arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۲۷۸۳
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۰ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۵

چالش خندوانه و وزارت ارشاد/ رئیس نمایشگاه کتاب سی‌ام انتخاب شد

انتخاب سید عباس صالحی به عنوان رئیس سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران و چالش بین برنامه تلویزیونی خندوانه و معاونت فرهنگی وزارت ارشاد از جمله اخبار مهم این هفته بودند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خنداونه




























مرور اخبار حوزه کتاب در این هفته را در حالی آغاز می‌کنیم که گزارش این هفته، عکس گزارش هفته پیش، حجم بیشتری دارد.

در این هفته رئیس سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران انتخاب شد و اخباری مبنی بر چالش موجود بین معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و برنامه تلویزیونی خندوانه به خاطر تفاهمنامه همکاری شان در ایام نمایشگاه بیست و نهم، منتشر شد.

در ادامه گزارش هفتگی مربوط به اخبار حوزه کتاب را از نظر می گذرانیم:

رئیس نمایشگاه کتاب سی ام انتخاب شد

خبر دیگری که این هفته منتشر شد و مربوط به نمایشگاه کتاب تهران بود، خبر انتخاب سید عباس صالحی به عنوان رئیس نمایشگاه آینده کتاب تهران شد. این خبر روز دوشنبه ۱۰ خرداد منتشر شده و به موجب آن، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، طی حکمی سید عباس صالحی، معاون امور فرهنگی را بعنوان «رییس سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران» منصوب کرد.

چالش بین وزارت ارشاد و برنامه خندوانه

یکی از اخبار مهم این هفته، مربوط به چالش موجود بین معاونت فرهنگی وزارت ارشاد با برنامه تلویزیونی خندوانه بود. طبق اخباری که در رسانه منتشر شد، از طرف مسئولان برنامه خندوانه اعلام شد که وزارت ارشاد مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان از این برنامه طلب کرده است. پیگیری این مساله از مسئولان خندوانه و تهیه کننده آن به انتشار اخباری در این باره انجامید.

تهیه کننده خندوانه: مطالبه هرگونه وجه مالی را تکذیب می کنم

سید علی احمدی تهیه کننده برنامه خندوانه در گفتگو با خبرنگار مهر، در پاسخ به سوالی درباره میزان رقم مورد توافق بین این برنامه و وزارت ارشاد گفت: من دورادور از رقم ۸۰۰ میلیون تومان خبر دارم؛ منتهی این رقم برای یک بسته تبلیغاتی است که شامل چندین برنامه در شبکه نسیم بوده و این بسته با توافق معاونت فرهنگی ارشاد و معاون سیما در نظر گرفته شده است. این که انگشت اتهام به سمت یک برنامه تلویزیونی گرفته شود، بی اخلاقی است. قرار بوده همان ۸۰۰ میلیون تومان را به معاونت سیما پرداخت کنند که نکردند.

توضیحات قائم مقام شبکه نسیم درباره قرارداد با وزارت ارشاد

در همین باره، علی اکبر کاظمی قائم مقام شبکه نسیم هم به خبرنگار مهر گفت: قرار بر این شد، در قبال تبلیغاتی که در سازمان صدا و سیما صورت می‌گیرد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعهداتی را انجام دهد. تاکید می‌شود که این تبلیغات و اطلاع‌رسانی منحصر به نمایشگاه و حضور میهمانان اهل قلم در برنامه «خندوانه» نبود.

وی افزود: جلسه‌ای با حضور مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران شبکه برگزار و آنها با امضای قراردادی متعهد به برخی تعهدات شدند، اما علی‌رغم اینکه ما تعهداتمان را اجرایی کردیم و تبلیغات در خصوص وزارت ارشاد صورت گرفت، با این حال آنها به مفاد قراردادی که امضاء کردند، پایبند نبودند و متاسفانه با اینکه آنها تاکنون هیچ اقدامی در زمینه تعهداتشان انجام ندادند، جای تعجب است که خودشان این بحث را رسانه‌ای کرده‌اند.

خداحافظی مدیرعامل جدید انتشارات سروش

خبر بعدی، مربوط به انتصاب نیست بلکه خبر یک خداحافظی یک مدیر از سمت خود است. به موجب این خبر که مانند خبر پیشین، روز دوشنبه ۱۰ خرداد منتشر شد، تقی رستم وندی که ۲ ماه پیش به عنوان مدیر عامل انتشارات سروش منصوب شده بود، دوشنبه با حکم تازه ای که از سوی وزیر کشور برای او به عنوان قائم مقام وزیر در امور اجتماعی و فرهنگی صادر شد عملا با انتشارات سروش خداحافظی کرد.

رستم وندی در گفتگویی که با خبرنگار مهر داشت، در این باره گفت: انتشارات سروش یک موسسه دولتی است و تا زمانی که مدیر عامل جدید معرفی شود کار را ادامه خواهم داد و شاید به عنوان یکی از اعضای هیأت مدیره در کنار انتشارات بمانم.

