدها تن دیگر زخمی شدند.

دادستانی آرژانتین در سال 2006 رسما برخی مقامات و نهادهای دولتی ایران را به طرح ریزی و صدور فرمان اجرای عملیات تروریستی آمیا متهم كرد و پلیس بین الملل در سال 2007 بر مبنای همین كیفرخواست نیروهای پلیس سراسر كشورها را در جریان این پرونده قرار داده است .

بر اساس كیفرخواست دادستان آرژانتین نام 5 شخصیت سیاسی و نظامی ایران در لیست تعقیب قضایی قرار دارد كه این افراد شامل رییس جمهوری وقت ، فرمانده وقت سپاه ، وزیران  امور خارجه و اطلاعات وقت و نیز فرمانده وقت نیروی سپاه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.
احمد وحیدی در زمان آن حادثه فرمانده نیروی قدس سپاه بوده است.

این پرونده در مقطعی با اثبات رشوه گیری قاضی گالیانو كه علیه ایران صورت گرفته بود ، متوقف شد ولی با لابی صهیونیست ها بار دیگر به عنوان حربه ای علیه ایران احیا شد.

هنوز مقامات ایران در این باره توضیحی نداده اند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۱
0
2
واقعا باید خسته نباشید گفت به مقامات جمهوری اسلامی بابت این سیست خارجی قوی!!!!!!!!!امروز واقعا وجحه ایران و ایرانی در دنیا متزلزل شده از بابت تصمیم گیری هاو حرف های نابجای اقایون در جامعه جهانی(مثل دولت خدمت گذار که هم داخل بهم ریخته هم خارج!!!!!!!!)
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۹
0
0
البته باید جواب این اقدام وقیحانه بولیوی را داد
ولی مطمئن باشید دعوت از وحیدی با علم به سوابق او بوده
فقط کافی بود وزیر خارجه بولیوی یا یکی از بروبچ امور خارجه بره تو گوگل بزنه احمد وحیدی! این حماقت دستگاه دیپلماسی بولیوی را نشون میده که میگن ما نمیدونستیم. و بدونید که رئیس جمهور آرژانتین هم این وسط سفر مورالس به این کشورو "یکجانبه" کنسل کرد!
به نظر من این نفوذ مارو نشون میده که وزیر دفاعمون میره کنار گوش آرژانتین با رئیس جمهور یه کشور دیگه جلسه میذاره
ولی باید بولیوی را گوش مالی داد!
نظرات بینندگان