arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۷۲۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۶ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۰

اعضای گروه مصری پس از بازگشت از ایران:ایران در آینده ای نزدیک شاهد تغییراتی خواهد شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عصر ایران نوشت:

به گزارش سایت خبری یوم السابع مصر،  دکتر مصطفی نجار سخنگوی حزب عدل مصر و یکی از اعضای هیئت مصری گفت که این کشور نیازمند تحرک در روابط خود با ایران است.

وی همچنین با محکومیت اقدامات برخی رسانه ها برای سیاه نمایی درباره ایران و شایعه پراکنی علیه روابط تهران - قاهره گفت : درسفر هیئت مصری به تهران و در دیدار با رئیس سازمان رادیو تلویزیون ایران (عزت الله ضرغامی) هنگامی که وی گفت انقلاب مصر ، اسلامی است در مخالفت با این موضوع سخن گفته و تاکید کردم که انقلاب مصر، بی همتاست و هیچ مثالی ندارد و مسلمان و مسیحی در آن مشارکت داشتند.

هیئت مصری در مدت حضور در ایران به طور جداگانه با محمود احمدی نژاد رئیس جمهور، عزت الله ضرغامی رئیس صداوسیما، علی اکبر صالحی وزیر خارجه و سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و در مراسم ها و همایش های مختلفی از جمله نماز جمعه تهران و مراسم سالگرد درگذشت حضرت امام خمینی در حرم مطهر ایشان حضور یافتند.

نجار ادامه داد: ضرغامی نیز به او گفته است که تو باید از مسئولان مصری بپرسی که چرا به هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا اجازه دادند در میدان تحریر قاهره قدم بزند و عکس یادگاری بگیرد ولی در مقابل، ایرانی ها را از ورود به مصر منع کرده و از دادن ویزا به آنها خودداری می کنند؟

وی افزود: در سفر به تهران، با شمار زیادی از جوانان ایرانی دیدار کردم. جوانانی که احساس کردند هیئت مصری برای حمایت از آنها آمده است. به ویژه بعد از آنکه از انتقادات هیئت مصری از مقامات ایرانی به دلیل فیلتر کردن سایت های فیس بوک و تویتر و اعمال محدودیت بر اینترنت آگاه شدند.

این فعال سیاسی در مصر پیش بینی کرده است که ایران در آینده ای نزدیک شاهد تغییراتی خواهد شد چرا که میان نخبگان حاکم و جوانان، شکاف بزرگی وجود دارد.

وی همچنین گفت که حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران و مشکلات حقوق بشری در این کشور ، نشانه هایی از بروز تغییر زودهنگام در ایران است.

"عصام سلطان" معاون رئیس حزب الوسط و یکی دیگر از اعضای هیئت مصری نیز گفت: دیدار هیئتی از نخبگان مصری از ایران نشان داد که کشورهای جنوب خیج فارس برای ادامه بحران در روابط مصر با ایران تلاش و اعمال فشار می کنند و این در حالی است که روابط ایران با کشورهای عربی خلیج فارس، رابطه ای قوی است مثلا حجم تبادل تجاری میان ایران و امارات به رقم 12 میلیارد لیره مصر می رسد همچنین 10 هزار شرکت ایرانی در خاک امارات فعالیت می کند.

سلطان در ادامه گفت: مخالفت اظهارات مقامات ایرانی در این باره هستم که انقلاب مصر امتداد انقلاب ایران است وی در عین حال نسبت به ایران ترسی در مصر انتقاد دارم.

وی افزود: جمعیت مصر 80 میلیون است اگه 100 هزار ایرانی به مصر بیایند آنها نمی توانند ما را شیعه کنند. در مقابل 2 میلیون ایرانی سالیانه به امارات سفر می کنند که 400 هزار نفر از آنها در امارات مقیم هستند اما نتوانسته اند اماراتی ها را شیعه کنند. ما باید این تفکر کودکانه را کنار بگذاریم.

سلطان درباره دیدار هیئت مصری با رئیس جمهور ایران در تهران نیز گفت که با احمدی نژاد درباره موضع وی درباره سوریه سخن گفته و از پوشش رسانه ای که از انقلاب مردم سوریه پشتیبانی نمی کند؛ انتقاد کرده است.

این فعال سیاسی مصری با دفاع از ایران گفت که فساد سیاسی یا مالی در نخبگان حاکم در ایران وجود ندارد. پیشرفت صنعتی و اقتصادی ایران قابل تقدیر است. نسبت زیادی از خودروها و حتی هواپیماها و هر چیزی که در ایران بود، ساخت این کشور است . ایران دارای تجربه های بزرگی است که مصر برای پیشرفت اقتصادی، نیازمند آن است.

این عضو هیئت مصری ادامه داد:  در ایران اختلاف زیادی میان طبقات اجتماعی وجود ندارد بلکه نزدیکی هم وجود دارد. در مدت حضور در تهران حتی یک گدا هم ندیدیم.

شیخ جمال قطب رئیس سابق کمیته فتوا در الازهر مصر نیز گفت که ایران از انقلاب مصر خوشحال است واین موضوعی است که هیئت مصری آن را در سفر به تهران مشاهده کرد.

وی ادامه داد که در نخستین دیدار با مقامات ایرانی در سخنانی گفته است که انگیزه های انقلاب ایران با انقلاب مصر، متفاوت هستند اولی دینی  و برعهده علمای دین بود و دومی مردمی و بار آن بر دوش جوانان بود.

قطب افزود: در دیدار با رئیس جمهور ایران، احمدی نژاد قسم خورد که عبور از آسمان مصر برای او بهتر از سفر به واشنگتن است.

همچنین وزیر امور خارجه ایران نیز گفت بلافاصله پس از ازسرگیری روابط میان تهران و قاهره، ایران حاضر است برای جبران ضرر آسیب به بخش گردشگری مصر پس از انقلاب این کشور، سالانه یک و نیم میلیون گردشگر ایرانی به مصر اعزام می کند.

قطب تعامل خشن مقامات مصری با طرف ایرانی و منع ایرانیان از حضور در مصر را محکوم کرد و گفت : هند و اسرائیل در قاهره سفارت دارند چرا باید ایران از این موضوع ممنوع باشد . آیا تعامل با شیعیان تا این اندازه ترسناک است و تعامل با سیک و هندوها اقدام عادی است.

شیخ قطب از آنچه در ایران دیده بود نیز تقدیر کرد و گفت که ایرانی ها دارای فهم صحیحی از اسلام هستند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۷
0
0
افرین خوب بود .
نظرات بینندگان