انتخاب آزمایشی رئیس کتابخانه ها توسط کتابداران

گزارشی هفتگی این هفته، دو خبر از به نهاد کتابخانه های عمومی کشور دارد که اولین آن ها، مربوط به سخنان علیرضا مختارپور دبیرکل این نهاد است. دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در نشست مدیران‌ کل کتابخانه‌های عمومی استان‌های منطقه یک که این هفته برگزار شد، گفت: به زودی در ۳۰ کتابخانه کشور، رئیس کتابخانه با رأی کتابداران انتخاب خواهد شد. این کار در مرحله اول به صورت آزمایشی در ۳۰ کتابخانه انجام می‌پذیرد.

باز شدن آرشیو اسناد ملی به روی خبرنگاران و اهالی رسانه

روز سه شنبه ۱۱ خرداد هم آرشیو ملی ایران میزبان خبرنگاران و عکاسان خبری بود و برای نخستین بار، نمایندگان افکار عمومی توانستند از تعدادی از مخازن و بایگانی‌های اسناد ملی ایران که گنجینه‌ای از سندهای ملی کشور است، از نزدیک دیدن کنند.

تعیین تکلیف بن کارت‌های باقیمانده از نمایشگاه کتاب

نیکنام حسین پور مشاور منابع و امور انسانی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در روزهای ابتدایی این هفته از تعیین تکلیف بن کارت‌های خرید کتاب بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد.

وی در این باره گفت: بعد از جلسه با مسئولان بانک شهر به عنوان بانک عامل نمایشگاه کتاب تهران، تصمیم گرفته شد تا دانشجویان، دانش آموزان، طلاب و اساتیدی که از بن کارت‌های خود در نمایشگاه استفاده نکرده‌اند یا مبلغی را به عنوان باقی مانده در بن کارت خود دارند، از بیست و نهم خرداد ماه با مراجعه به دستگاه‌های خودپرداز بانک شهر نسبت به دریافت پول خود اقدام کنند.

معرفی برگزیدگان جشنواره روستاهای دوستدار کتاب

برگزیدگان جشنواره روستاهای دوستدار کتاب هم روز چهارشنبه ۱۲ خرداد با حضور سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد و علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، معرفی شده و توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور مورد تقدیر قرار گرفتند.

تقدیر از برگزیدگان طرح عیدانه کتاب

روز سه شنبه این هفته همچنین یک مراسم تقدیر دیگر برگزار شد و جشن اختتامیه طرح «عیدانه کتاب» که از ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ تا ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ در سراسر کشور اجرا شده بود، برگزار شد.در این مراسم از کتابفروشان، ناشران و رسانه‌های برتر طرح «عیدانه کتاب» تقدیر به عمل آمد.

انتشار فراخوان بیست و سومین دوره كتاب سال دانشجویی

روز شنبه ۸ خرداد هم فراخوان بیست و سومین دوره كتاب سال دانشجویی و دومین دوره انتخاب کتاب سال دانشجویان فارسی‌نویس، از سوی دبیرخانه دائمی جشنواره كتاب سال دانشجویی اعلام شد.

بیست و سومین دوره كتاب سال دانشجویی از سوی سازمان انتشارات جهاددانشگاهی با حمایت موسسه خانه کتاب، دانشگاه آزاد اسلامی، وزارت ورزش و جوانان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مرکز اطلاع رسانی بازارکار جهاددانشگاهی برگزار می‌شود.

بانوی ایرانی مقام اول بهترین کتاب آشپزی جهان را کسب کرد

در هفته ای که گذشت، سمیرا جنت دوست مقام اول بهترین کتاب‌های آشپزی جهان را برای بار دوم به نام یک نویسنده و بانوی ایرانی ثبت کرد. مسابقه جهانی «Gourmand» معتبرترین مسابقه جهانی بین کتاب‌های آشپزی دنیا و رقابتی آزاد بین کشورهای مختلف است. هر ساله بیش از ۲۶ هزار عنوان کتاب در این مسابقه شرکت می‌کنند. این مسابقه امسال (۲۰۱۶) بین ۲۰۹ کشور شرکت کننده در مسابقه برگزار شد. کتاب‌های «دسر» و «آشپزی ایرانی» جنت دوست توانستند عنوان بهترین کتاب‌های دنیا را از آن خود کنند و پرچم ایران را به اهتزاز درآورند.

این بانوی سرآشپز ایرانی در سال ۲۰۱۴ هم مقام اول جهان را برای کتاب «آشپزی ملل» به دست آورده بود و در سال ۲۰۱۵ در شهر فرانکفورد آلمان هم مقام «بهترین بهترین‌ها» را در همین مسابقه جهانی، از آن خود کرده بود.

منبع: مهر
نظرات بینندگان