arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۴۱۴
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۰ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۰

ممنوعیت تفکیک اراضی کشاورزی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون حفظ کاربری و توسعه اراضی سازمان امور اراضی کشور در یاسوج گفت: به منظور حفظ زمین های زراعی ، خرد شدن اراضی کشاورزی توسط ورثه ممنوع شده است.

فرید صیدی نژاد افزود: بر همین اساس این گونه اراضی بعد از فوت مالک یا صاحب باید فقط به صورت مشاعی و سهمی در اختیار ورثه قرار گیرند.

وی افزود: جلوگیری از تفکیک ، و خرد شدن اراضی کشاورزی اعم از باغ‌ها، نهالستان‌ها، اراضی زیر کشت، آبی، دیم و آیش آنها یکی از اولویت های اساسی و مهم این سازمان در سال های اخیر است.

وی با بیان اینکه ،اصولا خرد شدن اراضی کشاورزی کارایی و بهره وری لازم را از این اراضی ساقط می کند ، گفت: با توجه به قوانینی که در این راستا به تصویب رسیده خرد شدن و ایجاد قطعات کوچکتر اراضی کشاورزی پس از فوت صاحبان و مالکان زمین ممنوع شده است.

وی گفت: بعد از فوت صاحبان اراضی کشاورزی ، سازمان جهاد کشاورزی به عنوان مرجع مربوطه موظف است ظرف مدت تعیین شده موضوع بررسی و واگذاری این اراضی را به صورت مشاع در اختیار ورٍثه آنها قراردهد.

صیدی نژاد افزود: در این قانون همچنین ادارات ثبت و اسناد و املاک در استانها نیز از ارایه هرگونه خدمات در زمینه صدور سند مالکیت تفکیکی یا افرازی این گونه اراضی منع شده اند.

وی گفت: حد نصاب فنی و اقتصادی برای تفکیک اراضی کشاورزی در هر استان براساس وضعیت اقلیمی، الگوی کشت، ضوابط مکانیزاسیون و کمیت و کیفیت منابع آب و خاک تعیین می شود.

معاون حفظ کاربری و توسعه اراضی سازمان امور اراضی کشور گفت: تشخیص موارد ضروری تغییر کاربری اراضی زراعی و باغها در هر استان بر عهده کمیسیونهای مرکب از سازمان جهاد کشاورزی، مدیر امور اراضی، سازمان مسکن و شهرسازی، حفاظت محیط زیست آن استان و یک نفر نیز به عنوان نماینده استاندار است که به ریاست سازمان جهاد کشاورزی تشکیل می شود.

وی افزود: برخی از طرحها شامل گردشگری ، کشاورزی ، دامی ، گلخانه ای ، صنایع تبدیلی و تکمیلی و طرحهایی که جنبه خدمات عمومی در استانها دارند نیازی به پرداخت عوارض برای تغییر کاربری اراضی کشاورزی و منابع طبیعی ندارند و این گونه طرحها مصداق طرحهای معافیتی محسوب می شوند.
نظرات بینندگان