arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۷۳۸۸
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۳ - ۰۵ تير ۱۳۹۵

معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا: واشنگتن به تمام تعهداتش در برجام عمل کرده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک مقام وزارت خزانه‌داری آمریکا با ادعای این که کشورش به تعهدات خود در برجام پایبند بوده است گفت‌: اگر ایران خواهان رفع تحریم‌های غیرهسته‌ای است، رفتار خود را تغییر دهد.

 
به گزاش انتخاب، آدام زوبین، معاون موقت وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه در یک کنفرانس در واشنگتن به تشریح تاثیر تحریم‌ها بر ایران و دیگر کشورها پرداخت و مدعی شد که تحریم‌ها موجب شد ایران پای میز مذاکره بیاید.
 
بر اساس  گزارش پایگاه اینترنتی وزارت خزانه‌داری آمریکا، زوبین با بیان این که وزارت خزانه‌داری به کمک جامعه اطلاعاتی و وزارت امور خارجه آمریکا توانست تحریم‌های سخت ثانویه را علیه ایران به ویژه در حوزه نفت و بانکداری وضع و اجرایی کند، گفت: به دلیل همین تحریم‌ها بود که شرکت‌های خارجی برای هر گونه معامله با ایران تهدید شدند و پیامدهایی برای آن‌ها در نظر گرفته شد اما فشارهای دیگری هم در راه بود. اتحادیه اروپا نیز تحریم‌های خود را در بخش نفت علیه ایران اعمال کرد. خریداران نفت ایران، شامل چین، ژاپن و کره جنوبی موافقت کردند تا واردات خود از ایران را به میزان چشمگیری کاهش دهند. این اقدامات در نهایت کاهش 60 درصدی صادرات نفت ایران را در پی داشت.
 
او ادامه داد: هم‌زمان که این فشارها وجود داشت، ما چشم از هدف خود بر نداشتیم. مذاکرات با ایران از طریق کانالی به رهبری بیل برنز و جیک سولیوان آغاز شد و ما تاکید کردیم که فشار تحریم‌های می‌تواند از طریق یک توافق هسته‌ای قابل راستی‌آزمایی کاهش یابد. هر چند ما در ابتدا پیشرفت کمی داشیم اما با انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهور ایران  در سال 2013 این روند تسریع پیدا کرد و فضا و زمان برای دو سال مذاکره دیگر با این کشور ایجاد شد و یک توافق هسته‌ای جامع به دست آمد.
 
این مقام وزارت خزانه‌داری آمریکا با اشاره به این که از طریق راستی‌آزمایی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطمینان حاصل شده است که ایران به تعهدات خود طبق توافق هسته‌ای عمل کرده است، افزود: زمانی که ایران به تعهداتش عمل کرد، ما نیز چنین کردیم. ما تمام تحریم‌هایی را که متعهد به رفع آن‌ها شدیم، لغو کردیم و یک راهنمایی شفاف و مبسوط منتشر کردیم که تشریح می‌کرد این اقدامات به چه معنی است. ما بیش از هر زمان دیگری در تاریخ خود درباره‌ی تحریم‌ها و رفع آن‌ها راهنمایی کرده‌ایم و به دیگر کشورها رفتیم تا به دولت‌های خارجی، بانک‌ها و شرکت‌ها اطمینان دهیم که آمریکا مانع تجارت قانونی با ایران نمی‌شود.
 
به گزارش ایسنا، آدام زوبین در حالی این اظهارات را مطرح کرده است که در ماه‌های گذشته با وجود اجرای برنامه جامع اقدام مشترک و رفع تحریم‌های وضع شده علیه کشورمان، بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی بارها از وجود موانعی بر سر راه عادی‌سازی روابط تجاری با ایران که از جمله تعهدات واشنگتن طبق برجام است، شکایت داشته‌اند.
 
معاون موقت وزرات خزانه‌داری آمریکا تاکید کرد که اگر واشنگتن به تعهدات خود عمل نمی‌کرد نه تنها اعتبارش را در قبال ایران بلکه در تعامل با متحدان بین‌المللی‌اش از دست می‌داد.
 
وی با ادعای این که ایران در حال بهره بردن از مزایای توافق هسته‌ای است گفت: ایران به میلیاردها دلار از دارایی مسدود شده خود دسترسی پیدا کرده، حساب‌های بانکی جدید در سراسر جهان باز کرده و فروش نفت خود را افزایش داده است. این کشور هم‌چنین توانسته است با شرکت‌های بین‌المللی قرارداد منعقد کند.
 
زوبین در ادامه مدعی شد که شفافیت در ایران و بیانیه جدید کارگروه اقدام مالی مبنی بر باقی ماندن نام ایران در فهرست کشورهای پر خطر برای نظام مالی بین‌الملل دلیل بی‌میلی اروپایی‌ها و نگرانی آن‌ها برای ورود به ایران و تجارت با این کشور است.
 
او گفت: اگر ایران خواهان تجارت بیش‌تری است، باید این مشکلات را رفع کند چرا که همان طور که رییس‌جمهور اوباما در ماه آوریل گفت: کشورها جایی تجارت می‌کنند که احساس امنیت داشته باشند، جایی که اطمینان یابند داد و ستدها به شکل معمول انجام خواهد شد.
 
این مقام آمریکایی در ادامه با تکرار اداعاها علیه کشورمان مبنی بر حمایت ایران از گروه‌هایی شامل حزب‌الله که واشنگتن آن‌ها را تروریست می‌خواند و تامین مالی حوثی‌ها در یمن و بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه گفت: تحریم‌های غیر هسته‌ای علیه ایران هم‌چنان به وقت خود باقی است. همانند تحریم‌های مرتبط هسته‌ای که برای فشار بر ایران وضع شده بودند، تحریم‌های غیر هسته‌ای نیز با این هدف اعمال شده‌اند که ایران را برای تغییر سیاست‌هایش در منطقه، برنامه موشکی بالستیک و حقوق بشر تحت فشار قرار دهند. ما در توافق هسته‌ای نشان دادیم که پس از دستیابی به اهداف‌مان آماده لغو تحریم‌ها هستیم. بنابراین اگر ایران می‌خواهد شاهد لغو تحریم‌های غیر هسته‌ای باشد، باید رفتارهایی را که به وضع این تحریم‌ها منجر شد، تغییر دهد.
 
وی در پایان با اشاره به این که یک سال از زمان حصول توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 می‌گذرد، تصریح کرد: در حال حاضر تنها شش ماه از اجرای توافق گذشته است.
 
توافق به اهداف خود رسیده اما هنوز چالش‌هایی وجود دارد. با این حال ما آماده مواجهه با آن‌ها هستیم و اطمینان حاصل کنیم که این توافق از بوته آزمایش زمان سالم بیرون می‌آید.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان